Článek
Co si počít s Vánoci? I když všichni víme, že smysl těchto svátků by měl být o něčem jiném, neudržíme se a propadneme nakupovací mánii. Dárky ale vybírají i ti, kteří drží tradici jen symbolického jednoho dárku pro každého. Pokud máte doma nějakého automobilového nadšence, máte to o dost jednodušší, protože vždycky vyberete pěkný dárek s motoristickou tematikou. A je jedno, jestli je to dárek pro malého klučinu, aktivního řidiče nebo důchodce, který ještě pamatuje Spartak.
Kde takové věci ale sehnat? Nemusíte hledat po různých laciných obchodech „fejkové“ doplňky s logem té které automobilky. Značky pochopily, že lidé nechtějí utrácet jen za auta a že si chtějí dělat radost i doplňky, ať už oblečením, či jinými hračkami. Nakupovat můžete v showroomech značek, ale moderně také přímo na internetu přes značkový e-shop. A nemyslete si, že se jedná jen o nějaký okrajový segment. Pro výrobce má oficiální merchandising finanční přínos. Například takové Ferrari na prodeji oficiálních značkových doplňků vydělává více peněz než na prodeji aut!
Některé drobnosti stojí i čtvrt milionu
Oficiální „merč“ najdete v nabídce všech značek od těch nejlevnějších až po ty prémiové. U těch obzvláště, neboť komu by se nelíbilo elegantní psací pero Porsche Design za dvanáct či dokonce dvacet čtyři tisíc nebo například stylový soundbar s prostorovým zvukem vyrobený z výfuku vozu Porsche 911 za více než dvě stě tisíc?
Kdo nechce utrácet tolik, může vybírat v nabídce oblečení. Značkových triček, kšiltovek, bund, rukavic, bot a ponožek mají všude spoustu. Pokud má automobilka přesah i do motorsportu, katalog naroste o několik dalších stran. Opravdu máte z čeho vybírat.
Zájemce o takový klasický dárek do šatníku určitě potěší, že naprostá většina výrobců drží celkem rozumné ceny, které se zas tolik neliší od nabídky v běžných obchodech. Chcete příklad? Ani již zmíněné Ferrari, které je proslulé sebevědomou cenovou politikou, si za značkovou kšiltovku týmu F1 v limitované edici neřekne více než dva tisíce.
Snad každá automobilka pak prodává také drobné ozdoby, nejčastěji ve formě různých klíčenek. Ale seženete také samolepky, loga, a dokonce i oficiální tuningové (či spíše stylingové) doplňky. Můžete tak například u BMW utrácet za všemožná loga a samolepky M, aby model 320d obdarovaného jel ještě „sportovněji“, ale koupit jdou i doplňky, které mají funkci a opravdu k něčemu budou.
Potěší i praktické věci
Zejména tatínkové tak rádi využívají Vánoce k tomu, aby si nadělili nějaký atraktivní prvek z originálního příslušenství automobilek pod záminkou, že je to přece skvělý dárek pro celou rodinu. Sadu devatenáctipalcových kol na Octavii RS si taťka asi obhájí těžko, ale sadu řetězů už možná auto. „Děti chtějí na hory, tak ať tam vyjedeme!“ Ovšem třeba i takový velký prakticky střešní box o objemu 512 litrů určitě celá rodina využije, a to nejen teď v zimě.
Jak se stala populární kategorie SUV a crossoverů, začaly automobilky také nabízet i zboží pro volnočasové outdoorové aktivity. V nabídkách značkových e-shopů tak najdete vedle klasického oblečení i opravdu užitečné a praktické věci například ke kempování. Od stanů přes různé nafukovací matrace a užitečné drobnosti (kapesní svítilna, zapalovače, batohy a brašny) po kempingové židličky. Neříkejte nám, že praktický skládací gril neudělá radost každému, kdo rád jezdí kempovat do přírody.
Pokud neradi nakupujete velké věci a oblečení, jsou tu pak naprosto klasické dárky v podobě modýlků aut. A nutno říci, že některé automobilky mají své oficiální modely opravdu krásně zpracované. Záleží pak jen na vašem rozpočtu, kolik chcete do milovaného sběratele investovat. Originální model Ferrari 156F1 z limitované edice s cenou skoro půl milionu korun asi není pro každého.
Naštěstí ale není potřeba utrácet tolik a i jiné značky mají opravdu hezké modely svých aut. Za všechny jmenujme pěkné kovové modely 1 : 43 z nabídky e-shopu značky Škoda, ve kterém vedle současných vozů či modelů z nedávné doby najdete také klasická auta, například embéčka, „dvanáctsettrojky“, a dokonce i předválečné modely. A komu by se nelíbilo parádní červené „erko“ v měřítku 1 : 18? Zajímavý je také „špinavý“ natahovací model Subaru WRX STI vzpomínající na Pettera Solberga a jeho závodní vůz z roku 2007.
Radost ale může udělat i mnoho dalších užitečných drobností, třeba taková powerbanka s bezdrátovým nabíjením, případně třeba kvalitní přední a zadní LED světlo s dlouhou výdrží na bicykl.
Jak můžete vidět, tak nabídka je opravdu obrovská a vybírat můžete z nesčetného množství drobností a užitečností. Značkové e-shopy automobilek fungují prakticky stejně jako každé jiné, na kterých běžně nakupujete. Vyberete, objednáte, zaplatíte předem nebo při vyzvednutí. Například Škoda nabízí dopravu zdarma do svých showroomů a servisů, takže pokud jste třeba objednaní na prohlídku auta, můžete to spojit a rovnou si tam věci vyzvednout. A případně na místě dokoupit další, protože prodejci toho mívají i dost skladem přímo v obchodě.