Hlavní obsah

Praga, Jawa, ČZ, Wikov nebo Laurin & Klement – Podzimní Retro Garáž láká na prvorepublikové investiční poklady

Foto: Retro Garáž

Podzimní Retro Garáž a s ní spojené aukce veteránů se už za pár týdnů rozjedou v Lysé nad Labem. Tentokrát se mezi nabízenými vozidly nachází několik předválečných aut i motocyklů, jež se na prodej objevují jen občas nebo pouze jednou za život. Nejspíš tak o ně bude sveden velmi zajímavý aukční souboj.

Článek

Událost zvaná Retro Garáž je už tradiční motoristickou akcí, která láká jak prodejce různých starožitností či veteše, tak koupěchtivé zákazníky hledající poklady mezi tisícovkami položek.

Poslední roky ovšem Retro Garáž doplnily živé aukce veteránů, které se postupně dostávaly na vyšší a vyšší úroveň, třeba i díky zapojení telefonických či internetových příhozů.

Podzim 2024 přináší poměrně zajímavou nabídku předválečných vozidel, která všeobecně platí za investiční jistoty. A půjde o automobily i motorky.

Laurin & Klement – Škoda 110

Automobilku Laurin & Klement asi netřeba představovat, ovšem v přechodném období, kdy byla v roce 1925 odkoupena Škodovými závody, vyráběla modely, které mohly nést loga Laurinky nebo i Škodovky.

A přesně takový kousek z roku 1926 jde teď prodeje, přičemž pochází ze sbírek známé rodiny Samohýl, kde je už od roku 1965. Historicky vůz Laurin & Klement – Škoda 110 prošel renovací v letech 1972 až 1973, před aukcí oživovacím servisem a nyní míří jakožto provozuschopný do dražby bez aukční rezervy s vyvolávací cenou 900 000 Kč.

Jde o investiční příležitost, protože typu L & K 110 se vyrobilo v různých karosářských variantách jenom 2 550 kusů.

Praga Piccolo Kabriolet Petera

Piccolo sice platilo svého času za výchozí (až lidový) model automobilky Praga, ovšem v raritní úpravě od karosárny Petera z Vrchlabí nabývá takový kousek na patřičné vzácnosti.

Nabízený kabriolet z roku 1931 pochází také ze sbírek rodiny Samohýl, kam přibyl v roce 1973. Tušíte, kdo byl jeho úplně prvním majitelem? Obchodní ředitel Baťových zlínských závodů.

Aukční popis uvádí, že vůz prošel v roce 1987 renovací, má opravenou střechu, hotový oživovací servis a je připraven do podzimní dražby s cenou od 600 000 Kč bez aukční rezervy.

Ke karosárně Petera, jedné z nejlepších prvorepublikových u nás, se váže velká zajímavost. Jejím mistrovským dílem byla výroba karoserie pro vůz Františka Josefa I. Neslavný konec ovšem nastal v roce 1946, kdy byl podnik znárodněn a začleněn do závodu AZNP Vrchlabí.

Wikov 7/28

Prostějovský podnik Wikov (Wichterle a Kovářík) představil řadu 7/28 na automobilové výstavě v Praze dne 3. září 1927. Zprvu se modely Wikov chlubily „jen“ kvalitní technikou motoru a podvozku, ladnost karoserií dorazila o něco později.

Do aukce Retro Garáže míří model 7/28 z roku 1930 v provedení šestimístná limuzína, který byl v roce 2006 kompletně renovován. A protože jde o Wikov, můžete hádat, který respektovaný sběratel jej pouští. Jde o Lubomíra Pešáka, majitele muzea Veteran Arena Olomouc.

Auto je dále popisováno v perfektním stavu, většina dílů je originálních včetně karburátoru Zenith, vysokonapěťových koncovek kabelů nebo zimní clony chladiče s logem Wikov.

Vyvolávací cena bez aukční rezervy je 960 000 Kč. Vítěz navíc k automobilu dostane kompletní motor Wikov s převodovkou, který dosud sloužil jako dekorace uložená ve speciálním rámu.

Praga 500 BD

Půllitr od Pragovky je sice sám o sobě vzácný, nicméně kus z roku 1932 mířící do podzimní aukce má už podle fotek luxusní dobovou patinu a výjimečný stav. Jde o model z poslední páté výrobní série, jehož motor se v minulosti dočkal generální opravy.

Aktuálně pojízdný a provozuschopný motocykl se bude dražit od částky 890 000 Kč (bez aukční rezervy). Aukční popis dále uvádí, že jde o „absolutně nesehnatelný investiční exemplář“.

Jawa 500 OHV

Půllitr od Jawy s rozvodem OHV byl prvním sériově vyráběným modelem značky. Neměl české kořeny, nýbrž německé a ve své době platil za hodně poruchový. Z toho důvodu se mu začalo přezdívat Rumpál.

Jenže o co větší rumpál to byl tehdy, o to větší raritou jde dnes. Pojízdná mašina z roku 1932 má navíc drtivou většinu dílů originálních a tovární zesílenou přední vidlici. Vyvolávací cena pak bude bez aukční rezervy 890 000 Kč.

ČZ 250 Tourist

Model ČZ 250 Tourist je vlastně jen pokračovatelem ČZ 175, který má přepracovaný rám, nádrž, brzdové bubny, objemnější motor a modernizované zapalování. Nabízený kousek z předválečného roku 1936 je po starší renovaci, ale momentálně plně pojízdný se známkami dobové patiny na výfucích. Cenově začne od 270 000 Kč bez aukční rezervy.

Harley-Davidson J 1000

Předválečný Harley s dvouválcovým motorem z roku 1928 byl původně sice určený pro nizozemský trh, avšak nakonec se dostal do Česka, kde prošel kompletní renovací s užitím většiny originálních dílů.

Na aukci Retro Garáž se bude bez rezervy dražit od 350 000 Kč. Jako zajímavost jsme našli, že právě model J patřil svého času k nejžádanějším motocyklům této americké značky.

Aukční bloky (celkem 33 vozidel) podzimní Retro Garáže začnou v druhém patře pavilonu A na Výstavišti v Lysé nad Labem už 23. listopadu 2024 od 11:00 hodin. Samotný areál bude pro burzu dílů otevřen už od 8:00 hodin. Konec celé akce je plánován na 16:00 hodin a vstupné činí 200 Kč na osobu.

Načítám