Hlavní obsah

Mercedes se prodal za více než 3 miliardy. Pokořil tak rekord a je nejdražším autem světa

Foto: Mercedes-Benz

Zapomeňte na všechno, co jste doposud věděli o nejdražších autech světa. Mercedes 300 SLR je novým králem hodnotných pojízdných pomníků

Aktualizováno

Ještě donedávna vévodily žebříčku nejdražších vozů světa italské vozy Ferrari v čele s dvěma typy 250 GTO, následovanými typem 335 Sport – Mercedesu tu patřilo až čtvrté místo se závodním typem W196. Teď se však karta obrací – na první místo se dostal Mercedes-Benz 300 SLR.

Článek

Aktualizace: Je to oficiální, dámy a pánové – silniční Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenaut Coupe je skutečně nejdražším autem světa, 19. května to potvrdila aukční síň RM Sotheby's. Vůz se prodal za 135 milionů eur (3,3 miliardy korun).

40 milionů dolarů. Tolik byl dosavadní aukční rekord, který drželo Ferrari 250 GTO. Konkrétně šlo o 40 405 000 dolarů, abychom byli přesní, v českých korunách závratných 960 milionů. Jenže král je (neoficiálně) mrtev, protože v Německu se začátkem května údajně prodal jeden z pouhých dvou silničních vozů Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut“ za částku – sedíte? – 142 milionů dolarů (skoro 3,4 miliardy Kč)…

Foto: Mercedes-Benz

Jeden z pouhých dvou silničních Mercedesů 300 SLR se měl prodat za 142 milionů dolarů, tedy 3,38 miliardy korun

V začátcích, kdy byla Formule 1 ještě v plenkách, se jezdily závody takzvané Velké ceny, jejichž zlatým obdobím byla třicátá léta – tehdy soutěžím dominovaly zejména italské vozy Alfa Romeo a Maserati společně s německou mašinérií od Mercedesu. Druhá světová válka pak tyto soutěže na dlouho přerušila.

Když se Stříbrné šípy opět vrátily do světa „Velkých cen“, tehdy už pod oficiálním názvem Formule 1, byl jejich želízkem v ohni výše zmíněný typ W196. Právě od typu W196 byl odvozen jiný slavný závodní Mercedes, typ 300 SLR, který se proslavil zejména v tehdy vzkvétajícím seriálu Sportovních vozů, do kterého usedala esa jako Juan Manuel Fangio nebo sir Stirling Moss.

Od vozu 300 SLR pak byla odvozena civilní verze 300 SL, která vznikla jako kupé s „racčími“ dveřmi a posléze i jako kabriolet. Avšak silniční verze závodního 300 SLR přece jen vznikla – byť v pouhopouhých dvou exemplářích. Tyto vozy nesly výše zmíněný přídomek „Uhlenhaut“.

Foto: Mercedes-Benz

Rudolf Uhlenhaut (na obrázku) svého času vedl testovací oddělení automobilky Mercedes-Benz – na jeho popud vznikly dva silniční exempláře závodního sportovního vozu 300 SLR. Jedním z nich jezdil do práce

Chlapík jménem Rudolf Uhlenhaut byl svého času ředitel testovacího oddělení u automobilky Mercedes-Benz a byl to právě on, kdo se zasadil o (velmi) omezenou sérii vozu, který byl de facto závodním autem přihlášeným na značky. Sám Uhlenhaut dokonce jeden z těchto vozů používal jako služební vůz. A my mu závidíme – SLR patřilo k nejsilnějším automobilům své doby!

Co tedy víme o tom, že se typ 300 SLR Uhlenhaut Coupe stal nejdražším vozem na světě? Vyhlášená aukční síň Hagerty oznámila, že několik velmi zámožných sběratelů bylo pozváno automobilkou Mercedes-Benz na jistou „událost“ do muzea Mercedesu ve Stuttgartu.

Foto: Mercedes-Benz

Pokud jste ve dnech od 6. do 14. května 2022 chtěli zavítat do muzea automobilky Mercedes, měli jste smůlu – v muzeu probíhala jistá „událost“

Právě samotný výrobce nesmírně hodnotného vozu měl celou akci za zavřenými dveřmi organizovat – na stránkách muzea se dokonce objevilo krátké prohlášení: „Důležité upozornění: Vzhledem k pořádané události bude Mercedes muzeum uzavřeno ve dnech od 6. do 14. května 2022. 15. května – na Mezinárodní den muzeí – se muzeum opět otevře veřejnosti. V tento den bude vstup zdarma.“

Účast samotné automobilky na akci je zcela logická – záměrem bylo, aby se účastnili jen vážní zájemci a nikoliv spekulanti či kdokoliv, kdo by mohl narušit anonymitu akce. Prodejce vozu oslovil automobilku také kvůli tomu, že výrobce je schopen si „pohlídat“, aby novopečený majitel vůz obratem neprodal se ziskem – možná i proto to utajení.

Automobilka Mercedes-Benz si údajně dokonce sama vybrala potenciální kupce – mělo jít o nanejvýš deset velmi zámožných sběratelů, kteří museli bezpodmínečně splňovat určitá kritéria daná právě automobilkou. Ti se pak měli sletět do Stuttgartu soukromými tryskáči a mezi dny 6. a 14. květnem se mělo rozhodovat o dalším osudu tohoto pojízdného artefaktu.

Doteď se jistě neví, jakým přesně způsobem dražba probíhala – zda to bylo formou klasické aukce či jinak. Vzhledem k důležitosti akce, zainteresování významných osob a snaze o zachování maximální anonymity je docela dobře možné, že ani sama automobilka skutečnou pravdu nikdy oficiálně nepotvrdí.

Načítám