Článek
Byl šarmantní, byl charismatický, měl vkus a byl… prostě jedinečný. Herce Seana Conneryho, který Jamese Bonda ztvárnil jako vůbec první, dodnes filmoví nadšenci považují za toho nejlepšího agenta Jejího Veličenstva.
Možná je to tím, že byl prostě první. Možná je to tím, že uměl stárnout s grácií. A možná je to charismatem, před kterým i takový George Clooney blednul závistí. Zajímavé je, že tyto kvality jsou kupodivu vlastní i vozu, který ztvárnil roli jeho „služebáku“. Aston Martin DB5 totiž podobně jako první James Bond zraje jako víno a s postupem času se jeho pověst ikony jen posiluje. A kdo se chce cítit jako on, může. Hercův vůz bude brzy k mání.
Několik let po natáčení filmu Goldfinger z roku 1964 si Connery dokonce pořídil svoji vlastní DB5 a uvedl ji do specifikace, přesně odpovídající originálnímu filmovému vozu – ovšem bez vystřelovací sedačky nebo kulometů. Údajně měl dokonce doma zarámovanou onu ikonickou fotografii, jak se opírá o filmovou DB5 s vrcholky švýcarských Alp v pozadí.
Tohle období nepochybně mělo v Conneryho srdci zvláštní místo, jak ostatně později potvrdil i jeho syn Jason: „Táta byl schopný o tom autě básnit celé hodiny, měl ho moc rád,“ pochlubil se 59letý syn slavného herce. „Podle mě si jej také spojoval s určitým obdobím svého života, na které velice rád vzpomínal.“
Zajímavé je, že při koupi byl vůz stříbrný, nikoli šedý. Je pro to velmi dobrý důvod – filmové vozy Aston Martin DB5 měly s těmi produkčními jen málo společného, šlo totiž převážně o prototypy, které vycházely z předchozího typu DB4. To je částečně důvod, proč ve filmu vidíme vozy v barvě Snow Shadow Grey, ve které se DB5 oficiálně neprodávala. Connery tedy nechal vůz krátce po koupi přelakovat z původního laku Silver Birch právě na zmíněnou šedou, aby vůz odpovídal jeho filmovým parťákům.
Není ale škoda, že vozu chyběly „zlepšováky“ jako kulomety nebo vystřelovací sedadlo? Jak se to vezme – podle Jasona Conneryho se zejména s vozy vybavenými zbraněmi v předních blatnících příliš dobře nejezdilo. „Dle slov otce byly zejména vozy s kulomety v předních blatnících velmi těžké na předek – ale bez nich prý byla s autem radost jezdit!“
Jinými slovy – standardní Aston Martin DB5 byl vlastně z řidičského hlediska dokonce lepší než filmový originál. Existuje však jedna vymoženost, kterou by Sean Connery měl rád i ve svém autě: „Moc se mu líbilo to vystřelovací sedadlo,“ vzpomíná jeho syn Jason. „Nikdy mi však neprozradil, na koho by jej rád použil.“
Takže jen pro upřesnění – jde o filmový vůz, se kterým se Sean Connery proháněl po Alpách a potíral zločin? Ne. Jde o vůz, který osobně parkoval ve své garáži a jediný na světě, který kdy opravdu vlastnil? Ano! A právě tím je tento konkrétní exemplář jedinečný a mohou mu závidět i filmová auta vybavená kulomety. Cenu odborníci z aukční síně Broad Arrow Auction odhadují na 1,4 až 1,8 milionu dolarů (33,6 až 43,2 milionu Kč).
Velká část výtěžku z prodeje tohoto legendárního vozu poputuje do nadačního fondu „The Sean Connery Philanthropy Fund“, který funguje od roku 1971, kdy skotský herec jeho prostřednictvím daroval na charitu celý svůj honorář – milion dolarů – za film Diamanty jsou věčné.
Edit: Nakonec se Conneryho „služebák“ prodal za sumu 2,4 milionu USD, tedy 57,6 milionu Kč.