Hlavní obsah

Sodomku nám záviděli i Američané. Jeden ze dvou dochovaných kusů Aero Model 50 je právě na prodej

Foto: Darin Schnabel ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Nejen Tatra byla československý proudnicový unikát – Aero Model 50 Dynamik od karosárny Sodomka je jedním z mála automobilů, které nám závidí dokonce i v zámoří. Tento konkrétní kus je na prodej!

Občas se stane, že se v aukci kromě výjimečných a téměř nejetých supersportů objeví i nějaká ta klasika pro opravdové fajnšmekry. A pokud jde navíc o nesmírně vzácný produkt zlatých českých ručiček od tradiční karosárny Sodomka, který vznikl v pouhých šesti kusech, tak se to dá přirovnat k motoristickému svátku.

Článek

Existují vzácné automobily, které pro pravidelné čtenáře nejsou ničím neznámým. A potom tu jsou automobily vskutku unikátní, které vznikly pouze a doslova v jednotkách kusů a o jejichž existenci nemá širší veřejnost možná ani ponětí. Přesně takovým případem je náš dnešní hlavní aktér – fajnšmekři jistě poznali Aero Model 50 Dynamik.

Best of Czechoslovakia

Foto: Darin Schnabel ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

„Best of“? Ve své době šlo opravdu o jeden z nejlepších „hitů“ dnes už zaniklé „kapely“ jménem Czechoslovakia. Američtí odborníci dodnes kroutí hlavou nad tím, jak něco podobného mohlo vzniknout v malé zemi ve střední Evropě, o které sotva někdy slyšeli

Tradiční československá firma Aero vyrobila mezi lety 1939 až 1941 pouhých šest exemplářů, a přesto že si byly vlastně velice podobné, neexistovaly nikdy dva stejné kusy – lišily se kromě barvy exteriéru také čalouněním nebo uspořádáním některých ovládacích prvků na palubní desce.

Nádherná proudnicová karoserie z dílen Josefa Sodomky působila ve své době jako zjevení a vysloužila si obdiv po celém světě. Ta ukrývala dvoudobý motor o výkonu 50 koní, jehož čtyři válce krmil dvojitý karburátor Solex. Benzin potom „cestoval“ napříč palivovou soustavou nikoliv pomocí čerpadla, ale klasicky samospádem.

Přesto se typ 50 od „Aerovky“ mohl pochlubit na svou dobu neobvyklými a pozoruhodnými technickými finesami – například hliníkový blok motoru se v meziválečném období objevoval u silničních vozů velmi vzácně, stejně tak nezávislé zavěšení, zde konkrétně složené z kyvadlových náprav s půleliptickými listovými pery.

Jak vznikla legendární Sodomka

Firma Sodomka byla založena ve Vysokém Mýtě v roce 1895 Josefem Sodomkou st. coby „První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky“. Po válce však přišla krize, a tak Josef Sodomka ml. přesvědčil svého otce, aby společně dělali karoserie pro automobily. První vůz byl hotový v roce 1925, ve třicátých letech už byla firma Sodomka známá v širokém okolí.

K významným zákazníkům tehdy patřil třeba Jan Werich, manželé Benešovi, z firem to pak byly u nás značky Aero, Praga, Tatra či Škoda, z těch zahraničních šlo o jména jako Bugatti, Rolls-Royce či americký Studebaker. V roce 1948 byl podnik znárodněn a stala se z něj firma, kterou známe pod značkou Karosa.

Na designu „Sodomky“ je něco obdivuhodného – člověk by na první pohled nehádal, že jde o auto z přelomu 30. a 40. let. Nadčasovost designu podporují hladké a nerušené linky, barokní křivky, kapkovité blatníky se zabudovanými světlomety.

Nechybí ani krásná pozornost k detailu v podobě monogramů Sodomkových a typická „ploutev“ na zádi. To vše dokazuje, čeho byli Čechoslováci schopni, když ekonomika, průmysl a řemeslná práce nebyly rozptýleny politickými událostmi.

Historie vozu Aero Model 50 Dynamik

Foto: Darin Schnabel ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Dvoudobý čtyřválec původem z motocyklu krmil dvojitý karburátor Solex s dopravou paliva pomocí samospádu. Dával na svou dobu slušný výkon 50 koní, o renovaci se postarali odborníci z Kalifornie

Jako každý historický a vzácný vůz má i tahle Sodomka svůj osobitý příběh. Prvním majitelem se v roce 1940 stal František Louda, svého času olympionik a amatérský boxer, po ukončení sportovní kariéry úspěšný tesař a architekt. V roce 1942 se však Louda přidal k odboji, a tak se tento jen stěží přehlédnutelný unikát rozhodl ukrýt ve stodole.

Po skončení války vůz daroval svému dobrému příteli ze Spojených států – jistý S. Harrison Thomson byl profesor středoevropské historie na Coloradské státní univerzitě. V prosinci 1945 byl tedy vůz lodí dopraven do Colorada, kde zůstal 15 let.

Po roce 1960 však mělo Aerovku čekat temné období – vystřídala celou řadu majitelů a nakonec skončila kdesi v poušti poblíž Tucsonu ve státě Arizona. Tam vůz čekal zhruba deset let na svoji druhou šanci.

Po téměř deseti letech strávených ve vyprahlé arizonské poušti byl vůz nakonec zachráněn a navrácen zpět do civilizace, renovace však nezačala dříve než začátkem 80. let.

Foto: Darin Schnabel ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Pozornost k detailům byla příkladná. Má se za to, že tento konkrétní vůz je jedním z pouhých dvou dochovaných exemplářů na celém světě. Mezi lety 1939–1941 vzniklo všehovšudy 6 kusů

Lví podíl na renovaci exteriéru má chlapík jménem Don Vogliesand, odborník na veterány ze Seattlu, který pomohl vozu navrátit jeho zašlou čest a slávu.

Dalším důležitým krokem byla mechanická renovace – o motor se postaral jistý Mike Fennel z Kalifornie. Není překvapením, že po dokončení vůz přilákal tamní novináře – byl hlavní hvězdou několika vydání tamních tradičních motoristických časopisů jako Classic & Sports Car v roce 1985 nebo Road & Track v roce 1990.

Dynamik z Arizony

Vůz přezdívaný „Arizona Dynamik“ povstal (téměř) z popela a ještě dnes, po více než 80 letech od svého vzniku, udělá spoustu parády – a to nejen u nás, ale i ve světě. Vůz jde do dražby v kalifornském Monterey a aukční síň jeho hodnotu dohaduje na 300–400 tisíc dolarů (7,2 až 9,6 milionu Kč).

Načítám