Článek
Super 2000, R5 či dnes už Rally2. Ať už máte tuto třídu motorového sportu zafixovanou pod jakýmkoliv z těchto názvů, ani jeden technicky vzato nebude špatně. Ať tak či onak, Škoda Fabia v ní rozhodně má své místo – už Fabia Super 2000 slavila četné úspěchy. S příchodem „nové“ třídy R5 měla pozdější Fabia R5 rozhodně na co navazovat.
Třída R5 sice byla v hierarchii až za slavnou WRC, oproti ní tu však byla jedna výhoda – v rámci snižování nákladů se soutěžní speciály po technické stránce mnohem více blížily svým silničním protějškům, což snížilo náklady nejen na vývoj, ale i na provoz a další úpravy. Výsledek? Především vyrovnanější závody!
Patrně nejzásadnější změnou byl motor. Speciály ze série Super 2000 poháněly atmosférické dvoulitry, které měly pramálo společného se sériovými agregáty. Pravidla nově vzniklé skupiny R5 vyžadovala přeplňované šestnáctistovky, které by vycházely ze sériových motorů.
Pro tento účel byla vybrána pohonná jednotka z čínské verze Superbu, zde se zdvihovým objemem sníženým na 1,6 litru, jak velela pravidla. Motory všech soutěžících pak byly opatřeny restriktory nasávaného vzduchu, aby se udržel výkon vozů pod kontrolou. Motor soutěžní Fabie přesto prošel v průběhu let řadou úprav. V současnosti agregát dává výkon 290 koní a 425 Nm točivého momentu.
Ve třídě R5 resp. Rally2 je řada komponentů předem daná, zejména v oblasti pohonu. Například pětistupňová převodovka se sekvenčním řazením byla speciálně vyvinuta pro motorsport, ovšem třeba mezinápravový diferenciál musel zůstat na skladě. Další podstatné díly jako například brzdy, turbodmychadlo nebo mezichladič musejí odpovídat volně prodejným (čili relativně dostupným) sériovým dílům.
Přesto seriál umožňuje i nějaký prostor pro úpravy. V roce 2019 tedy tým Škoda Motorsport využil příležitost a přišel s optimalizovanou Fabií R5 evo – úpravy se týkaly mimo jiné motoru, podvozku, předního a zadního diferenciálu.
V neposlední řadě však došlo na úpravu servisních intervalů, což uvítaly zejména soukromé týmy. Se změnou názvu třídy z R5 na Rally2 se pak změnilo i jméno závodní Fabie R5 evo na Rally2 evo. Vůz však i nadále prochází průběžným dolaďováním a drobnými úpravami.
Soutěžní Fabia (tehdy ještě s přídomkem „R5“) poprvé startovala v Portugalsku v roce 2015 a velmi slušně navázala na úspěchy předchůdkyně jménem Fabia Super 2000. Tovární jezdci týmu Škoda Motorsport pak nejenže „zabodovali“, ale rovnou vyhráli v letech 2016 (Fin Lappi), 2017 (Švéd Tideman), 2018 (Čech Kopecký) i 2019 (Fin Rovanperä) v kategoriích WRC2, resp. WRC2 Pro.
Tým Škoda Motorsport se nikdy netajil podporou zákaznického programu, díky čemuž se Fabia R5/ Rally2/ Rally2 evo staly nejen nejúspěšnějšími vozy, ale také nejoblíbenějším náčiním pro soukromé závodní týmy díky své spolehlivosti a robustní konstrukci.
„Zákazníci“ týmu Škoda Motorsport jen v roce 2015 vyhráli okolo 1 500 soutěží, k nimž patří mistrovské tituly ve třídách WRC2, WRC3, APRC (Asijsko-pacifické mistrovství), CODASUR (Mistrovství jižní Ameriky) nebo ARC (Africké mistrovství) a k tomu dokonce více než 100 národních šampionátů.
Skvělého výsledku v právě skončené sezoně v kategorii WRC2 vybojoval chlapík z Norska jménem Andreas Mikkelsen – s Fabií Rally2 evo se stal šampionem kategorie. Jeho Team Tokksport startoval pod ochrannými křídly továrního týmu Škoda Motorsport.
Byť jen vzdáleně, tak sériovému vozu přece jen relativně příbuzný závodní speciál navíc prokázal obdivuhodnou všestrannost – vavříny posbíral jak v zasněženém Švédsku, tak na šotolinových erzetách jižní Ameriky, Afriky a Austrálie, ba dokonce i na asfaltových tratích v Itálii, Španělsku či Libanonu, ba dokonce i na obávaných a nebezpečně rychlých finských cestách plných skoků.
Při příležitosti jubilea 120 let značky Škoda v motoristickém sportu vzniklo 12 speciálních exemplářů Fabie Rally2 evo Edition 120 se zeleně lakovanými hořčíkovými koly, LED světelnou rampou a také LED světly pro svícení do zatáček. Všeho všudy pak vzniklo už více než 440 vozů Fabia R5 resp. Rally2 a Rally2 evo.