Článek
Jak se auto stane legendou? Je to díky výkonu? Nebo tím, jak má navrch oproti konkurenci? Do značné míry platí všechno. Aby auto legendou také zůstalo, musí odolat zkoušce času – jedině skutečně nadčasové auto uznávané několika generacemi po svém zazáření nevyhasne. Typicky by se dalo zmínit třeba Ferrari F40 nebo McLaren F1. A pokud už se tak nestalo, zařadí se k nim také Nissan Skyline GT-R.
„Ta bestie je neporazitelná!“
Tohle je ta originální Godzilla. Soutěže cestovních vozů zažívaly v první polovině 90. let vrcholné období – které patrně završil právě Skyline. Závodní Nissan Skyline GT-R (R32) s podporou továrního úpravce Nismo byl v japonském šampionátu cestovních vozů (JGTC) natolik dominantní, že vyhrál sezony 1990, 1991, 1992 a 1993. Podobné to bylo i s vytrvalostní japonskou soutěží Super Taikyu N1 – ročníky 1990, 1991 a 1992 tu rovněž patřily Skylinu.
Monstrum z východu alias Godzilla
O nic lepší (alespoň pro konkurenci) to nebylo ani na australském kontinentu, který je z Japonska co by kamenem dohodil. V australské mutaci šampionátu cestovních vozů (ATCC) Skyline dominoval v letech 1991 a 1992. A jako by to nestačilo, tak Godzilla vtrhla také do Evropy a zvítězila ve čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa v roce 1991.
V roce 1993 se mezinárodní automobilová federace (FIA), Japonská automobilová federace (JAF) a Konfederace australského motorového sportu (CAMS) rozhodly, že už toho bylo dost – vznikly úplně nové kategorie cestovních vozů a pravidla byla upravena tak, aby v nich Godzilla nemohla soutěžit a dále terorizovat nebohou konkurenci.
Godzilla v rouše beránčím
Některá auta jsou téměř předurčena k úpravám – a Skyline je ten případ. Není tajemstvím, že už za pomoci softwarových úprav bylo možné zvednout výkon motoru RB26DETT z původních 280 klidně na 400 koní a i při nevelké investici nebylo problém získat z motoru okolo 600 koní – a to při zachování původních vnitřností motoru! S výkonem si poradil i pohon všech kol a manuální pětikvalt.
Tento kus z prvního roku výroby (1989) je veskrze sériový až na dobový laděný výfuk a dobová kovaná kola BBS – takže je v podstatě tak akorát. S vozem se poměrně pravidelně jezdilo, takže má najeto slušných 29 250 kilometrů. Skyline GT-R generace R32 mění majitele v průměru za 75 tisíc amerických dolarů, v českých korunách tedy může atakovat i dvoumilionovou hranici. Ceny s nízkým nájezdem ji však zpravidla překračují.
Podceňovaný nástupce
Nástupce původní Godzilly R32, model R33, se vyráběl v letech 1993 až 1998. Vůz byl o kus větší a také sofistikovanější, paradoxně však nikdy úplně nevystoupil ze stínu originálu. Inu, přišel zkrátka po miláčkovi lidu a to není nikdy snadné.
Jak je patrné z obrázků, tento vůz je ve zcela sériovém stavu, tedy kompletně bez úprav. Vzhledem ke špičkovému stavu a žádané barvě Midnight Purple jde o lákavé zboží. Motor je tu prakticky stejný jako u předchůdce, stejně tak manuální pětikvalt. Běžně se R33 ve světě pohybují nad částkou 60 tisíc dolarů (cca 1,5 milionu korun Kč) – ovšem pozor, tento exemplář má však najeto jen 1 590 km!
Godzilla v celé své kráse
Zlatým hřebem aukce v kalifornském Monterey však patrně bude závodní Skyline R32, který v barvách týmu Hasemi Motorsport soutěžil právě ve výše zmíněném seriálu JGTC. Vůz se sice v sezoně 1994 umístil „až“ na 2. druhém místě (prvenství připadlo modrému Skylinu v ikonických barvách Calsonic), přesto se pyšní působivou závodní historií.
V úvodu sezony na okruhu Fudži se sice vůz umístil až na 10. místě, v dalším kole na okruhu Sendai však zvítězil stylem start–cíl, stejně tak i na klání 24 hodin Tokači. Po zbytek sezony se umisťoval v první pětce, a to včetně závěrečného podniku sezony v Suzuce, kde bral 4. místo.
Cena asi bude nesmysl. Nebo?
Je evidentní, že úspěšný závodní speciál, zvláště pokud jde o Nissan Skyline, nebude levná záležitost – přesto se zdá, že model R32 stále ještě nespostihla cenová mánie jako v případě milované R34 (alespoň ne v takové míře).
Začátkem května roku 2022 se shodou okolností jeden podobný kousek prodal v Austrálii – jen z roku 1990 a ve „válečných barvách“ japonského výrobce pneumatik Falken – za 261 tisíc australských dolarů (přes 4,2 milionu korun). U tohoto kousku to bude podobné – s výjimkou vlastnictví závodního týmu Hasemi je navíc po prvním majiteli.