Hlavní obsah

VW Busík jako skvostně zrenovovaná obytná stylovka. Zamrzí snad jen vysoká cena

Foto: Bring a Trailer

První generace Volkswagenu Transporter díky své variabilitě a rozmanitému množství verzí nesla mnoho názvů, u nás vešla do povědomí zejména pod přezdívkou Busík

Kempingový VW Transporter z roku 1965 možná nepatří k nejprostornějším, rozhodně je však jedním z těch nejstylovějších vozů pro kempování. Tento fantastický exemplář je tak trochu restomod – jeho rozsáhlá renovace je provedena s ohledem na autenticitu, byť za pomoci moderní techniky. Výsledek je opravdovou pastvou pro oči.

Článek

Bus, Caravelle, Multivan, Transporter či zpočátku dokonce „Kombi“. První generace Volkswagenu Transporter díky své variabilitě a rozmanitému množství verzí nesla mnoho názvů, u nás vešla do povědomí zejména pod přezdívkou Busík. Moderní generace známe převážně jako užitková vozidla, původně se však vůz proslavil díky hnutí hippies coby vozidlo rekreační.

Foto: Bring a Trailer

Renovací prošel exteriér i interiér, původní motor byl pro změnu nahrazen úplně

K tomuto účelu se zdá být naprosto perfektní tento exemplář z roku 1965, který v roce 2021 prošel rozsáhlou renovací. Původně měl vůz bílou barvu, dosavadní majitel jej však nechal přelakovat na ikonickou dvoubarevnou kombinaci. Většina karoserie je v modré s bílou horní částí, bílou byly nalakovány i nárazníky.

Pozoruhodný je tu přístup k detailům – chromovaná vnější zpětná zrcátka, přední výklopné dělené okno ve stylu „Safari“ a boční dvoukřídlé dveře pro přístup do zadní části k vozu sem prostě patří. Skvěle sem zapadají i 15palcová litá kola inspirovaná ikonickými koly Fuchs, která známe z klasických Porsche 911 – dokonce tu jsou i kryty nábojů kol s logem Porsche, takže jsou takřka k nerozeznání od originálu.

Kola s klasickým designem obouvají pneumatiky Continental 155/60 vpředu, vzadu se nacházejí pneumatiky značky Lexani o rozměrech 195/65. Vzhled podporuje i snížený podvozek, překvapí brzdová soustava od špičkové firmy Wilwood.

Foto: Bring a Trailer

Dvoukřídlé boční dveře otevírají prostor do interiéru s dvěma skládacími stolky, kohoutkem s tekoucí vodou a skládací postelí

Že jde o renovaci se vším všudy, dokazuje i motor. Původní 1,6l plochý čtyřválec z Volkswagenu Brouk ustoupil modernímu a na zakázku postavenému agregátu, byť se konstrukčně tomu původnímu v lecčem podobá.

Stále jde o plochý čtyřválec, objem je však 1,8 litru a disponuje moderními komponenty, jako jsou nerezové ventily, ojniční ložiska od firmy Mahle, elektronické zapalování Compu-Fire, víko rozdělovače Bosch, firma Engle dodala například zdvihátka či vačkovou hřídel.

Foto: Bring a Trailer

Původní motor byl nahrazen novým, i přesto jde stále o plochý čtyřválec, jen motor sám o sobě vyjde na bezmála sto tisíc korun

Pozoruhodné však je, že z úcty k originálu motor krmí palivem karburátor od renomované firmy Weber, a jelikož jde v dnešní době o ojedinělý úkaz, nechají si specializované firmy za tyto motory zaplatit až 4 300 dolarů (cca 95 000 Kč).

Tento konkrétní motor dodala firma Dubber’s Toy Box z města Stanton v Kalifornii a měl by údajně dávat výkon zcela dostatečných 105 koní. Je spřažen se čtyřstupňovou manuální převodovkou, která výkon směřuje na zadní kola.

Foto: Bring a Trailer

Interiér je podobně jako exteriér v kombinaci modré a bílé barvy, zadní lavice se dá složit a proměnit v postel. Dřevěné obložení dodává pocit tepla, šachovnicový vzor podlahy jen posiluje retro atmosféru

Těžko říct, zda je nejlepší pohled na exteriér, moderní techniku navrženou podle zásad staré školy nebo interiér – to už necháme na vás. Ovšem už jen přední část interiéru s dělenou lavicí pokrytou šedým látkovým čalouněním, moderním rádiem Laguna s retro vzhledem od firmy Retro Manufacturing a retro ukazateli, jako je palivoměr nebo rychloměr cejchovaný do 80 mph (128 km/h), je pastva pro oči.

Tachometr ukazuje nájezd pouhých 2 000 mil, což je pochopitelně vzdálenost ujetá od dokončení renovace. Kolik má tohle konkrétní šasi „v nohách“, to však známo není.

Zadní část se nese v relaxačním duchu a hned na první pohled na člověka „dýchne“ pohodová atmosféra. Před sedadlem řidiče se tyčí dvouramenný volant s wolfsburským erbem uprostřed.

Vzadu se nachází jedna lavice ukotvená proti směru jízdy, naproti se nachází druhá – obě jsou potom čalouněny modrým vinylem, přičemž ta druhá jmenovaná se dá složit a proměnit v postel.

Po stranách vidíme příjemné dřevěné obložení, podlaha je zdobená šachovnicovým vzorováním. Posezení doplňují dva sklopné stolky, několik úložných prostor a skříňka, uvnitř které se ukrývá malá lednička a na jejímž vrcholu je kohoutek s tekoucí vodou. Vůz se vydražil za 57 500 dolarů (1 265 000 Kč) – je to hodně, nebo se vám zdá cena adekvátní? Za 1,6 milionu je totiž k mání například horká novinka – nový VW Buzz. Podělte se s námi o názor v anketě!

Načítám