Článek
Žádná kopie. Žádná nadšenecká pocta originálu. Vůz, na který se díváte, je pravá licencovaná verze filmového (dlouhý nádech) 1968 Ford Mustang Shelby Cobra GT500 „Eleanor“. K vozu je i oficiální propagační plakát podepsaný samotnými herci z filmu Šedesát sekund – Angelinou Jolie a Nicolasem Cagem.
Vůz je oficiálně licencován jako „Eleanor Tribute Edition“ a k identifikačním znakům patří mimo jiné třeba certifikát o pravosti, speciální štítek s identifikačním číslem VIN nebo různé emblémy, to vše pod taktovkou firmy Gone in 60 Seconds LLC, která vlastní práva na značku Eleanor.
Součástí vozu je i kompletní dokumentace, a to nejen ta písemná, ale rovněž fotografická – nechybí tedy ani fotografie z pečlivé renovace původního vozu a následné „modifikace“ na bájnou Eleanor.
Jsou tu tedy všechny typické znaky pro verzi Eleanor, které známe z filmu. Jmenovitě jde třeba o dvě koncovky výfukového potrubí vyvedené z boku (což pomáhá zvýšit výkon, neboť výfuk je kratší) a nechybí ani tlaková láhev s oxidem dusným pro krátkodobé zvýšení výkonu od firmy NOS – včetně přepínače na palubní desce a tlačítkem na řadicí páce s nápisem „Go-Baby-Go“.
Vůz je v naprosto vynikajícím stavu a od „konverze“ na Eleanor ujel pouhých 909 mil, tedy nějakých 1 454 kilometrů. Tato zakázková přestavba potom obléká „kabát“ v podobě ikonického laku Pepper Gray Metallic, úplně jako tomu bylo i v případě filmového auta.
Pod kapotou se ukrývá impozantní vidlicový osmiválec z Cobra Jet z dílen Ford o zdvihovém objemu 428 kubických palců – tedy v našich mírách rovných sedm litrů! Motor je to sice z dnešního pohledu poměrně zastaralý, ale charakteru má na rozdávání, výkon je potom (alespoň dle oficiálních čísel) 340 koní a 600 Nm točivého momentu.
Výkon potom putuje samozřejmě na zadní kola prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky. Zajímavé je, že v porovnání s původním Mustangem tu došlo i na řadu mechanických úprav, což je vzhledem k silnějšímu motoru logický krok – konkrétně jde o značně upravenou a vyztuženou zadní víceprvkovou nápravu, kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech nebo kompletně nastavitelné sportovní zavěšení jak vpředu, tak i vzadu.
Ve filmu jsme se mohli kochat pohledem na fantastická sedmnáctipalcová litá kola od firmy Paul Schmidt Engineering, obutá do pneumatik o rozměrech 235/45 vpředu a 275/40 vzadu.
K Shelby GT500 Eleanor také neodmyslitelně patří klenutá kapota z důvodu většího motoru se speciálními „panty“, které kapotu ve vysokých rychlostech drží na svém místě, aerodynamická chromovaná zpětná zrcátka nebo typické sekvenční zadní svítilny.
Atmosféru v interiéru pomáhají navodit kožená sedadla TMI z edice Carroll Shelby, tříramenný leštěný volant s dřevěným věncem a klasické analogové budíky na přístrojovém panelu včetně rychloměru cejchovaného do rychlosti 160 mil za hodinu, tedy do 260 km/h.
Pohled pod kapotu potom ukazuje sedmilitrový osmiválec „Big Block“ v celé své kráse – v motorovém prostoru jistě nelze přehlédnout podpis samotného Carrolla Shelbyho, druhý je potom uvnitř přímo na palubní desce.
Jde o naprostý sběratelský unikát, a vlastně i tak trochu o „jednorožce“, jak ve filmu 60 sekund řekl sám hlavní hrdina Randall „Memphis“ Raines, kterého tehdy v roce 2000 ztvárnil Nicolas Cage. Není divu, že se vůz vydražil za 253 tisíc dolarů, tedy bezmála 5,7 milionu korun.