Článek
Bus, Caravelle, Multivan, Transporter či zpočátku dokonce „Kombi“. První generace Volkswagenu Transporter díky své variabilitě a rozmanitému množství verzí nesla mnoho názvů, u nás vešla do povědomí zejména pod přezdívkou Busík. Moderní generace známe převážně jako užitková vozidla, původně se však vůz proslavil díky hnutí hippies coby vozidlo rekreační.
K tomuto účelu se zdá být naprosto perfektní tento exemplář z roku 1965, který v roce 2021 prošel rozsáhlou renovací. Původně měl vůz bílou barvu, dosavadní majitel jej však nechal přelakovat na ikonickou dvoubarevnou kombinaci. Většina karoserie je v modré s bílou horní částí, bílou byly nalakovány i nárazníky.
Pozoruhodný je tu přístup k detailům – chromovaná vnější zpětná zrcátka, přední výklopné dělené okno ve stylu „Safari“ a boční dvoukřídlé dveře pro přístup do zadní části k vozu sem prostě patří. Skvěle sem zapadají i 15palcová litá kola inspirovaná ikonickými koly Fuchs, která známe z klasických Porsche 911 – dokonce tu jsou i kryty nábojů kol s logem Porsche, takže jsou takřka k nerozeznání od originálu.
Kola s klasickým designem obouvají pneumatiky Continental 155/60 vpředu, vzadu se nacházejí pneumatiky značky Lexani o rozměrech 195/65. Vzhled podporuje i snížený podvozek, překvapí brzdová soustava od špičkové firmy Wilwood.
Že jde o renovaci se vším všudy, dokazuje i motor. Původní 1,6l plochý čtyřválec z Volkswagenu Brouk ustoupil modernímu a na zakázku postavenému agregátu, byť se konstrukčně tomu původnímu v lecčem podobá.
Stále jde o plochý čtyřválec, objem je však 1,8 litru a disponuje moderními komponenty, jako jsou nerezové ventily, ojniční ložiska od firmy Mahle, elektronické zapalování Compu-Fire, víko rozdělovače Bosch, firma Engle dodala například zdvihátka či vačkovou hřídel.
Pozoruhodné však je, že z úcty k originálu motor krmí palivem karburátor od renomované firmy Weber, a jelikož jde v dnešní době o ojedinělý úkaz, nechají si specializované firmy za tyto motory zaplatit až 4 300 dolarů (cca 95 000 Kč).
Tento konkrétní motor dodala firma Dubber’s Toy Box z města Stanton v Kalifornii a měl by údajně dávat výkon zcela dostatečných 105 koní. Je spřažen se čtyřstupňovou manuální převodovkou, která výkon směřuje na zadní kola.
Těžko říct, zda je nejlepší pohled na exteriér, moderní techniku navrženou podle zásad staré školy nebo interiér – to už necháme na vás. Ovšem už jen přední část interiéru s dělenou lavicí pokrytou šedým látkovým čalouněním, moderním rádiem Laguna s retro vzhledem od firmy Retro Manufacturing a retro ukazateli, jako je palivoměr nebo rychloměr cejchovaný do 80 mph (128 km/h), je pastva pro oči.
Tachometr ukazuje nájezd pouhých 2 000 mil, což je pochopitelně vzdálenost ujetá od dokončení renovace. Kolik má tohle konkrétní šasi „v nohách“, to však známo není.
Zadní část se nese v relaxačním duchu a hned na první pohled na člověka „dýchne“ pohodová atmosféra. Před sedadlem řidiče se tyčí dvouramenný volant s wolfsburským erbem uprostřed.
Vzadu se nachází jedna lavice ukotvená proti směru jízdy, naproti se nachází druhá – obě jsou potom čalouněny modrým vinylem, přičemž ta druhá jmenovaná se dá složit a proměnit v postel.
Po stranách vidíme příjemné dřevěné obložení, podlaha je zdobená šachovnicovým vzorováním. Posezení doplňují dva sklopné stolky, několik úložných prostor a skříňka, uvnitř které se ukrývá malá lednička a na jejímž vrcholu je kohoutek s tekoucí vodou. Vůz se vydražil za 57 500 dolarů (1 265 000 Kč) – je to hodně, nebo se vám zdá cena adekvátní? Za 1,6 milionu je totiž k mání například horká novinka – nový VW Buzz. Podělte se s námi o názor v anketě!