Hlavní obsah

V Česku je na prodej škodovka za 10 milionů! Slavný prototyp existuje v jediném exempláři

Foto: Rajveteranu.cz

Ceny některých klasických škodovek sice v posledních letech stouply, ale když jsme v tuzemské inzerci narazili na vůz s okřídleným šípem na kapotě, u něhož visí cenovka 9 999 999 Kč, tak jsme všichni v redakci překvapením vyvalili oči.

Článek

To je totiž samozřejmě na automobil z produkce mladoboleslavské značky mimořádná pálka. Asi tušíte, že v tomto případě nemůže být řeč o nějaké obyčejné klasické škodovce, ale že musí jít o nějaké unikátní auto. A také, že ano!

K mání je totiž Škoda 440 Karosa, jedinečný prototyp z 50. let. O otevřeném sportovním vozu už jsme kdysi psali, jeho příběh si můžete přečíst zde. My to teď vezmeme trochu stručněji.

Základem tohoto „pokusného automobilu“ z roku 1956 je Škoda 440 zvaná Spartak, což znamená přítomnost páteřového rámu, 1,1litrového čtyřválce o výkonu 40 koní a točivém momentu 70 Nm a čtyřstupňové manuální převodovky.

V národním podniku Karosa Vysoké Mýto, tedy v bývalé karosárně Sodomka, ale tento technický základ vybavili novou karoserií. Její tvary navrhl Otakar Diblík, legendární český designér.

Novou karoserii tvořilo sedm dílů vyrobených z laminátového materiálu polytech. Do Karosy je jako polotovar dodal podnik Kovona Karviná. Ve Vysokém Mýtě se pak uskutečnily finální úpravy a samozřejmě montáž. Kompletaci auta měl na starost inženýr Nalezenec.

Ze Spartaku se tak stal kabriolet se zajímavě umístěnými předními světlomety, pozoruhodně tvarovanou kapotou a dlouhou zádí. Zajímavostí byla také odnímatelná průhledná střecha z plexiskla. Jenže ta měla slabé uchycení a při zkouškách údajně několikrát ulétla. Tým tvůrců ji proto přestal používat.

V souvislosti s karoserií se ještě sluší zmínit interesantní fakt, že těch zmíněných sedm dílů vážilo dohromady jen 65 kilogramů. I proto byl kabriolet o nějakých 100 kilogramů lehčí než výchozí Spartak.

A za zmínku ještě stojí, že vůz později dostal upravenou přední nápravu s odpružením pomocí torzních tyčí a zadní nápravu s olejo-vzduchovými měchy.

V roce 1960 prototyp prodělal nehodu, která přispěla k tomu, že byl odstaven v areálu Karosy, kde pustnul. Naštěstí ho od podniku koupil ing. Nalezenec, který jej v dalších letech různě upravoval. Od 70. let do současnosti auto párkrát změnilo majitele a prošlo důkladnou renovací. Dnes jej prodává známé muzeum Cabrio Gallery.

O ceně už byla řeč, muzeum v inzerátu na portálu Rájveteránů.cz uvádí částku 9 999 999 Kč. Opírá se přitom o znalecký posudek.

Jedinečná Škoda 440 Karosa, kterou můžeme považovat za poslední osobní vůz postavený bývalou karosárnou Sodomka, je plně pojízdná a má testaci do roku 2029.

Související témata:
Škoda 440
Načítám