Hlavní obsah

Princezna Diana jako milovnice aut: K mání je Ford Escort RS, který sama řídila a má extra úpravy

Foto: Silverstone Auctions

Princezna Diana nebo Lady Diana, chcete-li, se v autech opravdu vyznala. Ostatně jinak by si nikdy nepořídila Ford Escort ve speciální verzi RS Turbo S1 se silnějším motorem a upraveným podvozkem, který zvládal sprint na stovku za 8 sekund!

Britská divize americké automobilky Ford dala světu hned několik ikonických sporťáků, se kterými mohl člověk ráno jet poklidně do práce a cestou zpátky ztrestat nějakou tu okresku. Málokoho by však napadlo, že jedním z těchto řidičských nástrojů jezdila jedna dobrosrdečná dáma s andělskou tváří, která se provdala do královské rodiny…

Článek

Ford Escort je dodnes jedním z nejikoničtějších modelů značky. K těm nejvytříbenějším Fordům ze všech potom mnohdy patřily ty se znakem RS na víku kufru – jako například typ Escort RS Turbo S1.

Diana coby znalkyně aut

Foto: Silverstone Auctions

Nejedná se o jen tak ledajaký Ford Escort, verze RS Turbo S1 byla kvalitním řidičským náčiním a nenechá se zahanbit ani dnes

Diana Frances Spencer, Diana, princezna z Walesu nebo později také Lady Diana platí za jednu z nejcharizmatičtějších osobností 90. let. Kromě krásy, inteligence a dobrého srdce však tato šarmantní dáma měla ještě něco – široké obzory.

Kromě politiky a humanitární činnosti se velmi dobře orientovala také ve světě automobilů. Pravidelně navštěvovala podniky britské Velké ceny, a díky svému vlivu přirozeně neměla problém „protáhnout se“ až do paddocku, kde s obdivem pozorovala závodní stroje a se zájmem naslouchala instruktáži od inženýrů, když se na to v nabitém programu našel čas. Nabízí se otázka – dřímal v Lady Dianě automobilový nadšenec?

Rozhodně! Důkazem budiž už jen fakt, že se ze zásady nenechala vozit šoférem v opulentních vozech značky Bentley nebo Rolls-Royce, ale řídila sama, pouze v doprovodu osobního bodyguarda či detektiva. Velkou oblibu měla, a to vás asi nepřekvapí – ve vozech Ford Escort.

Ostrý sporťák v rukách šlechetné dámy

Foto: Silverstone Auctions

Sportovní sedadla Recaro, poctivý manuální pětikvalt… tohle je auto pro opravdové nadšence. Vůz má najeto 24 961 mil, tedy jen 39 938 km

Kromě běžného Escortu ve své garáži Diana parkovala rovněž červený kabriolet a speciální verzi RS Turbo S1, která se vyráběla v omezené sérii od roku 1984 až do konce produkce třetí generace Escortu v roce 1986. Verzi RS Turbo poháněl 1,6l čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 132 koní a 180 Nm točivého momentu.

Oproti předešlým generacím ta třetí už přenášela výkon motoru na přední kola vlivem nastupujících trendů mezi ostrými hatchbacky typu Volkswagen Golf GTI a Honda Civic. Příbytek hmotnosti na přední nápravě kompenzovala hlava válců z hliníkové slitiny. Escort RS Turbo S1 tak díky hmotnosti lehce přes 1 000 kg hravě zvládal sprint z klidu na stovku za 8 sekund, což je i na dnešní poměry slušné.

V čem byl výjimečný?

Foto: Silverstone Auctions

Přeplňovaná šestnáctistovka dávala na svou dobu výkon skvělých 132 koní. Oproti předchozím Escortům byla poháněna přední kola, nikoliv zadní

Je evidentní, že vzhledem k pouze dvouleté produkci typu Escort RS Turbo S1 jich rozhodně nevzniklo jako hub po dešti, ba naopak. Verze RS Turbo se však od běžného Escortu lišila ve více ohledech než pouze silnějším motorem. Sportovní verze dostala litá kola z lehkých slitin, rozšiřující bodykit a upravený podvozek.

Vpředu se objevily vzpěry MacPherson s příčnými rameny a vzadu byly klasické vinuté pružiny. Na obou nápravách byl stabilizátor pro potlačení náklonů, ve všech čtyřech rozích auta se potom nacházely nastavitelné tlumiče od renomované firmy Koni.

Speciálně pro Dianu

Foto: Silverstone Auctions

Svého času šlo o jediný exemplář v černé barvě. Všeho všudy vznikly údajně tři černé Escorty RS Turbo, jde tedy o opravdovou vzácnost. Celkově vzniklo 8 604 exemplářů Escortu RS Turbo S1

Svým způsobem byl speciální i tento konkrétní exemplář a není to jen slavnou první majitelkou. Typ RS Turbo běžně vyjížděl z fabriky v bílé barvě, ovšem z důvodu anonymity zvolila Lady Diana nenápadnou černou barvu – paradoxně ale šlo svého času o jediný Escort RS Turbo v této barvě!

Má se za to, že v průběhu let vznikly pouze další dva černé vozy – jeden údajně měl sloužit jako maketa, ten druhý si pořídil opět někdo z královské rodiny, avšak není známo, kdo přesně to byl. Jde tedy o jedinečný Escort mezi výjimečnými.

Jedinečný kus a sběratelský unikát

Zajímavostí budiž fakt, že se dostalo na pár úprav od speciálního oddělení Fordu pro Lady Dianu – tak například měl vůz hned dvě vnitřní zpětná zrcátka. To druhé tu bylo pro doprovod Diany, který měl poskytovat přehled o provozu za autem a případně nad podezřelými vozidly. Kdyby šlo do tuhého, v přihrádce u spolujezdce se nacházela vysílačka.

Tento vůz je tedy pro nadšence nesmírně lákavým sběratelským artiklem, a to z celé řady důvodů. Jednak jde o něco, čemu dnes říkáme klasické auto – poctivá manuální převodovka, minimum elektroniky, řízení je čistě na řidiči (případně řidičce), navíc dodnes nabízí zajímavé svezení a dost možná i zábavnější než mnohem výkonnější auta moderní produkce. A navíc – vlastnit auto po Lady Dianě je něco jako výsada a čest. Po osobě, která byla krásná navenek i uvnitř.

Načítám