Článek
Jezdit a užívat si dosyta každý kilometr? Nebo raději vůz zavřít do klimatizované (ideálně prosklené) garáže, nalít si sklenku oblíbeného aperitivu a v poklidu sledovat růst hodnoty? To je, oč tu běží. Dosavadní majitel tohoto BMW M3 E30 měl nepochybně jasno – jezdit, dokud to jde, ať to stojí, co to stojí!

Díky závodnímu rodokmenu je BMW M3 E30 po řidičské stránce velmi vděčným autem. Aktuální nejvyšší nabídka v online aukci je už teď vyšší, než za kolik vůz majitel před lety pořídil
Tachometr tohoto exempláře z roku 1990, který je momentálně na prodej v zámoří, totiž ukazuje nájezd 188 tisíc mil – krát 1,6 to dělá prakticky přesně 300 tisíc kilometrů. Dost možná by tedy mohlo jít o jeden z nejojetějších známých exemplářů.
Jde o kousek v sytě červené barvě Brilliant Red a je tu vše, co by M3 E30 měla mít – 2,3l atmosférický čtyřválec, který přes poctivý pětistupňový manuál z dílen Getrag a následně starý dobrý mechanický samosvor pohání zadní kola. Vybavení zahrnuje klasická 16palcová „pavučinová“ kola BBS, sportovní sedadla a zadní přítlačné křídlo. Výbava začíná manuální klimatizací a pokračuje střešním oknem, předními mlhovkami nebo klasickým autorádiem Continental.

Tato M3 je důkazem, že užívat si klasické auto nemusí znamenat pokles hodnoty. Tachometr ukazuje 188 tisíc mil, tedy téměř přesně 300 tisíc kilometrů
Vůz v nedávné době dostal nové pneumatiky, sloupek řízení, baterii, vodní pumpu, těsnění ventilů, silentbloky motoru i převodovky nebo nové rozvody. V dokumentech je pak uvedena generálka motoru v prosinci 1998. K vozu je tedy kromě servisní historie i původní uživatelský manuál.
Kosmeticky je vůz navzdory kilometrům ve velmi slušném stavu, od předešlého majitele se pak dočkal kompletního přelakování přibližně před 12 lety, spodní díl předního nárazníku a kryty vnějších zpětných zrcátek však nechal přelakovat dosavadní majitel. Vůz pak jezdí na pneumatikách General G-Max AS-05 o rozměrech 205/50.

Že musí mít správné BMW šestiválec? Ale kdeže! V první M3 byl „jen“ čtyřválec, a i přesto platí za jedno z nejlepších BMW všech dob
Přední zavěšení prošlo nedávnou revizí, to zadní dostalo nový, silnější stabilizátor. Vůz jezdí na nových sportovních pružinách od renomované firmy H&R a nový sloupek řízení pochází z typu Z3.
V interiéru najdeme stará dobrá, manuálně ovládaná kožená sedadla, a tak se nabízí otázka – opravdu potřebujeme v moderních autech elektrická, která jsou těžší a sedí se na nich výš? Stahování oken a „štelování“ zpětných zrcátek už však probíhá elektricky, což je v pořádku.
V interiéru emkového Bavoráku pochopitelně nesmí chybět sportovní tříramenný volant, rychloměr v tomto případě cejchovaný do 160 mil za hodinu a vedle něj otáčkoměr cejchovaný do 8 tisíc otáček za minutu.
Zajímavé je, že současný majitel vůz koupil v květnu 2020, kdy měl vůz jen o cca 2 500 mil nižší nájezd, za 48 500 dolarů, tedy lehce přes 1 milion korun. Nyní však nejvyšší dosavadní nabídka za tuto M3 činí rovných 58 tisíc dolarů – takže navzdory vysokému nájezdu na vozu současný majitel ještě vydělá, pokud nepočítáme nějakou tu investici. Nabízí se otázka – opravdu se vyplatí klasické auto zavřít do garáže a nechat na něj sedat prach?