Článek
Závodění je hlavně o rychlosti, to je známá věc. Ovšem mimo pomyslnou zář reflektorů tu jsou také „dělníci závodů“, kteří obstarávají v porovnání se závodními speciály poměrně nevděčnou práci – máme na mysli samozřejmě týmové náklaďáky a tahače. Tento historický Gillig Model 590 může být jedním z nich.
Trocha historie
Bratři Gilligové založili firmu už v roce 1890 se sídlem v americkém San Franciscu. Zpočátku firma fungovala čistě jako karosárna. Šlo o naprosté začátky automobilismu, takže tyto firmy se tehdy neměly špatně – řada automobilových výrobců dokonce zákazníkům dodávala pouze samotná pojízdná šasi, takže v mnoha případech se člověk bez karosárny neobešel.
Firma se posléze začala slušně rozrůstat a nakonec začala stavět své vlastní autobusy, zejména ty školní – posléze, circa ve 30. letech minulého století, začaly školní autobusy Gillig být natolik „profláknuté“, že se firma soustředila výhradně na jejich výrobu.
Nezaháleli ani během 2. světové války, kdy firma poskytovala americké armádě tzv. „vítězné vozy“, speciálně upravené autobusy zejména pro přepravu vojáků mezi jednotlivými základnami. Po válce už se firma stala lídrem v Severní Americe, a to až do 70. let minulého století, kdy se trh začal smrskávat.
Důvodem byla klesající poptávka po školních autobusech, a tak se na konci 80. let firma soustředila na výrobu linkových autobusů. Což jí zůstalo dodnes.
K nepoznání
Velmi rádi bychom vám milí čtenáři řekli, že jde o originálního logistického pomocníka dobových závodních týmů, ale tak to není. Nicméně ta inspirace je tu zcela evidentní a je to jen dobře. Tento konkrétní Gillig Model 590 z roku 1963 byl přestavěn a zrenovován tak, aby přesně odpovídal dobovým náklaďákům, které přepravovaly závodní týmy Porsche v dobách minulých.
Přestavba byla překvapivě rozsáhlá – autobus dostal zcela novou karoserii z hliníkové slitiny, hliníková kola Budd jsou vyrobena na zakázku a pohon zajišťuje 7,0l naftový řadový šestiválec.
Retro styl s moderní technikou
Ten dodala firma Detroit Diesel a poskytuje výkon 231 koní a zejména velmi užitečný točivý moment 830 Nm, spárován je s automatickou převodovkou od firmy Allison.
Hliníková karoserie dostala červený nástřik odpovídající ikonické rudé barvě značky Porsche Guards Red, spodní část karoserie si vystačila s transparentním lakem. Přirozeně však nesmí chybět bílé polepy Porsche na bocích a samotný emblém značky.
Za kvalitu se platí
Přestože je vůz vyveden v parádním retro stylu a působí dojmem, že zcela přesně odpovídá svým dobovým protějškům, nějaká ta moderní technologie se sem přece jen dostala – což v tomto případě není na škodu. Na palubě je tedy moderní klimatizace, naftové generátory Cummins či boční a zadní parkovací kamery. Podlaha interiéru je z černého ořechu a nájezdové rampy jsou z hliníkové slitiny.
V době inzerce se tento retro náklaďák nacházel v Georgii ve státě Atlanta a nový majitel za něj nakonec dal těžko uvěřitelných 275 tisíc dolarů (cca 6,6 milionu korun). Je tedy velká pravděpodobnost, že se přece jen dočká logistiky v oblasti motorsportu – ačkoliv patrně v soukromých rukou.