Článek
Často se dočteme o autech s pozoruhodným životním příběhem. Svůj příběh by však mohly vyprávět i obytné vozy – podobně jako tento GMC Bus z roku 1965. Jeho prvním majitelem totiž byla americká armáda a během tohoto období byl vůz prakticky denně v provozu.
Že se s ním v armádě lidově řečeno nemazlili, dokládá i fakt, za jakých podmínek byl tento dříč propuštěn ze služby – pro závadu motoru jej Strýček Sam nabídl do dražby coby „přebytečné armádní vybavení“.
Právě tehdy se vozu ujal někdo, kdo pro něj měl jiné plány. Provedl tedy generálku motoru, nepotřebné vybavení letělo do koše a začalo se s přestavbou na obytný vůz. To se však snáz řekne, než udělá – renovace a následná přestavba mu zabrala celých 11 let.
Že si s vybavením opravdu vyhrál, nasvědčuje pohled do interiéru, kde se rozprostírá několik metrů čtverečních dřeva typu koa, které se používá například při výrobě hudebních nástrojů. Nechybí tu velmi pěkně zařízená kuchyňka s čtyřplotýnkovým vařičem, troubou, ledničkou, mrazákem… A pochopitelně malým výsuvným barem pro zajištění „pitného režimu“.
Pozoruhodné je i skvěle řešené sociální zařízení – toaleta je tu oddělena od kompaktní, avšak šikovné koupelny. Z palubního vybavení nejde nezmínit praktický centrální vysavač, dvě televize s připojením k satelitu a audiosystém od firmy Bose s reproduktory Boston.
Nouze o energii nepřipadá v úvahu díky střešní fotovoltaice, která si v případě nutnosti kromě výše zmíněných přístrojů poradí i s napájením výkonné klimatizace Polaris, interiér netrpí ani na plísně díky odvlhčovači vzduchu od firmy Wabco. K vychutnání vychlazeného zlatavého moku na čerstvém vzduchu a ve stínu pomáhá 8,5 metru široká vysouvací markýza.
I přes důkladnou generální opravu se původní pohonná jednotka Detroit Diesel odebrala do věčných lovišť, a tak jej v roce 2005 nahradil poměrně moderní, leč osvědčený 8,9l naftový řadový šestiválec z dílen Cummins spárovaný s šestistupňovou automatickou převodovkou Allison.
Motory Cummins svého času našly hojné využití nejen v zámořských, ale i evropských nákladních vozech a autobusech a jejich výkony se v závislosti na specifikaci pohybovaly v rozmezí 206 až 395 koní, točivý moment byl cca 1 500 Nm, silnější verze však měly „krouťák“ až úctyhodných 1 700 newtonmetrů.
Dnes už bývalý majitel vůz předal ve vynikajícím stavu a „v nohách“ má jen 53 888 mil (86 tisíc km), patrně ale půjde o nájezd od namontování nového motoru. Nového řidiče si nakonec vůz našel na aukci ve floridském Kissimmee za 35 950 dolarů (cca 827 000 Kč). Průměrná cena těchto obytných autobusů je přitom o kus nižší, cca 32 tisíc dolarů.