Článek
Krátce po zahájení šampionátů formule 1 platilo pro výrobce jen málo designových omezení, proto soupeřící týmy mohly různě experimentovat. Mercedes-Benz v 50. letech využil volnějších pravidel a postavil v počtu deseti kopií jednosedadlový otevřený model W 196 R, jemuž připravil volitelný oblek ve formě aerodynamické karoserie.
Stromlinienwagen měl svůj závodní debut na Grand Prix Buenos Aires v lednu 1955 s Juanem Manuelem Fangiem, který pilotoval model s číslem podvozku 9. Vrcholem kariéry modelu byla vítězství dosažená sirem Stirlingem Mossem a zisk nejrychlejšího kola ve Velké ceně Itálie v roce 1955.
Automobilka nejprve všech deset formulí udržovala v životaschopném stavu, posléze si model číslo 9 našel domov v muzeu Indianapolis Motor Speedway Foundation, kde se za ty roky dočkal dvou renovací.
Nyní Stromlinienwagen číslo 9 míří z muzea do prodeje skrze renomovanou aukční síň RM Sotheby's, jež tvrdí, že jde o jediný W 196 R s aerodynamickou karoserií (vůz mohl mít i standardní tělo), který kdy byl nabízen k prodeji soukromému zákazníkovi.
Ví se také, že předmětný automobil měl aerodynamickou karoserii na konci sezony roku 1955, takže nejde o dodatečně „oblečený“ monopost, ale o dochovaný originál. Tomu odpovídá i odhadovaná konečná cena, v přepočtu 1,32 miliardy korun! A za to byste u nás koupili flotilu 3 639 základních fabií!
Je tak možné, že další auto značky Mercedes zaujme místo v žebříčku nejdražších vozů na planetě, kde se na špici aktuálně vyjímá Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe, za kterého nový vlastník zaplatil více než 3 miliardy korun. Ať to dopadne jakkoli, levný tenhle závoďák rozhodně nebude. Konečnou sumu se dozvíme 1. února 2025.