Článek
Opravy Barrandovského mostu s omezením dopravy byly odkládány tak dlouho, jak jen to šlo – snad s vidinou, že Praha konečně dostaví městský okruh, aby byla možná alespoň nějaká úniková cesta. K ničemu takovému však nedošlo, takže doprava v Praze – už tak dost zpomalená jinými omezeními – se nejspíš změní na statické peklo.
Jenže klíčová dopravní stavba od svého otevření v roce 1988 postupně chátrá, a její rekonstrukce je tak již neodkladná. Celá akce je rozplánovaná do několika let (část prací na pilířích a základech bez omezení dopravy probíhá již od roku 2020) a most se nikdy zcela neuzavře, je však jasné, že přinese pražské dopravě velké komplikace.
VÍTE, ŽE…
Barrandovský most je nejvytíženější komunikací v Praze i v celé ČR, denně po něm projede v průměru přes 140 tisíc aut.
Vše vypukne 16. května
Jak velké, to okusíme již v pondělí 16. května (celý víkend před tím by mělo probíhat značení omezení na mostě a objízdných tras), kdy začne první fáze v podobě opravy jižní mostovky a výměny rampy ze Strakonické. Pokud tedy budete přijíždět ze směru od Strakonic, na Barrandovský most již nenajedete a budete muset využít objízdných tras (a to se bude týkat i linek MHD). Na samotném Barrandovském mostě pak bude z nynějších čtyř pruhů v každém směru uzavřen provoz vždy po jednom.
- uzavřena rampa Strakonická → Barrandovský most
- uzavřena jižní polovina mostu směrem na Jižní spojku
- směr Smíchov → Jižní spojka převeden do protisměru
- Smíchov → průplet Barrandovský most – pouze jediný jízdní pruh
- Modřanská → Barrandovský most – pouze jediný jízdní pruh
Objízdné trasy
Hlavní zátěž ponese velký pražský okruh (D0), který využije většina lidí cestujících směrem na východ. Dočasně (tedy pouze po dobu oprav) tu bude také otevřen sjezd do Libušské ulice.
Dostavěnou rampu u Lihovaru mohou řidiči využít při cestě ze Strakonické na Barrandovský most k otočení do protisměru (v souvislosti s tím bude snížen počet pruhů na Strakonické ve směru z centra ze dvou na jeden).
Další variantou je využít Palackého most (severní směr) nebo most Závodu míru (Jižní směr) u Zbraslavi.
Snížení rychlosti v tunelu Blanka
Dopravní komplikace na Barrandovském mostě se dotknou větší části Prahy, očekávejte proto také regulaci dopravy v tunelu Blanka. V těchto úsecích tak můžete (v závislosti na aktuální dopravní situaci) očekávat snížení průjezdní rychlosti (z obvyklých 70 na 50 km/h), rychlostní omezení se mohou operativně objevit i na Pražském okruhu – podle analýz TSK je při snížené rychlosti provoz plynulejší. Buďte proto pozorní a opatrní.
Kdy to skončí
Tato první fáze je naplánovaná na 110 dní (což je dost zásadní zkrácení oproti původně navrhovaným 180 dnům), potrvá tedy do konce srpna. Ale moc se neradujte, další tříměsíční etapa začne zase za rok a pak i v roce 2024, závěrečná část plánovaná na rok 2025 by měla trvat již jen 82 dní.
Doporučení na závěr
Pokud můžete, tak se při jízdě autem dané oblasti širokým obloukem vyhněte – i za cenu delšího nájezdu kilometrů, protože časově to bude stále výhodnější a také to bude bezpečnější.
Když už musíte po Barrandovském mostě a v jeho okolí projíždět, dbejte zvýšené opatrnosti – v případě nehody může dojít ke kompletnímu (jednosměrnému) uzavření komunikace, a to by byl teprve průšvih.
Jestli to jde, zvažte na tuto omezenou dobu přesednutí na prostředky hromadné dopravy, možná tak neušetříte moc času, ale bezpochyby ušetříte své nervy.