Hlavní obsah

První novodobý Superb byl přelom, vzpomínají designéři. S koncernovou technikou tehdy Škodovka vyloženě kouzlila

Foto: Škoda Auto

Škoda se chystá na premiéru čtvrté novodobé generace modelu Superb, dojde na ni v nadcházejících týdnech. Pojďme si ale zatím připomenout, jak vznikala generace první.

Článek

První novodobý Superb představuje v historii mladoboleslavské automobilky výrazný mezník. Škoda totiž díky němu po dlouhých desetiletích mohla nabídnout velké a reprezentativní auto. I dnes tento model představuje vlajkovou loď značky.

Jméno Superb přitom Škodovka použila poprvé v roce 1934 u luxusního vozu, který se vyráběl do roku 1943. V roce 1946 pak vznikla nová verze, jež zůstala v nabídce do roku 1949. Pod kapotou vozů byly obvykle šestiválcové motory, ale k mání byl i osmiválec.

Novodobý Superb se veřejnosti poprvé ukázal na ženevském autosalonu 2001 coby studie pojmenovaná Montreux, na podzim téhož roku se začal prodávat - samozřejmě už jako Superb.

Designéři z Mladé Boleslavi dnes na první generaci vzpomínají jako na auto, které dodalo značce sebevědomí. A jako na skutečně přelomový vůz. „Pro mě bylo překvapením, že do něčeho takového Škoda šla. Byl to segment, kterého se tehdy nedotýkala. Hotový model jsem viděl v podstatě první den, kdy jsem tehdy nastoupil. A to auto na mě opravdu zapůsobilo, bylo nezvykle velké, pro mě to byl odvážný krok,“ vzpomíná Jiří Hadaščok, dnes koordinátor exteriérového designu.

V letech 1998 a 1999, kdy se Škoda Superb po vzhledové stránce finalizovala, působil v oddělení designu jako praktikant. Auta podle něj tehdy měla plné a poměrně jednoduché tvary, první Superb díky tomu působil až nečekaně mohutně. Stál na prodloužené verzi koncernové platformy, kterou používal i Volkswagen Passat.

Foto: Škoda Auto

První novodobá generace Škody Superb.

„Přípravy začaly už v roce 1995 a jezdili jsme kvůli tomu do Německa. Měli jsme tam rozřezaný hard model, se kterým jsme hýbali na délku tak, až jsme našli ideální rozměry,“ vzpomíná Zdeněk Cibulka, jenž tehdy právě s tímto modelem pracoval a který dodnes v designovém oddělení automobilky působí.

Na prvním návrhu vzhledu pak pracoval jak on, tak kolega Raul Pires, jenž se podepsal i pod další modely značky. K dalšímu pokračování dostala zelenou varianta navržená Cibulkou, její dopracování pak pod vedením šéfdesignéra Dirka van Braeckela dostal na starosti právě Pires. „Výsledný vůz má něco z mých nápadů, něco od Raula Pirese a samozřejmě i rukopis Dirka van Braeckela,“ vysvětluje Cibulka.

„Evropská auta tehdy používala srozumitelné linie a proporce, ty byly jasně čitelné, vyvážené, elegantní, až krásné, to byl tehdy trend,“ vysvětluje Cibulka důvod určité podobnosti aut stejné třídy ve své době. Jinak byl ale Superb dostatečně svébytný.

Už tehdy s deštníkem

„První generace pro mě představuje racionální vstup do nového segmentu. Zákazníci si mohli koupit větší auto, než byli zvyklí, ale vše u něj bylo tak, jak očekávali, jak to znali. První generace jednoduše naplnila představu zákazníků a přinesla jim určitou přidanou hodnotu navíc,“ říká Petr Nevřela, designér, který se ve Škoda Auto specializuje na světlomety. Ty u první generace byly podle něj především střízlivé a praktické, tehdy ještě technika úplně neumožňovala různé designové hrátky. Důkazem toho je i rozdělení hlavního světlometu a směrovky vpředu do dvou dílů.

Foto: Škoda Auto

Už první generace Superbu měla ve dveřích deštník.

Důraz škodováci kladli na prostornost a zpracování interiéru. Přestože museli využít koncernové díly. „Používali jsme veškerou koncernovou techniku a některá konkrétní řešení, ta jsme se snažili co nejvíc zabalit do vlastního designu. Ale třeba vrchní část přístrojové desky je převzatá.“

„S čím jsme si ale mohli hrát, byly materiály, a proto podle mě dodnes působí první Superb až nečekaně hodnotným dojmem,“ říká Miroslav Jaskmanicki, který tehdy na návrhu interiéru pracoval. „Vymýšleli jsme třeba vlastní dřevěné obložení a další dekorace, řešili jsme řadu detailů u výplní dveří a na spodní části palubní desky,“ vzpomíná Jaskmanicki.

Zajímavým prvkem, který se pro Superb stal charakteristickým, byl deštník. První generace měla deštník v zadních dveřích a designéři s tím museli počítat. „Zadní dveře byly hodně dlouhé a my jsme řešili jak jejich výplně, tak právě deštník, který se sem díky rozměrům dveří vešel ve své velké podobě. Detail v podobě deštníku byl takovou třešničkou na dortu, důkazem, že je Superb až nečekaně luxusní auto,“ říká Jaskmanicki.

Připomeňme, že první generace novodobé Škody Superb se vyráběla do roku 2008. K dispozici byla se čtyřválcovými i šestiválcovými zážehovými a vznětovými motory.

Načítám