Článek
Může se to zdát jako odvážné tvrzení, ale motocykly Praga typů 500 BDS a 350 BCS, které míří do podzimní veteránské aukce při příležitosti auto-moto burzy Retro Garáž, platí za něco víc než za svaté grály. Ač může být všemi oslavovaná Jawa 500 OHC sebevrcholovější, tak tyhle pragovky jsou vzácnější než Ferrari California s manuální převodovkou (mj. 2 kusy vyrobeny).
Nakoupená 500 BD
Pokud jde o raritnější model, tedy o Pragu 500 BDS, tak tu pragovka získala odkoupením společnosti Breitfeld–Daněk. Tato firma totiž svého času (1926) nabízela půllitrový motocykl (500 BD) DOHC s třírychlostní převodovkou, maximálkou 105 km/h a s vyvýšenými řídítky, která umožnila jezdci vzpřímený komfortní posez.
Po dokončení akvizice společnosti se předmětný motocykl přejmenoval na Praga 500 BDS, nicméně od své původní předlohy se příliš nelišil. Model se v šesti sériích vyráběl až do roku 1935, nicméně vzniklo pouze 1901 kompletních kusů a série 500 nezkompletovaných sad.
Nabízená pětistovka z páté série z roku 1932 je v dochovaném originálním stavu a až na velmi drobné výjimky zcela původní. Podle informací od Retro Garáže byl motocykl dlouhá léta neprovozován a před aukcí kvůli autentičnosti nebude nijak oživován.
Pokud by si jej výherce aukce chtěl postavit na značky, musí využít těch veteránských, protože původní techničák k mašině už není. Každopádně tento skvost se bude dražit od 890 000 Kč, přičemž konečná cena může dosáhnout magické hranice 1,5 milionu korun. A kdoví, možná i více, protože jde vskutku o jedinečnou investiční příležitost.
350 BCS jako alternativa k půllitru
Pětikilo od pragovky v aukci doplní ještě model 350 BCS, který vznikl jako dostupnější a střídmější varianta proti vrcholovému půllitru. Motorka využívá k pohonu vzduchem chlazený motor OHC a třírychlostní převodovku. K tomu se váže i jedna zajímavost, a to taková, že „třistapadesátky“ od pragovky továrně dostaly vzduchový filtr pro posílení životnosti karburátoru.
Další zajímavostí je, že pohon na zadní kolo nepřenáší řetěz, nýbrž kardanový hřídel, jak to známe například od většiny motocyklů značky Moto Guzzi. Samotný kardan však není brzděn, jelikož se o zastavení starají brzdy zastavěné přímo do kol.
A co počty vyrobených kusů? Opět velmi nízké, což z této mašiny dělá vzácné zboží. V roce 1930 totiž vznikla série čítající 500 kusů, zatímco v letech 1932 až 1934 se narodilo dalších 500 kusů. Pak výroba skončila.
Motocykl mířící na prodej je z roku 1930, tedy z první série. Renovován byl před mnoha lety a drtivá většina použitých komponentů je originálních. Na rozdíl od pětistovky byl tento model pocházející ze soukromé sbírky před dražbou oživen, dostal novou baterku a je připraven k finálnímu doladění.
Unikátní Praga 350 BCS se bude nabízet od 790 000 Kč, nicméně odhad konečné sumy se pohybuje okolo 1,3 milionu korun. A možná i více, protože stejně jako „pětikilo“ jde o nesmírnou vzácnost.
Obě jednostopé pragovky se budou veřejně dražit už 11. listopadu 2023 v areálu Výstaviště v Lysé nad Labem při příležitosti tradiční akce nazvané Retro Garáž. Zde se ukáže, jestli si i takto velevzácné české motorky najdou své nové vlastníky. Přece jen jde o raritní, ale také poměrně finančně nákladné investiční zboží.