Hlavní obsah

Sbírka hraček pro dospělé: Do dražby jde kolekce 18 úchvatných sporťáků, které psaly historii

Foto: RM Sotheby's

Tato fantastická sbírka je tak rozmanitá a tak bohatá, že se skoro ani nevejde na jednu fotografii – dojděte si pro kávu, jdeme na to. Který z 18 skvostů bude právě vaším favoritem? Dejte vědět v anketě na konci článku!

Pokud automobiloví nadšenci čekali na den, který by se dal nazvat svátkem, pak je to tady. Pátého listopadu se v Londýně totiž bude dražit úchvatná sbírka 18 špičkových vozů, které za uplynulých 50 let psaly historii automobilismu.

Článek

Ze 70. let je tu Miura. Z 80. let 037, Delta a Quattro, Countach či F40. Z devadesátek bychom tu našli F50, EB110, XJ220 či XJR-15. Z nového milénia pak třeba Ferrari 550, Enzo, 599, LaFerrari či Chiron. Zkrátka a dobře – tato sbírka je jako kufřík plný autíček z dětství. Ovšem tahle jsou v životní velikosti…

1. 1971: Lamborghini Miura SV

Začněme legendou ze samého úsvitu 70. let. SV nebyla první Miurou, nebyla poslední Miurou a nebyla ani tou nejrychlejší. Přesto právě verze SV patří k těm nejvyhledávanějším.

Ferruccio Lamborghini založil automobilku proto, aby pořádně zatopil Enzovi Ferrarimu a právě s Miurou SV – širší, silnější, vycizelovanější verzí původní Miury – se mu to povedlo. Původně měla Miuru S pouze doplnit, ale po jejím uvedení o verzi S už nebyl zájem, takže ji nakonec nahradila. Ty nejlepší kusy dnes mění majitele za více než 60 milionů korun.

2. 1982: Lancia 037

Je to právě 037, které Lancia vděčí za svoji dnes už zašlou slávu. Částečně proto, že ve své době šlo o nejúspěšnější speciál rally na světě. Částečně proto, že se jí jako jediné „dvoukolce“ podařilo porazit mocné Audi Quattro s pohonem všech kol, což z ní automaticky udělalo legendu. V průměru se prodávají za zhruba 12 až 13 milionů, ty nejlepší kusy se však umí vyšplhat až k 20milionové cenovce.

3. 1984: Lamborghini Countach LP5000 S

Co si budeme povídat, Miura je z estetického hlediska hezčí. Nelze však popřít to, že Countach je tak nějak… údernější a „ostřejší“, což vzhledem k tvarům navrženým výhradně podle pravítka platilo i doslova.

K řízení Countache bylo zapotřebí hodně odvahy i řidičského umu, protože byl cokoliv, jen ne uživatelsky přívětivý. Ale i přesto, nebo možná právě proto je dodnes ikonou. Ve své době navíc šlo o zjevení – jak po estetické, tak i výkonové stránce. Ceny dnes hravě překonávají 12 milionů korun.

4. 1985: Audi Quattro S1 E2 Group B

Audi svým systémem „quattro“ navždy změnilo Světový šampionát rally, a to takovým způsobem, že pohon všech kol se časem stal v této závodní sérii povinností.

Dnes už víme, že pohon všech kol není samospásný a že v některých případech je dokonce lepší pohon pouze jedné nápravy, ovšem pro skvělou trakci a neochvějnou stabilitu za nepříznivých podmínek je to sázka na jistotu. Jejich ceny dnes sahají až k 50 milionům korun.

5. 1985: Lancia Delta S4 Group B

Lancia tímto autem mířila na Quattro a mířila opravdu dobře – Italům se podařilo vykřesat z 1,8l čtyřválce (!) výkon skvělých 480 koní pomocí přeplňování jak turbodmychadlem, tak kompresorem, takže motor měl zátah všude. Tento konkrétní vůz je navíc posledním autem, se kterým Henri Toivonen vyhrál.

