Hlavní obsah

Tento Volkswagen Caravelle vozil Stephena Hawkinga, teď jde do dražby. Za kolik se podle vás prodá?

Foto: Silverstone Auctions

V okolí cambridgeské univerzity, kde profesor Hawking přednášel, bylo dobře známo, že modrým VW Caravelle jezdí právě slavný fyzik – často se stávalo, že jej lidé zdravili a mávali mu

Občas píšeme o výjimečných autech, která psala historii, byla vyrobena v omezených sériích, pyšnila se převratnými technologiemi nebo občas všechno zaráz. Tento VW T3 je tak trochu výjimka – jde vlastně o relativně obyčejné auto, které však je výjimečné svým prvním majitelem. A tím nebyl nikdo jiný než Stephen Hawking.

Článek

Nešlo o významného sportovce, umělce ani herce. Ba dokonce mu od určitého věku jeho tělo ani neumožňovalo chodit. A přesto udělal větší díru do světa než leckterý vynálezce či konstruktér. Stephen Hawking věděl, že rozvíjet svůj fyzický potenciál mu není dáno, ale naplno se angažoval v intelektuální rovině.

Stará dobrá T3

Foto: Silverstone Auctions

VW Caravelle z roku 1988 patří k ikonickým vozům značky. Podobně jako dvě předchozí generace byl i typ T3 nabízen s širokou škálou benzinových i naftových motorů chlazených vzduchem i vodou

Teoretický fyzik, kosmolog a spisovatel Stephen Hawking bývá dodnes považován za jednoho z nejvýznamnějších vědců moderních dějin a fyzikové z jeho poznatků těží dodnes. Jeho kniha Stručná historie času si vysloužila vynikající hodnocení od kritiků, dodnes se prodalo přes 25 milionů výtisků a svého času se držela na první příčce nejprodávanějších knih deníku Sunday Times po rekordních 237 dnů.

Profesor Hawking pro svoji přepravu, zejména z domova do cambridgeské univerzity, kde přednášel, potřeboval speciální vozidlo. Jelikož se od roku 1968 (tedy od svých 26 let) mohl pohybovat pouze za pomoci vozíčku, potřeboval vůz, který umožňoval pohodlný přístup – k tomu se zdála být v roce 1988 ideální kompaktní dodávka od Volkswagenu, tedy T3 v osobní verzi Caravelle.

Objem motorů se pohyboval v rozmezí 1,6 až 2,1 litru – dokonce se našlo pár agregátů chlazených vzduchem. Ty zastupovala plochá benzinová šestnáctistovka a dvoulitr, agregáty ne nepodobné těm v Porsche 914 (!). Vodou chlazené jednotky měly objem 1,9 a 2,1 litru, poslední jmenovaný má i tento konkrétní kus. Naftové motory měly objem 1,6 a 1,7 litru o výkonu 50, resp. 57 koní – ovšem jedna-šestka nabízela v přeplňované variantě až 70 koní.

Foto: Silverstone Auctions

O pohon se v tomto případě staral vzadu uložený 2,1l plochý čtyřválec o výkonu 112 koní, svého času nejsilnější motorizace pro T3

Řadit se dalo čtyř- nebo pětistupňovým manuálem, k dispozici však byl i třístupňový měničový automat. Na vybraných trzích byla dostupná i verze 4×4 se středovým mezinápravovým diferenciálem.

VW T3 se vyráběl v letech 1979–2002 a jejich robustní a spolehlivá konstrukce si získala fanoušky po celém světě – někteří je zažili ještě jako pracovní nástroje, jiní je přestavěli (či dodnes přestavují) na obytné vozy a cestují s nimi křížem krážem.

„Karavela“ Stephena Hawkinga

Foto: Silverstone Auctions

V Cambridgi se poměrně rychle rozkřiklo, že upravený modrý VW Caravelle „řídí“ Stephen Hawking, a tak bylo poměrně běžným úkazem, že jej lidé zdravili a mávali pokaždé, když projížděl kolem. V roce 1995 se dokonce tento vůz účastnil jeho druhé svatby s dlouholetou pečovatelkou Elaine Mason

Stephenu Hawkingovi byla ve věku 21 let, krátce před první svatbou, diagnostikována amyotrofická laterální skleróza (ALS), která napadá nervový systém člověka a má za následek postupné ochrnutí celého těla. Pro sportovce a člena univerzitního veslařského týmu to byla obrovská rána.

Dnes už je dobře známý fakt, že mu tehdy doktoři prorokovali jen dva až tři roky života – většinu z nich však nakonec sám přežil. Navzdory jeho upoutání na vozíček byl známý svým rychlým stylem jízdy.

Foto: Silverstone Auctions

Vůz je ve skvělém stavu, navíc má najeto pouze 90 768 mil (cca 145 tisíc km)

Toho se nevzdával ani na chodbách cambridgeské univerzity – personál i studenti se rychle naučili klidit profesoru Hawkingovi z cesty, například když pospíchal při přesunu mezi jednotlivými posluchárnami.

Speciálně upravený modrý VW Caravelle z roku 1988 umožňoval profesoru Hawkingovi pohodlně se svým vozíčkem vyjíždět dovnitř i najíždět ven, místo prostřední řady sedadel byla speciální kolejnice, do které byl vozíček ukotven – přirozeně z bezpečnostních důvodů. Řidič ho pak zavezl, kam bylo potřeba.

Při nástupu pokročilého stádia onemocnění byl profesor Hawking prakticky zcela ochrnutý a potřeboval složitější a sofistikovanější vozíček, proto bylo potřeba pořídit i nový vůz pro jeho přepravu. Vůz však zůstal v rodině a po Hawkingově smrti se stal vlastníkem vozu jeho synovec, který si jej, milí čtenáři, ponechal až do dnešních dnů!

Vůz byl tedy po celou dobu svojí existence ve vlastnictví rodiny Hawkingových. Dělal profesorovi parťáka po dobu deseti let, dnes však může být váš. Bohužel pro naše čtenáře neznáme hodnotu vozu – vzhledem ke specifičnosti této konkrétní T3 si ani odborníci ze Silverstone Auctions netroufnou oficiálně odhadnout cenu, za kterou by se mohl vydražit. Co myslíte?

Načítám