Článek
Klasické Porsche. Sousloví, při jehož vyslovení většina sběratelů zbystří. Navzdory kontroverzním kořenům jde o jeden z pilířů automobilismu a dnes o nejvyhledávanější veterány. Typ 912 byl nápad vedení Porsche na oživení vozového parku – chtělo to něco „nového“ a dostupnějšího, přesto založeného na osvědčeném receptu.
Nakonec se zrodil geniální nápad – do karoserie tehdy už zavedené 911 konstruktéři implementovali čtyřválec z poslední série typu 356 SC. Tento koncept byl schválen vedením v roce 1962, a tak se začalo testovat. Právě testování vrcholilo v polovině šedesátých let, načež vznikly čtyři předprodukční prototypy – a bystrý čtenář jistě tuší, kam tohle míří.
I přes menší motor dnes pěkné 912 mění majitele za zhruba 3 miliony korun. Ovšem prototypy 356B/ 912, poslední vývojové články mezi starou 356 a následníkem v podobě 912, vznikly v pouhých čtyřech exemplářích. Má se navíc za to, že v dnešní době existují pouze dva – a tohle je jeden z nich. Takže i když nemá závodní rodokmen, ani jej nevlastnila slavná osobnost, má neuvěřitelný sběratelský potenciál.
Je to zvláštní, ale tento konkrétní kus se sériovým číslem 13415 byl vlastně objeven (údajně) náhodou. Když jej totiž současný majitel před lety pořizoval, všiml si zvláštní věci – sériové číslo je jen pětimístné oproti sériovým 911 a 912, kde mělo šest míst. Po získání dokumentů z archivů automobilky se zjistilo, že opravdu jde o jeden ze čtyř prototypů 356B/ 912, které předcházely sériové 912.
Tento konkrétní vůz byl dle dobových pramenů určen zejména pro výzkum a vývoj, přičemž hlavní náplní měly být v začátku jeho života exhibiční jízdy pro veřejnost a potenciální zákazníky. Je neuvěřitelné, že vůz má dokonce původní motor – všechna čísla tu sedí.
Prototypy bývají zajímavé zejména tím, že osvědčené a převzaté díly z předchozích modelů kombinují s novými a experimentálními postupy. Dveře jsou například hliníkové oproti těm ocelovým, které měl sériový model. Palubní deska je nalakována v barvě vozu, což se do raných stádií výroby nedostalo, ale pozdější 912 už lakovanou palubku měly – a tak by se dalo pokračovat.
Řadí se tu čtyřstupňovou manuální převodovkou – v podstatě šlo o stejnou skříň jako v případě silnější 911, jen měla o jeden stupeň méně. Vůz byl v roce 2014 velmi pečlivě zrenovován, což ocenili sudí na Přehlídce elegance ve Francii, kde vůz nasbíral 297,4 bodu ze 300 možných, a vysloužil si tak ocenění Zuffenhausen Award.
Typ 356B/ 912 Prototyp je významným milníkem v historii automobilky a je jedním z pouhých dvou kusů, které daly vzniknout jednomu z dnes vyhlášených modelů automobilky – každá vyrobená 912 de facto vycházela z jednoho ze čtyř původních prototypů. I to je jeden z důvodů, proč aukční síň na akci pořádané 16. ledna očekává cenové rozpětí 400–500 tisíc dolarů čili 8,6 až 10,8 milionu korun.