Pravda, Quattro umělo až 600 koní, ale byla znatelně těžší – Delta S4 vážila jen 890 kilogramů, což z ní díky výkonové hmotnosti 539 koní na tunu (více než mělo Bugatti Veyron) dělalo doslova raketu. Až na pár výjimek šlo o jedno z mála aut, které dokázalo nabubřelým Němcům rozbít ciferník. Ceny některých kusů oscilují okolo částky 20 milionů korun, ty nejlepší kusy ji však o pět milionů překonávají.

6. 1985: Ferrari 288 GTO

Máte pravdu, správně by měl název znít pouze „Ferrari GTO“, neboť zkratka ukrývá název Gran Turismo Omologato, vůz tedy měl sloužit k homologaci pro vstup Ferrari do Skupiny B.

Jak dnes víme, k tomu však nikdy nedošlo, neboť Skupina B tragicky skončila v roce 1986. Na druhou stranu z jeho vývoje těžili nejen zákazníci – slavná F40 ve velkém vycházela právě z typu GTO. Jejich ceny se dnes pohybují nad 80 miliony korun.

7. 1991: Ferrari F40

Technicky vzato patří do let osmdesátých, ovšem o F40 byl tehdy takový zájem, že se místo plánovaných ani ne 400 kusů vyrobilo nějakých 1 311 exemplářů, výroba tedy trvala až do začátku 90. let, čímž se auto stalo vlastně nadčasovým. Dnes jejich hodnota sahá až ke 120 milionům korun.

F40 i na dnešní poměry velmi rychlé auto – z výkonu 480 koní se dnes už sice nikdo na zadek neposadí, vůz však byl velmi lehký. Navíc pochází z let, kdy motory nebyly přiškrceny emisními předpisy, takže jde o surový, nefalšovaný výkon.

8. 1991: Jaguar XJR-15

Tento pohledný sporťák bylo ve skutečnosti ryzí závodní auto z jakéhosi nepochopitelného důvodu schválené k provozu na pozemních komunikacích. Dnes jde o ohromnou vzácnost a ceny sahají až k 50 milionům korun.

Jaguaru se na konci 80. let poměrně dařilo ve Skupině C sportovních vozů. Tyto úspěchy se rozhodl oslavit tím, že závodní techniku a 6,0l V12 zabalil do slušivé karoserie a jako pozornost podniku jste dostali dokonce sluchátka, protože tu nebylo žádné odhlučnění. Opravdu.

9. 1993: Jaguar XJ220 S

Jaguar XJ220 je ikonickým supersportem sám o sobě a jedním z nejikoničtějších, které světu dal Albion. Verze XJ220 S vznikla za účelem homologace, aby s ní Jaguar mohl nastoupit v Le Mans. Vzniklo pouze 5 kusů, přičemž standardní XJ220 stojí okolo 15 milionů, verze S by se mohla prodat klidně i za dvojnásobek. 3,5l V6 je tu vyladěn na strhujících 680 koní.

10. 1993: Bugatti EB110 GT

Pro někoho je ošklivé, pro někoho krásné, pro někoho tak ošklivé, až je krásné. EB110 byla kontroverzní nejen svým vzhledem, ale i okolnostmi, za jakých vznikla a za jakých se nakonec přestala vyrábět.

Přesto dnes patří k respektovaným youngtimerům a mladým veteránům, za které sběratelé rádi utrácejí horentní sumy. Tento bijec s čtyřikrát přeplňovaným V12 o výkonu 550 koní dnes mění majitele klidně i za 50 milionů korun.

11. 1996: Bugatti EB110 Super Sport

Co je šílenější než surový francouzský (vlastně italský) supersport, který má uprostřed uložený V12 s čtyřmi turbodmychadly a který při startu z místa umí protočit všechna čtyři kola? Jeho silnější verze, přirozeně.

