Článek
Zatímco dříve byla testovací auta na elektřinu (ať už PHEV, nebo rovnou EV) výjimkou, dnes jimi jezdíme stále častěji. A věru není to špatné svezení! Všechny výhody elektrifikovaných aut vám tu nebudeme opakovat, stejně jako nebudeme zabředávat do nevýhod. Stále však platí, že to určitě nejsou auta pro všechny, ale pouze pro ty, co je dokáží správně využít (a co si je mohou dovolit).
Elektrických novinek jsme letos vyzkoušeli opravdu hodně a stejně jako u nových aut žádná vyloženě nezklamala (ačkoliv nějaké ty méně povedené kousky by se našly). V první řadě musíme zmínit českého zástupce v podobě Škody Enyaq iV, která se letos představila v atraktivní variantě kupé a nejvyšší výkonové verzi Enyaq RS iV, kterou posléze následovalo také běžné SUV. Stejnou techniku můžete mít i ve verzi od Volkswagenu v podobě modelů ID.4 GTX a ID.5 GTX, ale upřímně, Škodovka nám byla sympatičtější. Dalším koncernovým přírůstkem je prémiová Cupra Born, která sází více na styl. Ford zase uvedl nejsilnější a nejrychlejší variantu svého Mustangu Mach-E pojmenovanou GT. Elektrická revoluce začala také u Volva v podobě C40 Recharge, u Nissanu s modelem Ariya a u Toyoty se Subaru a jejich dvojčaty bZ4X a Solterrou. Zajímavou variantou je nová Kia Niro, která vám stejně jako předchozí generace umožní vybrat, jak moc elektrifikace ve svém životě potřebujete.
Ale nyní se pojďme podívat na ta skutečně nejlepší elektrická auta loňského roku:
BMW i4
Upřímně model iX v nejvyšší variant M60 nám svou opulencí obrazně řečeno vyrazil dech… ale i4 nám ho vyrazila doslova. BMW vzalo povedenou platformu pro jedno z řidičsky nejpříjemnější aut se spalovacím motorem a vmáčklo do ní elektrický pohon – a výsledkem je nejpříjemnější elektromobil pro nadšené řidiče (za který nemusíte dát čtyři miliony jako u konkurence). BMW i4 je nejen rychlé, ale také se skvěle ovládá a za volantem vás skutečně pobaví, přitom funguje stejně excelentně i jako komfortní limuzína. Zcela po právu se v ČR stalo autem roku a u nás si vavříny vysloužilo také.
Kia EV6
Pokud chcete důkaz, že ani elektromobily nebudou stejné, stačí se podívat na EV6 (mimochodem úřadující Evropské auto roku) a její dvojče Ioniq 5 – zatímco Hyundai je pojízdným obývákem, ve kterém se raději vezete než řídíte, Kia je naopak pravým řidičským autem, které pod vámi ožívá a umožní vám užít si každou zatáčku. Už se nemůžeme dočkat svezení s 585koňovou verzí GT!
Mercedes EQB
KONEČNĚ skutečně praktické elektrické auto! SUV GLB je samo o sobě velice přátelské k rodině (která může mít až sedm členů), pro jeho elektrickou verzi EQB to platí rovněž a možná ještě ve větší míře, protože každodenní popojíždění a dálkové cestování zvládá ještě s větším přehledem a klidem na palubě. Mercedes EQB si velmi snadno oblíbíte, stejně jako se to stalo nám.
Renault Megane E-Tech
Renault všechny překvapil, když oznámil brzké ukončení života Meganu se spalovacím motorem a jeho přímou náhradu elektrickou verzí. Jenže pak jsme se s ní svezli a pochopili – tohle auto se totiž moc povedlo! Počínaje stylovým designem zvenku (koncepce praktického hatchbacku s módními prvky crossoveru) i uvnitř, integrací povedeného prostředí Google Android a efektivitou jeho elektrického pohonu, který francouzská značka cizeluje už celou dekádu. Proto bychom mu dali přednost před konkurencí.
Volkswagen ID.Buzz
U VW se dlouhé roky snažili oživit svou další designovou ikonu a nyní se jim to podařilo – a velmi úspěšně! ID.Buzz je moc sympatické a propracované pětimístné MPV, které se postupně objeví v celé řadě dalších variant (delší sedmimístné uspořádání, výkonnější GTX, obytná verze), o užitkové variantě Cargo ani nemluvě. Tohle je rodinné MPV, které budete opravdu chtít!
Které elektrické auto roku 2022 se nejvíce líbilo vám? Klikejte v naší anketě, případně se vyjádřete v diskusi pod článkem.