Článek
Přepište dějiny, jsme olympijští vítězové. Člověk odmítá věřit tomu, kolik času uteklo od zimních olympijských her 1998. Na prodej je teď jeden veterán, který tuto historickou událost pamatuje – jde o vozidlo značky Honda s pohonem čtyř kol.
Ovšem nejde o žádný sporťák – je to Honda Acty v pásové verzi Crawler z roku 1996. Červená barva a zlaté nápisy v japonštině napovídají, odkud vůz pochází, ovšem současný majitel a nadšenec si jej pro jeho výjimečnost nechal dovézt až do Spojených států a teď je vůz na prodej.
Pohon zajišťuje skromný řadový tříválec o objemu 656 kubických cm, ten přes 4stupňový manuál pohání „všechna“ čtyři kola. Vtip je v tom, že jsou zde ještě přídavná prostřední kola a gumové pásy pro zvýšení adheze na nezpevněném povrchu.
V praxi tedy výkon putuje jen na úplně přední a zadní ocelová kola o průměru 12 palců s pneumatikami Toyo Observe SV-1. Vybavení zahrnuje užitečné příplatkové prvky – kotoučové brzdy, ukotvení pro hasičské vybavení, zadní korbu s povrchově upravenými sedadly pro technický personál, sirénu a výstražné osvětlení.
Náhled do interiéru odhalí dvě sedadla čalouněná vzorovanou šedou látkou, pod nimi jsou gumové koberce. Komfortní vybavení je jednoduché až spartánské – skládá se vlastně jen z ručně stahovatelných oken a topení. Na druhou stranu tu nechybí výstražný systém se sirénou od japonské značky Osaka, jehož ovládání najdeme před spolujezdcem.
Za dvouramenným volantem se ukrývá starý dobrý analogový přístrojový displej s rychloměrem cejchovaným až do 130 km/h, vzhledem k určení a „silovému“ zpřevodování vozu je to však poměrně optimistická hodnota. Tachometr ukazuje nájezd pouhých 3 600 km, rádio tu kupodivu zůstalo originální, se kterým vůz vyjel ze závodu v Suzuce.
Tříválcový motor se nachází nad zadní nápravou, schovaný pod ocelovým krytem na korbě. Vůz je po olejovém servisu a výměně chladicí kapaliny, součástí dokumentace je kromě servisní historie i originální instruktážní literatura.
Vozítko díky 4stupňové převodovce s redukcí, uzávěrkou zadního diferenciálu a přídavným gumovým pásům slibuje vynikající offroadové vlastnosti. Příčina těchto úprav je právě tím důvodem, proč je vozítko vzácné – tato malá Honda totiž sloužila jako požární a podpůrné vozidlo na zimních olympijských hrách 1998 v Naganu, ze kterých si česká hokejová reprezentace dovezla zlaté medaile.
Vzniklo všeho všudy pět kusů a tohle je jeden z nich – byť tedy nejde o sportovní ani jinak exkluzivní vůz, je pro zejména tuzemské sběratele ve skutečnosti velmi lákavý. Vůz byl k mání formou internetové aukce přes společnost Bring a Trailer a změnil majitele za 26 000 dolarů (aktuálně 572 000 Kč).