Článek
BMW M3 je dnes pýchou svých majitelů, jádrem mnichovské automobilky a bolehlavem pro konkurenci. Nejinak tomu bylo i na konci 80. let – M3 vyhrála světový šampionát cestovních vozů hned v prvním roce nasazení, následovalo vítězství na 24hodinovce ve Spa i na Nürburgringu, o úspěších v domácím seriálu DTM ani nemluvě. Mercedes 190E Cosworth byl vynikajícím autem, vždy však byl tak trochu ve stínu bájné M3 E30.
Není tedy divu, že byli ve Stuttgartu naštvaní – asi nejvíce se nabízí ono neblaze proslulé německé slovíčko začínající na S. Poté, co na konci 80. let „em-trojka“ sbírala jedno vítězství za druhým, v Mercedesu bouchli do stolu a přišli s modelem Evo II. Výkonnější, agresivnější a aerodynamičtější verzí už tak výtečné 190E 2.3-16.
Objem řadového čtyřválce vzrostl z 2,3 na 2,5 litru. Podvozek byl snížen, rozšířen a posazen na zbrusu nová 17palcová litá kola Evo II. Zdaleka největším tahákem byl však agresivní bodykit, který nejenže zakrýval rozšířený podvozek, ale byl i funkční – stačí se podívat na splitter předního nárazníku, výrazné boční prahy, spoiler na horní hraně zadního okna nebo obří manuálně nastavitelné zadní křídlo.
Pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem pochopitelně zůstal, stejně tak poctivý manuální pětikvalt Getrag s kulisou zvanou „dog leg“, kde se jednička řadí doleva a k sobě, zůstal i samovyvažovací podvozek, kde se hydraulika starala o to, aby se záď vozu „nepotápěla“ během prudké akcelerace a zase příliš nezvedala při intenzivním brzdění.
Vzniklo pouze 502 kusů verze Evo II a tento krásný exemplář v ikonické barvě Blue Black Metallic s černou kůží v interiéru má pořadové číslo 64, jak potvrzuje i plaketka hned vedle řadicí páky. V interiéru nechybí střešní okno (což byla v roce 1990 vymoženost) nebo dobové stereo Becker s kazetovým přehrávačem.
Po usednutí za čtyřramenný volant je vidět centrální rychloměr cejchovaný do 260 km/h, kterému sekunduje otáčkoměr do 9 000 otáček za minutu (ačkoliv červené pole se nachází někde v 7 600 otáčkách). Jak bylo tehdy u Mercedesu zvykem, nechybí ani dřevodekory, například na středové konzole. Pohled na tachometr ukazuje nájezd 38 864 km.
Vůz v nedávné době prodělal poměrně rozsáhlou údržbu – v dubnu 2023 dostal novou baterii, zapalovací svíčky, vstřikovače, všechny filtry, spojkovou sadu a zbrusu nové pneumatiky Michelin Pilot Sport o rozměrech 245/40. Za 17palcovými litými koly se v porovnání s původní 2.3-16 ukrývají dokonce i větší, výkonnější brzdy.
Motor Cosworth byl u verze Evo II vybaven balíčkem „Power Pack“ – ten zahrnoval třeba upravenou škrticí klapku, lepší sací a výfukové potrubí nebo ostřejší vačky, díky čemuž výkon dosahoval na svou dobu krásných 235 koní (173 kW).
Tento nádherný exemplář se všemi původními katalogy, provozním manuálem a částečně zdokumentovanou servisní historií je dnes investičním artiklem – v internetové aukci se koneckonců vydražil za těžko uvěřitelných 315 tisíc dolarů (zhruba 6,9 milionu Kč). Za ty peníze už se dá sehnat nové Porsche 911 Turbo nebo Mercedes-Maybach – co byste volili vy?