Článek
Šedesátá léta byla teprve ranou fází obytných vozů, o to větší je však zájem o kusy z této éry. Jedny z nejlepších tehdy vyráběla automobilka Dodge – a částečně na tom měl svůj podíl geniální konstruktér (a možná i vizionář) Ray Frank, jehož jméno tento obytňák oficiálně nese. V zápětí si povíme proč. Obchodní označení znělo Dodge Frank Motorhome.
Tyto krásné a nadčasové obytňáky se ve své době vyráběly v několika variantách s rozvorem 21 až 32 stop, tedy od 6,4 až po 9,75 metru. Jejich hlavní výhodou byla osvědčená a nenáročná technika převzatá z nákladních vozů Dodge, nebyl tedy problém sehnat náhradní díly a i samotná údržba byla vlastně poměrně snadná.
To z obytňáků Dodge udělalo v kombinaci s téměř bezúdržbovou, elegantní a v neposlední řadě aerodynamickou karoserií prodejní trhák – první rok se prodalo úctyhodných 131 kusů. Každý obytný vůz Dodge Frank se přitom tehdy prodával za poměrně mastných 9 000 dolarů, což v přepočtu na české koruny a se započítáním inflace činí téměř 2 miliony!
Lví podíl na úspěchu tohoto konceptu měl převážně konstruktér Ray Frank z firmy Frank Motor Home. Frank by se vlastně dal považovat za vizionáře – má se za to, že to byl právě on, kdo jako první použil anglický termín „motorhome“, tedy obytný vůz. Navíc myšlenka původní konstrukce, kterou navrhnul začátkem šedesátých let, se používá dodnes.
Svoji firmu Frank Motor Home v roce 1964 prodal společnosti Travco Corporation, ta jeho návrhy postupně vylepšovala, díky čemuž vydržely až do 70. let. Malá zajímavost – Frank si potom založil novou firmu jménem Xplorer Motorhomes, specializující se na dostupnější obytné vozy, která kupodivu funguje dodnes.
Tento konkrétní obytný vůz je z roku 1963, jde tedy o jeden z posledních vyrobených exemplářů vyrobených pod taktovkou původního majitele. Pozoruhodné je, že jde o jeden z mála kusů v původním stavu – většina ostatních prošla buď kompletní renovací, nebo se do dnešních dní nedochovaly.
Jde o verzi s rozvorem o délce 26 stop, tedy necelých 8 metrů v karoserii nalakované původní kombinací tyrkysově modré a bílé. V průběhu let došlo jen na minimální úpravy, jako je například nová podlaha, klimatizace a dosavadní majitel se ještě postaral o přečalounění vozu, dal si však záležet na tom, aby se co nejvíce podobalo tomu původnímu.
Z palubního vybavení tu najdeme vše potřebné – kuchyňku s tříplotnovým vařičem, dřezem s dvojitým dnem a tekoucí vodou, digestoří, ledničkou a spoustou šikovných úložných prostor. Úplně vzadu za koupelnou se pak nachází manželská postel.
Těsně před kuchyňkou je malá koupelna s umyvadlem, sprchou a toaletou. Opodál vidíme malou jídelnu, jejíž stůl se dá snížit a spojit s lavicemi, čímž vznikne druhá, provizorní postel, například pro děti. Vedle je relaxační zóna s dvěma pohodlnými křesly.
Na závěr pro zajímavost uveďme, že o pohon se tu stará poctivý osmiválec o objemu 318 kubických palců (5,2 litru), který je spřažen s 3stupňovým automatem. Na střeše se nachází klimatizace DuoTherm, o dodávku energie se stará 6 600W generátor Generac s dálkovým ovládáním. Tento parádní retro obytňák z roku 1963 se vydražil za 37 000 amerických dolarů, což je při aktuálním kurzu cca 814 000 Kč.