Hlavní obsah

Peugeot 402 Special patřil k nejvytříbenějším vozům meziválečného období, dnes má nesmírnou hodnotu

Foto: Theodore W. Pieper ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Peugeot typ 402 Special Coupe byl už ve své době poměrně vzácným úkazem, dnes však jde o naprostou raritu a sběratelský unikát

Noblesa a elegance – těmito slovy by se ve zkratce dalo shrnout meziválečné období v historii automobilismu. To nepochybně platí i pro Francii a pařížskou automobilku Peugeot. Právě ve 30. letech se značka rozhodla dát světu neobyčejné vozy, a tak vznikl i typ 402 od karosárny Pourtout.

Článek

Automobilový průmysl v průběhu let procházel pozoruhodnými epochami – a meziválečné období je jednou z nejpozoruhodnějších. Auta z tohoto období byla na svou dobu převratná konstrukčně i esteticky (stačí vzpomenout na naši Tatru 87) a ještě pozoruhodnější je, že dochované vozy jsou i dnes, po téměř sto letech, stále funkční.

Foto: Theodore W. Pieper ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Peugeot 402 měl oproti typu 302 lehčí šasi a silnější motor, tvary navrhnul letecký expert přes aerodynamiku a karoserii sestavil významný karosář

Poctivá konstrukce, pozoruhodný design a překvapivě vynalézavá technická řešení, to jsou prvky, kterými auta z 30. let minulého století odborníky fascinují dodnes. K takovým nepochybně patří i Peugeot 402 Darl’mat Special Coupe od karosárny Pourtout. Tehdy už se totiž rozjížděla velkovýroba, a tak se některým výrobcům zdálo, že pojem „vlastnit automobil“ trochu ztrácí svou výjimečnost – co by asi řekli dnes, že?

I to je jeden z důvodů, proč vznikl tento úchvatný typ 402 Special Coupe. Lidé od Peugeotu si totiž řekli, že odmítají vyrábět pouze „normální“ auta pro masový trh, navíc tu byla jistá snaha francouzské automobilky vrátit zpět slavné časy z raných dob svojí existence, které byly ověnčeny závodními úspěchy.

V roce 1937 se tedy automobilka rozhodla zúčastnit slavného vytrvalostního závodu Le Mans coby dodavatel motorů a šasi. Jedním z hlavních mozků celé operace byl jistý Émile Darl’mat, tehdejší majitel významného pařížského dealerství vozů Peugeot. Darl’mat chtěl tehdy především prezentovat vozy, které prodával, a prokázat jejich spolehlivost a robustnost.

Foto: Theodore W. Pieper ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Oproti 302 měl typ 402 kompresor, větší objem, novou hlavu válců a zvýšený kompresní poměr, díky čemuž dával na svou dobu velmi slušný výkon 70 koní

24hodinový závod na okruhu de la Sarthe je pro takový druh „testování“ jako stvořený a dopadlo to… vlastně velmi dobře. Peugeoty 302 pod taktovkou Darl’mata se umístily na 7., 8. a 10. místě celkově, což je na první pokus obdivuhodný výkon.

Peugeotu tedy bylo shůry dáno něco, čemu někteří spisovatelé říkají „příznivý začátek“. A automobilka se toho rozhodla využít – ostatně jak se posléze ukázalo, příliš mnoho času jim nezbývalo. Vznikl typ 402, který uplatňoval odbornost získanou v závodech, a dokonce ji dotáhnul ještě o kus dál.

Zaprvé šlo už v té době o poměrně výjimečný vůz – vzniklo všeho všudy pouze 105 kusů a to se bavíme o karosářských verzích kupé i kabriolet dohromady. Zajímavé je, že vzhledem k charakteru a technologiím šlo do určité míry o sportovní vůz a s nimi většinou šla ruku v ruce plátěná skládací střecha – v karoserii kupé se vyrobilo údajně pouze dvacet kusů.

Dalším zásadním rozdílem oproti předchozí 302 byl fakt, že šasi typu 402 bylo širší a delší, tedy stabilnější, kupodivu však bylo také lehčí. Peugeot 302 poháněl atmosférický čtyřválec o objemu 1 750 kubických centimetrů, Darl’mat se však tehdy zasloužil o použití výkonnějšího 2,0l agregátu přeplňovaného kompresorem.

Foto: Theodore W. Pieper ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Účast Peugeotu v Le Mans v roce 1937 měla prokázat, že jejich vozy i po 24 hodinách v plném zápřahu dojedou do cíle v jednom kusu. Výsledek předčil očekávání

Znalci jistě vědí, že přeplňování kompresorem se do aut dostalo původně z válečných stíhaček – a kupodivu i zde je jistá provázanost s leteckým průmyslem. Jedním z klíčových inženýrů při vývoji typu 402 byl tehdy Jean Andreu, ředitel francouzského Aerodynamického výzkumného ústavu a držitel několika patentů, a Victor Derbuell, odborník na kompresory, který dokázal značně zvýšit výkon jinak relativně běžných produkčních motorů.

Díky faktu, že se na vývoji typu 402 Special podílela smetánka francouzského automobilového průmyslu, byl vůz na svou dobu nesmírně aerodynamický a kupodivu i překvapivě výkonný. Tehdejší mistr řemesla Georges Paulin z karosárny Pourtout se navíc postaral o to, aby šlo o oku lahodící stroj.

Tento konkrétní kousek, tehdy paradoxně vzácnější verze kupé, byl vůz určený jako vánoční dárek pro tehdejšího ředitele závodního týmu Peugeot, kterým byl Alfred Giauque. Dokonce jde o exemplář, který jezdí na výše zmíněném odlehčeném šasi (francouzsky Légère), přičemž takových vozů údajně vzniklo pouhých šest!

Zhruba před dvaceti lety vůz prošel rozsáhlou renovací a od té doby odpočíval v klimatizované garáži a vyjel jen při velmi vzácných příležitostech. Aby taky ne, odborníci odhadují hodnotu vozu někde mezi 1,1 a 1,5 milionu dolarů (26 až 36 milionů Kč). Více se dozvíme po letošní velké aukci v kalifornském Monterey, která začíná už 18. srpna!

Načítám