Článek
Sluncem zalité oblasti západního pobřeží USA jsou těmito vozy proslulé. Bouráky s hydraulickými podvozky jsou symbolem komunity Low Rider. Jde o specifický druh automobilových nadšenců, kteří vyznávají hlavně pohodové ploužení městem za doprovodu bublání osmiválce, případně „tančení“ na velkých parkovištích za doprovodu (nejen) rapové hudby.
Když je však řeč o tančení, máme na mysli hlavně auta. Hydraulický podvozek doplněný o speciální čerpadla dovoluje nejen extrémní snížení světlé výšky, ale také poskakování, náklony a další kousky. Kdysi se v této disciplíně dokonce pořádaly soutěže o toho nejlepšího „automobilového tanečníka“.
Tyto časy už jsou sice pryč, ale klasické Chevrolety a Cadillacy z této doby jsou stále terčem obdivu. Jednou z ikon Low Riders je i Chevrolet Impala. Tento konkrétní kus je z roku 1964 a z výrobní linky v Michiganu sjel s charakterním, leč líným osmiválcem Turbo-Fire o objemu 4,6 litru, který s dvoukomorovým karburátorem podával výkon cca 200 koní.
Byla tu provedena velmi důkladná renovace, takže vůz je skoro jako nový – světle modrý lak karoserie je doplněn o elektrickou skládací střechu v námořnické modré, nákladnou revizí prošel i hydraulický podvozek doplněný speciálními čerpadly (jedno v každém rohu auta), která umožňují výše zmíněné tancování.
13palcová kola Dayton mohou z dnešního pohledu působit skoro úsměvně, ale přesně taková k těmto bourákům patří – jsou navíc chromová a drátěná. Za efektními ráfky se ukrývají moderní kotoučové brzdy s drážkami, maximální pohodlí zajišťují pneumatiky Starfire Solarus s bílými bočnicemi a vysokým profilem.
Vůz ctí tradice pravých bouráků, aby však držel tempo s moderní produkcí, musel původní motor putovat do věčných lovišť, jde tedy v tomto případě o restomod. Ke slovu přišel poměrně moderní a dostatečně výkonný agregát LS1, tedy vidlicový osmiválec z dílen General Motors o objemu 5,7 litru, který je možné v USA koupit samostatně „v krabici“.
Jedinou správnou volbou je v tomto případě staromódní měničová automatická převodovka se čtyřmi stupni, výkon cca 350 koní a 490 Nm putuje na zadní kola, kromě nonšalantního ploužení tedy tento bourák umí i slušně upalovat, což bude patrně důvod, proč předchozí majitel namontoval výkonnější brzdy.
Přestože vypadá, jako kdyby se tento „Chevy“ vrátil v čase, byl doplněn o řadu moderních vymožeností. Přední a zadní světla jsou, byť to na první pohled nevypadá, kompletně z LED diod. Pod zadním nárazníkem se ukrývají dvě nerezové koncovky výfuku a pro případ pohodové jízdy se o patřičný zvukový doprovod postará zakázkový audiosystém od firmy JL Audio s vestavěnou obrazovkou a dálkovým ovládáním na středovém tunelu.
Je pozoruhodné, že se ještě do dnešních dní dochovaly Impaly v takto zachovalém stavu, navíc v Low Rider úpravě, která frčela někdy v 80. a 90. letech. Tento konkrétní kousek se 3. března vydražil v americké Kalifornii za 151 000 dolarů (aktuálně cca 3 300 000 Kč), nejde tedy rozhodně o levnou záležitost. Je to pořádný balík peněz – vždyť za to už se dá pořídit třeba takové BMW M3 Competition v plné výbavě. Co vy na to, dávalo by vám podobné auto smysl?