Hlavní obsah

Přepište dějiny: Vzácná požární Honda Acty pamatuje olympiádu v Naganu

Foto: Bring a Trailer

Tato Honda Acty je sice vzácné japonské vozidlo z devadesátých let, nejde však o sportovní JDM speciál. Tohle roztomilé vozítko je výjimečné něčím docela jiným.

Miniaturní hasičský vůz Honda Acty byl v Japonsku svého času poměrně běžný, tato speciálně upravená verze je však výjimečný exemplář. Jednak těchto odvážných malých pracantů vzniklo všeho všudy pouze pět, ale také pamatuje zlaté hokejové Nagano!

Článek

Přepište dějiny, jsme olympijští vítězové. Člověk odmítá věřit tomu, kolik času uteklo od zimních olympijských her 1998. Na prodej je teď jeden veterán, který tuto historickou událost pamatuje – jde o vozidlo značky Honda s pohonem čtyř kol.

Ovšem nejde o žádný sporťák – je to Honda Acty v pásové verzi Crawler z roku 1996. Červená barva a zlaté nápisy v japonštině napovídají, odkud vůz pochází, ovšem současný majitel a nadšenec si jej pro jeho výjimečnost nechal dovézt až do Spojených států a teď je vůz na prodej.

Foto: Bring a Trailer

Nejde sice o vytříbený sporťák, jde však svým způsobem o raritu – tato speciálně upravená hasičská vozítka vznikla pro olympiádu v Naganu a v této specifikaci jich bylo vyrobeno jen pět kusů.

Pohon zajišťuje skromný řadový tříválec o objemu 656 kubických cm, ten přes 4stupňový manuál pohání „všechna“ čtyři kola. Vtip je v tom, že jsou zde ještě přídavná prostřední kola a gumové pásy pro zvýšení adheze na nezpevněném povrchu.

V praxi tedy výkon putuje jen na úplně přední a zadní ocelová kola o průměru 12 palců s pneumatikami Toyo Observe SV-1. Vybavení zahrnuje užitečné příplatkové prvky – kotoučové brzdy, ukotvení pro hasičské vybavení, zadní korbu s povrchově upravenými sedadly pro technický personál, sirénu a výstražné osvětlení.

Foto: Bring a Trailer

Interiér je vesměs původní včetně rádia, před spolujezdcem se však nachází ovládání výstražného systému se sirénou. Nájezd činí jen 3 600 km.

Náhled do interiéru odhalí dvě sedadla čalouněná vzorovanou šedou látkou, pod nimi jsou gumové koberce. Komfortní vybavení je jednoduché až spartánské – skládá se vlastně jen z ručně stahovatelných oken a topení. Na druhou stranu tu nechybí výstražný systém se sirénou od japonské značky Osaka, jehož ovládání najdeme před spolujezdcem.

Za dvouramenným volantem se ukrývá starý dobrý analogový přístrojový displej s rychloměrem cejchovaným až do 130 km/h, vzhledem k určení a „silovému“ zpřevodování vozu je to však poměrně optimistická hodnota. Tachometr ukazuje nájezd pouhých 3 600 km, rádio tu kupodivu zůstalo originální, se kterým vůz vyjel ze závodu v Suzuce.

Tříválcový motor se nachází nad zadní nápravou, schovaný pod ocelovým krytem na korbě. Vůz je po olejovém servisu a výměně chladicí kapaliny, součástí dokumentace je kromě servisní historie i originální instruktážní literatura.

Vozítko díky 4stupňové převodovce s redukcí, uzávěrkou zadního diferenciálu a přídavným gumovým pásům slibuje vynikající offroadové vlastnosti. Příčina těchto úprav je právě tím důvodem, proč je vozítko vzácné – tato malá Honda totiž sloužila jako požární a podpůrné vozidlo na zimních olympijských hrách 1998 v Naganu, ze kterých si česká hokejová reprezentace dovezla zlaté medaile.

Vzniklo všeho všudy pět kusů a tohle je jeden z nich – byť tedy nejde o sportovní ani jinak exkluzivní vůz, je pro zejména tuzemské sběratele ve skutečnosti velmi lákavý. Vůz byl k mání formou internetové aukce přes společnost Bring a Trailer a změnil majitele za 26 000 dolarů (aktuálně 572 000 Kč).

Načítám