Hlavní obsah

Za tohle 35 let staré Volvo někdo zaplatil skoro 1,8 milionu. Jezdil v něm totiž Paul Newman

Foto: Bring a Trailer

Tohle Volvo 740 není jen tak ledajaké. Jednak jde o výkonnější verzi Turbo a jednak byl prvním majitelem byla hollywoodská hvězda Paul Newman.

Zdá se vám tohle 35 let staré Volvo 740 kombi nezajímavé? Chyba! V roce 1988 si jej jako nové pořídil herec Paul Newman a následně z rodinného dostavníku udělal nenápadnou střelu, o čemž svědčí výkonnější motor a snížený podvozek.

Článek

Není žádným tajemstvím, že Paul Newman byl vášnivý autíčkář. Rodák z amerického Clevelandu se slovenskými kořeny byl totiž nejen herec, režisér a filantrop, ale také automobilový závodník. Památný je jeho výsledek v závodě 24 hodin Le Mans, kdy s vozem Porsche 935 dojel první ve třídě a druhý celkově. Tou dobou mu bylo 54 let.

Pozoruhodné vozy však řídil i ve svém soukromí – důkazem budiž tohle upravené Volvo 740 Turbo v karosářské variantě kombi z roku 1988. Hvězda z Butche Cassidyho a Sundance Kida si vůz pořídila jako nový a krátce nato jej nechala upravit, díky čemuž se z na první pohled nenápadného kombíku stal sporťák v rouše beránčím.

Vůz by leckdo přehlédl i navzdory drobným indiciím prozrazujícím jeho potenciál v podobě decentního aerodynamického bodykitu – splitter předního nárazníku, zvýrazněné boční prahy nebo nástavec zadního nárazníku. Vůz jezdí na 16palcových litých kolech Gemini z dílen Volva.

Foto: Bring a Trailer

Pod kapotou tohoto Volva 740 Turbo se ukrývá V6 twin-turbo z vozu Buick Grand National, k výměně došlo během Newmanova vlastnictví. Vůz má kupodivu dodnes původní registrační značky.

Pod kapotu se nastěhoval dvakrát přeplňovaný 3,8l V6 z Buicku Grand National, výkon by se tedy měl pohybovat někde okolo 280 koní a 490 Nm točivého momentu. Vzhledem k vyššímu výkonu byla nainstalována odolnější pětistupňová manuální převodovka z vozu Pontiac Firebird.

Vůz dostal sací potrubí od značky Spectre, olejové čerpadlo Bosch nebo odolnou spojkovou sadu Centreforce. Úpravy podvozku zahrnují vzpěry a tlumiče od firmy Bilstein, firma IPD dodala snížené sportovní pružiny a tužší stabilizátory.

Interiér je vesměs v původním stavu, a tak vykazuje známky opotřebení. Sedadla čalouněná černou kůží jsou mírně popraskaná, na palubní desce se tu a tam najdou šrámy a prodejce uvádí, že stropnice příliš dobře nedrží. Zpoza 4ramenného volantu prosvítá tachometr ukazující nájezd 75 635 mil (cca 121 000 km) a rychloměr cejchovaný do 120 mil za hodinu (cca 200 km/h).

Na svoji dobu má vůz poměrně slušnou výbavu – kromě klimatizace jsou tu vyhřívaná sedadla, která v roce 1988 nebyla zrovna běžná. S přihlédnutím k věku je vůz vlastně v docela slušném stavu, na internetové aukci se jeho cena dlouho držela okolo 20 000 dolarů, nakonec se ale částka vyšplhala na 80 740 dolarů (cca 1 776 000 Kč).

Načítám