Článek
Představujeme vám velkolepý návrat Škody Ferat, tedy alespoň naši virtuální vizualizaci stvořenou tuzemským designérem Rosťou Prokopem. Po odhalení vize nové Pragy Golden a aprílové Jawě Minor přinášíme prototyp ikonické upírské škodovky, která se v 70. letech proslavila zejména na filmových plátnech, a sice ve filmu Upír z Feratu.

Původní Škoda Ferat nyní bydlí v depozitáři Škoda muzea v Mladé Boleslavi
Ještě než se původní auto proměnilo v krvelačnou bestii, dostalo přízviska Super Sport či České Ferrari. Na tom všem Rosťa stavěl a níže se můžete podívat, jak by mohla novodobá Škoda Ferat vypadat, potažmo jaké specifikace by mohla mít.
Příď Feratu nové generace se pyšní dělenou čelní maskou, které dominuje rudé logo Škodovky. Za ním pracuje radar adaptivního tempomatu a systému nouzového brzdění. Hlavní světlomety, včetně diodového pruhu pro denní svícení, si Ferat vypůjčil ze Scaly, nicméně samotné LED lampy prošly konstrukční úpravou. Díky dostatečné svítivosti také nahradily výklopnou světelnou rampu, která zdobila prvotní prototyp.

Přídi dominuje široká maska a přepracované lampy původem ze Scaly
Hned pod hlavními světly jsou poziční světla žluté barvy a nárazníkový spoiler lemuje červená linka, barevně odkazující na originál.
Samotná karoserie je poté vyrobena převážně z karbonu, magnézia a hliníku, proto auto váží necelou tunu. Jistě jste si všimli jednodveřové kabiny s výklopnou střechou, tedy typického prvku pro první, avšak nyní i pro druhé provedení.

Stejně jako u původního modelu se rovněž zde vyklápí celá střecha i s bočními okny
Boční linie s obřími nasávacími otvory, vymodelované pro co nejnižší aerodynamický odpor, kopírují křivky původního prototypu a stejně tak předěl kabiny a motorového prostoru. Kouknete-li na kované disky moderny, zjistíte, že se vzhledově i barvou opět blíží k výchozímu modelu ze 70. let.

Boční linie i disky odkazují na originál
U rozšířené zádě nechybí tradiční „žaluzie“ kryjící prostor pro motor, ani masivní zadní křídlo, jaké se objevuje rovněž u první „feratky“. Koncové svítilny však už nejsou kulaté, nýbrž diodové a v současném designovém jazyce značky. Dvojice koncovek výfuku a masivní difuzor napovídá, že by plochá zadokolka mohla mít nějaký zajímavý motor, nicméně ve skutečnosti vzadu pracuje ještě sofistikovanější technika.

Zezadu se nový Ferat změnil, avšak pár ikonických prvků zůstalo
Zadní kola totiž roztáčí přirozeně dýchající bezvačkový (!) vidlicový osmiválec o netradičně nízkém objemu 2,3 litru, který je stavěný na spalování syntetických paliv včetně etanolu i metanolu. Vzhledem k vysokému kompresnímu poměru téměř 17:1 dosahuje motor na biolíh E100 výkonu až 304 koňských sil.
Řazení poté bylo navrženo skrze zesílenou sedmirychlostní DSG převodovku se dvěma mokrými spojkami, původně použitou u Škody Octavia RS.

Motor V8 nemá vačkové hřídele, takže ventily jsou ovládány elektromagneticky
A teď ta největší hi-tech vychytávka, jakou nový Ferat přináší. Podívejte se na druhou polovinu střechy, kde najdete přídavné sání. To však nevede do motoru (ten je živen bočními nasávači), nýbrž do speciálního zařízení, které za pomocí střídavé absorpce (metoda PSA) pod tlakem oddělí z atmosférického vzduchu kyslík.
Získaný plyn poté obohatí nastřádaný vzduch v zabudovaném vzduchojemu, čímž vznikne plynná směs obsahující vyšší podíl kyslíku než běžně, což podporuje efektivnější spalování.

Sání na střeše vede vzduch do kyslíkového generátoru
Po stisknutí tlačítka „boost“ na volantu se potom dočasně přemostí klasické sání, načež do válců motoru putuje právě tento „vylepšený vzduch“, jenž se smísí s palivem. Praktickým výsledkem je krátkodobé navýšení výkonu o necelých 150 koní.
Technologie je zajisté prototypová, takže než se vzduchojem znovu naplní na kyslík bohatou směsí, jde o několikaminutovou záležitost. Boost je rovněž limitován splněním několika podmínek, zejména těch teplotních.
Škoda Ferat druhé generace je pouhým grafickým konceptem, vypracovaným návrhářem Rosťou Prokopem dle našeho zadání. Vůz jako takový se v této formě a s výše popsanou technikou nejspíše nikdy vyrábět nebude, takže není nutné žhavit zákaznickou linku Škodovky. Cenově by šlo rovněž o nesmysl, proto se můžeme leda zasnít a představit si, jaký by byl takový novodobý Ferat asi ve skutečnosti.