Hlavní obsah

Retro jako blázen. Britská redakce v 90. letech divoce upravila Škodu Rapid. Přidali dokonce i vstřikování nitra jak z Rychle a zběsile

Foto: Časopis Street Machine - květen 1995

„Socialistické“ škodovky se v poměrně zajímavých počtech vyvážely také do západních zemí, v nichž však často byly terčem posměchu. Platilo to zejména o Velké Británii.

Článek

Po Velké Británii dokonce o předrevolučních modelech značky Škoda kolovalo mnoho vtipů, které si braly na mušku jejich zastaralost a diskutabilní spolehlivost. Například: „Víte, o čem všichni majitelé škodovek sní? O pokutě za překročení rychlosti.“ Nebo: „Věděli jste, že ve Škodě pracují pouze dva lidé? Jeden s nůžkami a jeden s lepidlem.“

Přesto si některé škodovky v Británii (a na Západě obecně) našly řadu fanoušků, kteří oceňovali především jejich cenovou dostupnost a jednoduchou techniku. Mladoboleslavská značka navíc uměla nabídnout i modely, jež vypadaly dobře na pohled.

Do této skupiny jistě patří kupé Rapid. A právě to si v polovině 90. let vybral britský magazín Street Machine pro jeden velice zajímavý projekt. Časopis Street Machine se věnoval zejména tuningu a úpravám aut, proto nepřekvapí, že s Rapidem měl plány v tomto duchu.

Smyslem projektu bylo dokázat, že je možné postavit nápadné a především rychlé auto za málo peněz. Škoda Rapid k tomu byla ideální - nejenže dobře vypadala, navíc byla tehdy v roce 1995 dostupná a velice levná. A k tomu měla motor vzadu a pohon zadních kol, takže nabízela obrovský potenciál směrem k jízdním vlastnostem.

Redakci magazínu přišel Rapid na pouhých 500 liber (cenu se povedlo usmlouvat z původních 600 liber), což je spíš pro zajímavost podle aktuálního kurzu asi 14 760 korun. Kdybychom vzali v úvahu inflaci, bavíme se o částce přibližně 984 liber, tedy podle současného kurzu asi 29 tisíc korun.

Foto: Časopis Street Machine - květen 1995

Upravená Škoda Rapid v britském magazínu Street Machine.

Upravený vůz, který dostal přezdívku Bottle Rocket, se čtenářům představil v rozsáhlém materiálu s pozoruhodným obrazovým doprovodem v květnovém vydání roku 1995, byla mu dokonce věnována titulní strana.

Díky dochovanému článku víme, že redakce auto pořídila v dobrém stavu, bez koroze a s přijatelným nájezdem. Noví majitelé se okamžitě zbavili původního motoru, místo něhož za zadní nápravu nainstalovali dvoulitrový čtyřválec Fiat Twin Cam, který prošel řadou dalších úprav.

Dostal dokonce i vstřikování oxidu dusného, které údajně přidávalo nějakých 150 koní navíc. Jaký výkon poskytoval samotný motor, se bohužel v textu nepíše. Zato víme, že točil až 7 500 otáček za minutu. Pětistupňová manuální převodovka zůstala z Rapidu.

Velkou proměnou prošel podvozek. Vpředu byl snížen o výrazných 12,7 cm, vzadu pak o 10,16 cm. Auto dostalo nové pružiny a nastavitelné tlumiče, všimněte si také výrazného odklonu zadních kol. Redakce kupé vybavila dvoubarevným lakováním a novými 15palcovými koly obutými do pneumatik Mickey Thompson.

Časopis se projektu Bottle Rocket věnoval i v dalších číslech, údajně detailně rozebíral techniku a jednotlivé modifikace. Jestli se nám podaří sehnat další vydání magazínu Street Machine, rádi se pozoruhodnému Rapidu ještě v budoucnu budeme věnovat. Zajímalo by nás totiž nejen, jak rychlá žluto-černá škodovka byla, ale i na kolik všechny ty úpravy nakonec redakci vyšly.

Načítám