Hlavní obsah

TVR Cerbera Speed 12: Monstrum s příběhem je na prodej, většina moderních aut by mu nestačila

Foto: Silverstone Auctions

Čísla 850 koní a 1000 kg jsou hodnoty, kterými se chlubí ty nejvytříbenější, převážně okruhové supersporty dneška. TVR Cerbera Speed 12 je však mělo už před téměř 25 lety!

Devadesátá léta a přelom milénia byly v určitých směrech zlatou érou automobilismu. Dvanáctiválec nebyl sprosté slovo, technologie už byly poměrně pokročilé a „globální oteplování byl pouze výraz vyskytující se v prezentacích Ala Gora“, jak kdysi napsal Jeremy Clarkson v jedné ze svých knih.

Článek

Velké motory tehdy byly v kurzu, a tak není překvapením, že se zrodilo i TVR Cerbera Speed 12 (čteno Serbera). Peter Wheeler, tehdejší šéf TVR, měl vizi stvořit pojízdnou motoristickou nirvánu – oslavu rychlosti, řevu a výkonu. Paradoxně to byl právě on, kdo nakonec projekt také uspal.

Tato konkrétní Cerbera Speed 12 je jediná svého druhu – jde totiž o jediný kus upravený přímo výrobcem a uzpůsobený k silničnímu provozu. Pozoruhodné je, že auto s technikou starou prakticky čtvrt století si i v dnešním světě zaslouží respekt – ba co víc, většina dnešních vozů by mu nestačila.

Foto: Silverstone Auctions

Takzvaný „Project 7/12“ vznikl na konci 90. let s cílem potopit McLaren F1. Potenciál na to Cerbera rozhodně měla, osud to však zařídil jinak.

Základem je silniční Cerbera Speed Six s 4,0l řadovým šestiválcem, byť z původního auta zůstalo pramálo. Motor sice zůstal, nicméně pod kapotou verze Speed 12 byly rovnou dva – vznikl tak 7,7l atmosféricky plněný V12, který měl dávat výkon až 1000 koní. Realitou však bylo necelých 850 koní, což je i tak obdivuhodné číslo.

Díky hojnému využití karbonu a kevlaru vůz vážil jen lehce přes 1000 kg, takže pro soutěž v seriálu GT vozů a v sesterské vytrvalostní soutěži GT1 musel být motor přiškrcen na 675 koní. Rozsáhlé změny pravidel však odsoudily třídu GT1 k zániku, načež se v britském Blackpoolu soustředili na závody ve třídě GT2.

Pro tyto účely vzniklo několik soutěžních speciálů, byť se značně přiškrceným motorem 7,7 litru V12, které posléze mezi lety 2000 a 2002 sesbíraly celou řadu vítězství. Kvůli homologaci musel vzniknout i určitý počet silničních vozů. Silniční verze paradoxně nemusela dodržovat tak přísná pravidla, a tak TVR nabízelo auto, které tehdy nemělo obdoby.

Nadšenci začali už koncem roku 1999 skládat zálohy na vůz, jehož cena byla 245 000 liber (to by dnes odpovídalo částce přes 500 tisíc liber, tedy 13 500 000 Kč). Konec TVR Cerbera Speed 12 přinesl osudový večer někdy na přelomu milénia, když se šéf TVR Peter Wheeler vracel z práce právě s jedním z testovacích prototypů.

Foto: Silverstone Auctions

Ohromný atmosférický 7,7l V12 vznikl spojením dvou řadových šestiválců z typu Cerbera Speed 6. Výsledkem mělo být až 1000 koní, v reálu to bylo necelých 850.

Wheeler ale za volantem dostal strach. A tak se obratem rozhodl, že je vůz pro silnici příliš rychlý a divoký. Výrobu silniční Cerbery Speed 12 proto nadobro ukončil.

Později, v srpnu 2003, se u TVR rozhodli, že přece jen vznikne silniční Speed 12 – jedna jediná, ta, kterou vidíme na fotografiích. Wheeler však tehdy měl jednu podmínku, a sice že majitele auta si osobně vybere. Mělo jít o člověka dostatečně obeznámeného s významem vozu a zejména dostatečně zkušeného řidiče ke zkrocení této bestie.

Vůz byl hotový v roce 2005, neznámý kupec jej nakonec v roce 2010 prodal dosavadnímu majiteli. V roce 2014 Cerbera prošla renovací a objevila se jak na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, tak i na přehlídkách elegance. Vůz je dnes všeobecně známý podle své registrační značky W112 BHG a psal o něm nejeden odborný britský časopis.

Vůz měl „nakopat zadek“ McLarenu F1 v rychlosti i na okruzích, osud to však zařídil jinak. Jediná silniční Speed 12 je teď na prodej, odhad ceny aukční síň sděluje na vyžádání. Jedno je však jisté – s výkonem téměř 850 koní, 1200 Nm točivého momentu a hmotností lehce přes 1000 kg nemá ve své éře konkurenci. A z hlediska výkonu patří ke špičce dodnes.

Načítám