Článek
Každá doba má své inovátory či možná v některých případech ještě lépe řečeno buřiče – dnes máme Fiskera, Rimace či Muska, před zhruba sedmi až osmi dekádami tu byli chlapíci jako Porsche, Tucker nebo také Muntz. Některým se jejich podnikatelský záměr vydařil natolik, že ještě děti dětí jejich dětí nebudou muset chodit do práce, na další se dodnes nostalgicky vzpomíná a jiní bohužel upadli v zapomnění.
Právě to je případ automobilky Muntz. Chlapík jménem Earl Muntz přezdívaný „Madman“, tedy Šílenec, provozoval koncem čtyřicátých let minulého století kalifornské dealerství luxusních a sportovních vozů – na čemž se mu pochopitelně podařilo slušně zbohatnout. Později tento podnikavý Šílenec prodával také televize, což byl tehdy výkřik moderní technologie.
Muntz však měl velmi rád auta, a tak si jednoho dne řekl, že by se do dějin rád zapsal výrobou svých vlastních vozů. Na samotném sklonku čtyřicátých let zakládá automobilku nesoucí jeho jméno a bylo to… vlastně docela slušné.
Typ Jet byl luxusní (a částečně i sportovní) kabriolet, jehož karoserii navrhoval svého času významný návrhář závodních vozů Frank Kurtis, takže auto vypadalo k světu. Mělo také (na svou dobu) řadu komfortních a bezpečnostních prvků, které jsou dnes běžné, ale tehdy šlo o fantazii – jmenovitě automatickou převodovku, polstrování palubní desky nebo posilovač řízení.
Vůz se vyráběl v letech 1949 až 1954 a o pohon se staral atmosférický vidlicový osmiválec z dílen Cadillac. Výroba zpočátku probíhala v Glendale v Muntzově rodné Kalifornii, později se však pro snížení nákladů přesunula do města Evanston ve státě Illinois.
Jako základ posloužil vůz zvaný Kurtis Sport Car, který stavěl právě Muntzův dobrý přítel a závodní konstruktér Kurtis – bylo však potřeba prodloužit rozvor, neboť na rozdíl od vozu Kurtis byl Muntz čtyřmístný.
Svého času Muntz prohlašoval, že jeho Jet je schopen rychlosti až 240 km/h, má se však za to, že tuto hodnotu si tvůrce vozu přilepšil – údajně až o 50 km v hodině. Zdá se, že Muntz si celkově rád pohrával s čísly, což by mohla dokazovat také cena 5 500 dolarů. To byly na tehdejší dobu za sportovní vůz relativně adekvátní peníze, ovšem problémem byl fakt, že výroba každého vozu stála ve skutečnosti 6 500 dolarů.
Muntz tedy musel po zhruba pěti letech a necelých dvou stech vyrobených exemplářích zavřít krám. Na jednu je to možná škoda, na druhou stranu pro dnešní sběratele jde o obrovskou výhodu, neboť počet vyrobených kusů sám o sobě naznačuje exkluzivitu – nehledě na to, že se do dnešních dnů dochovala jen hrstka vozů.
Tento konkrétní kus z roku 1952, šasi číslo 146, má velmi zajímavý příběh, což na hodnotě může jen přidat. Vůz byl objeven v zanedbaném stavu v roce 2009, načež jej nadšenec a sběratel Bill Sipko opravil, zrenovoval a přelakoval do původního stavu – včetně sytě červeného laku Colorado.
Motor už bohužel není původní, vůz tedy pohání motor Lincoln s dvěma karburátory Holley o výkonu 152 koní. Tyto vzácné a pozoruhodné vozy se na trhu jen zřídkakdy objeví, a když, tak mění majitele za přibližně 200 tisíc dolarů, tedy cirka 4,5 milionu korun. Vůz jde do dražby koncem dubna.