Článek
Minulý rok Ferrari zaznamenalo svůj nejlepší rok, když prodalo celkem 11 115 vozů. Na poměry běžných automobilek je to pořád velmi „exkluzivní“ počet, byly však doby, kdy Ferrari vyrábělo desítky, nanejvýš stovky vozů za rok.
Do tohoto období nepochybně patří i Ferrari 375 America z první poloviny 50. let minulého století. Zpočátku bylo rozhodnuto, že vznikne pouze deset vozů karoserie kupé, nakonec však továrna použila ještě další dva exempláře typu 250 Europa a přestavěla je na model 375 America – avšak pouze jeden z nich byl kupé.
Jediným kabrioletem z celé série 375 America tedy byl exemplář, který právě vidíme na fotografiích. Pod kapotou zpíval úchvatný velkoobjemový atmosférický dvanáctiválec, který byl spřízněný se závodními pohonnými jednotkami. Mimo to i zde motor krmily tři dvoukomorové karburátory Weber.
Motor má zdvihový objem 4,5 litru a dává na svou dobu úchvatných 295 koní – svého času šlo o jeden z největších a nejvýkonnějších motorů, které poháněly silniční vozy Ferrari. Genialitu tehdejších motorářů dokazuje fakt, že všechny klíčové komponenty pohonného ústrojí jsou původní, což potvrzuje i certifikát Ferrari Classiche.
Z celkových 12 kusů typu 375 America mělo osm z nich na starost karosářské studio Pininfarina a čtyři další významná karosárna Vignale. Právě u Vignale postavili i tento nesmírně ceněný a zcela jedinečný kabriolet s velmi žádanou pevnou (!) demontovatelnou střechou – kabriolety Ferrari z tohoto období totiž běžně používaly klasickou plátěnou skládací variantu.
Zajímavý byl i první majitel tohoto auta, respektive majitelka. Jako nový byl vůz v roce 1954 předán do něžných rukou mladé dámy jménem Bianca Colizzi, dcery Giuseppe Colizziho, slavného filmového režiséra.
Pokud je vám to jméno pouze povědomé, ale žádný film si ne a ne vybavit, pak vám rádi osvěžíme paměť – Colizzi se proslavil zejména „špagetovými westerny“ s Budem Spencerem a Terencem Hillem jako Bůh odpouští, já ne!, Trumfové eso nebo Dva machři mezi nebem a peklem.
Vůz Biance tehdy slavnostně předával dokonce sám Enzo Ferrari osobně! Po čtyřech letech byl vůz prodán do zámoří, kde za posledních více než 60 let svého života měl pouze čtyři dlouhodobé majitele, přičemž ten dosavadní vůz vlastní už celých 25 let.
Vůz je v opravdu výjimečném stavu – majitelé patrně už tehdy tušili, že jednou bude mít sběratelskou hodnotu – a bylo o něj už od 60. let skvěle postaráno. První renovací typ 375 America Cabriolet prošel už v roce 1962, od té doby pak byl velmi pečlivě garážován a „do světa“ vyrazil jen při zvláštních příležitostech, jako byly srazy majitelů Ferrari nebo přehlídky elegance.
Další renovace, avšak pouze mechanická, proběhla v roce 1980, v polovině devadesátých let pak došlo také na renovaci černého laku a přečalounění interiéru. Zhruba od roku 1998 byl pak vůz skladován v klimatizované garáži, což je jeden z důvodů naprosto fenomenálního stavu.
Fakt, že auto je jako nové, je jediné svého druhu a částečně i vazba na slavného režiséra umí pěkně zamávat s cenovkou – odborníci odhadují cenu při nadcházející dražbě někde mezi 6,5 a 7,5 miliony dolarů (156 až 180 milionů korun).