Článek
Ondra Klymčiw sice říkal, že jeho škodovka už jede Dakar naposled, nicméně netrvalo dlouho a už se nám svěřil s myšlenkou, jak by šel model vylepšit natolik (či postavit znovu), aby si mohl dojet pro suverénní vítězství v kategorii Dakar Classic.
Oslovili jsme proto našeho dvorního designéra Rosťu Prokopa, který se dal do díla a virtuálně stvořil Klymčivem posvěcenou pátou variantu Škody 130 LR určenou pro náročnou dakarskou rallye.
Zásadní změnu můžete vidět hned na kolech, která proti poslednímu provedení narostla o 15 %, čímž se i celé auto zvedlo o cirka dva až tři centimetry. Po vzoru dakarských peugeotů se pátá Škoda 130 LR Dakar představuje s kompletně novým zavěšením i odpružením umožňujícím velké křížení, kvůli čemuž jsou přední blatníky nejen širší, ale též vyříznuté.
Díky takové úpravě podvozku by Klymčiw na Dakaru v Saúdské Arábii nemusel kličkovat mezi kameny, ale mohl by jet klidně na přímo. Samozřejmě s adekvátním zesíleným terénním obutím. Dopředu se dále umístil ochranný nájezdový plech a trubkový rám s nosiči světel s veselými krytkami převzatými ze čtvrtého provedení.
Výše situovaná zadní část si zachovala prodlužovací spoiler, nicméně výfuky se vyvedly výše a sklo dostalo klasické rolety. Nechybí ani ochrana motoru, ten by se v páté škodovce patrně upravil.
Určitě by jej stavěl motorář Vančík, nicméně šlo by o hliníkový blok, protože nízká hmotnost je dle Klymčiwa cesta k dobrému autu. Objem natřikrát uloženého čtyřválce s rozvodem OHV by byl patrně 1,6 litru, ventilů poté 8. Převodovka by byla manuální, žádná jiná.
Je nanejvýš jasné, že stavba takového vozu by spolkla hromadu peněz, což je hlavní důvod, proč pátá dakarská škodovka s největší pravděpodobností nikdy nevznikne, ale zůstane jen ve své virtuální formě. Nebo by přece jen měla vzniknout, co myslíte?