Puristé mají raději původní verzi GT, avšak SS bylo výkonnější a tak nějak… dotaženější. Pevný spoiler na zádi dodával vozu potřebnou stabilitu, výkon 600 koní pak jen podpořil jeho buldočí povahu. Aukční rekord verze SS z nedávné doby činil 79 milionů korun.

12. 1997: Ferrari F50

Jen málokteré auto to mělo při svém zrodu těžší než F50 – narodit se po všemi milované F40 je opravdu automobilový ekvivalent příslovečné kratší sirky.

F50 však používala motor přímo odvozený z tehdejších monopostů stáje Ferrari, takže vyměklé nebylo ani náhodou. Auto bylo dlouho přehlížené, poslední roky však naznačují, že by nakonec mohlo ze stínu svého předka vystoupit. F50 je navíc vzácnější, jejich ceny dnes sahají k 80 milionům korun a klesat určitě nebudou.

13. 2000: Ferrari 550 Barchetta Pininfarina

Jeden z žádaných počátečních kusů otevřeného Ferrari 550 se skvělým 5,5l V12, navíc v poměrně vzácné verzi Barchetta, s manuálem a laděným výfukem od Koenig Specials. Jejich cena se dnes v průměru pohybuje někde nad 10 miliony korun.

14. 2003: Ferrari Enzo

Jeho oficiální jméno zní Ferrari Enzo Ferrari. Pojízdný pomník Starého pána, jak se mu na sklonku života říkalo, ani nemohl nebýt skvělý – fantastický 6,0l V12 Tipo 140 B dával výkon 660 koní, s naladěním šasi pomáhal sám Michael Schumacher. Což vypovídá o mnohém. Ceny dnes hravě překročí 70 milionů korun.

15. 2006: Ferrari Superamerica

Typ Superamerica byl jakési poslední hurá skvostné 550, vůz vychází z typu 575M, díky objemu zvětšenému na 5,75 litru tedy dává výkon 540 koní, od uzavřené 575M si Superamerica vypůjčila také upravené šasi, lehčí kola a výkonnější brzdy. To vše s nebem nad hlavou. Jejich ceny se pohybují okolo 12 milionů korun.

16. 2011: Ferrari 599 SA Aperta

Jednou z vrcholných iterací nástupce slavné „pětsetpadesátky“, typu 599, který sdílel základ motoru s typem Enzo, byla verze SA Aperta. Vzniklo pouze 80 kusů jako oslava 80. narozenin studia Pininfarina. Výkon byl oproti běžné 599 zvýšen z 620 na 660 koní, takže zde už jde o motor prakticky totožný s jednotkou v Enzu.

17. 2014: Ferrari LaFerrari

Lidé od Ferrari často říkají, že právě „ToFerrari“ ztělesňuje značku jako takovou, potažmo jedny z hlavních pilířů, na kterých značka staví – technologie, výkon a vášeň.

LaFerrari dnes patří k tzv. „svaté trojici“ supersportů své doby, a i když už je skoro dekádu staré, pořád jde o naprostý vrchol technologií. I to je částečně důvod, proč nikdy nekleslo pod svoji kupní cenu – prostě se už tehdy vědělo, že to bude nadčasový kus techniky. Dnes už však nestojí 30 milionů jako na začátku, ale zhruba dvojnásobek.

18. 2022: Bugatti Chiron Super Sport 300+

Nejmladším exemplářem ze sbírky je impozantní Bugatti Chiron, a to rovnou ve vrcholné verzi Super Sport 300+, která dosahuje rychlosti až 300 mil v hodině, tedy něco přes 480 km/h, což před časem Bugatti přineslo rekord.

Při svém uvedení vůz stál zhruba 80 milionů korun, už teď však jde o investiční artikl – spekulanti je dnes prodávají klidně i za 100 milionů…

Načítám