Hlavní obsah

Obytný monster truck: Zakázkový speciál Mercedes Unimog se prodal za 5 milionů

Foto: Bring a Trailer

Milujete výlety do přírody, ale rádi byste něco speciálního? Nebo vám nejde ani tak o „vyčnívání z davu“, ale potřebujete něco, co projede opravdu jakýmkoliv terénem? Ať tak, či onak, řešením by dost možná mohl být tento upravený Mercedes-Benz Unimog s obřími koly jako z monster trucku a portálovými nápravami. Není to však levná záležitost.

Článek

Ultimativní obytné auto do terénu neexistuje. Nebo snad ano? Tento speciální na zakázku upravený Mercedes-Benz Unimog by jím dost možná mohl být – obří kola, portálové nápravy, redukční převodovka, světelné LED rampy, vynikající brodivost a na korbě pořádný stan. Sbalte si turistické batohy, vyrážíme za dobrodružstvím!

Foto: Bring a Trailer

Tento vůz patří do divočiny, ne na plácek v kempu

Celý název tohoto sympatického monstra zní Mercedes-Benz Unimog 416 Doka. Znalci jistě vědí, že jde o zkratkové slovo z německého „Universal Motor-Gerät“. Gerät se z němčiny sice doslovně překládá jako náčiní, nástroj či vybavení, my však víme, že touto zkratkou se označovaly především univerzální lehké nákladní automobily, které se začaly rozvíjet po 2. světové válce. Doka odkazuje na „doppelkabine“, tedy na dvojitou kabinu.

Trojcípá hvězda se výroby zhostila až od roku 1951. Tato naše verze „Unimog 416“, která odkazuje na prodloužený rozvor, oproti oblíbenému modelu Unimog 406, byla původně uvedena na trh v roce 1965. Prodloužená verze 416 našla využití ve službách ochránců přírody, záchranářských týmů, vojenských útvarů, ale i ve stavebnictví.

Foto: Bring a Trailer

Dvacetipalcová ocelová kola obouvají masivní kola s portálovými nápravami. Unimog se v minulosti coby „univerzální náčiní“ uplatnil mimo jiné jako sněžná fréza či železniční posunovač

Tento konkrétní Mercedes-Benz Unimog 416 Doka z roku 1976 pohání poměrně standardní 5,7l naftový řadový šestiválec OM 352 s litinovým blokem i hlavou válců. Motor původně dával výkon 130 koní a 353 Nm točivého momentu, v tomto případě však bude výkon vyšší vzhledem k výkonnějšímu turbodmychadlu.

Motor svoji sílu přenáší na mohutná 20palcová ocelová kola obutá do masivních pneumatik o rozměru 425/75. Redukční převodovka má díky redukci celkem 20 různých převodů a sílu putující na dvě portálové nápravy usměrňují hned tři diferenciály.

Foto: Bring a Trailer

Poctivý 5,7l naftový řadový šestiválec spoléhá na starý dobrý litinový blok, ze stejného materiálu je i hlava. Převodovka díky různým stupňům redukce umožňuje celkem dvacet převodů pro jízdu vpřed

Nesmí tu chybět kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, přizvednutá světlá výška, přídavné osvětlení nad kapotou, na zakázku vyrobený ocelový přední nárazník s navijákem nebo dvojitá palivová nádrž.

Z expedičního vybavení vidíme korbu s odnímatelnými bočními panely a přepravními boxy z nerezové oceli. Do boxů se dá pohodlně složit velký stan s ukotvením na korbě a žebříky z hliníkové slitiny.

Zajímavé potom je, že v přední části kabiny najdeme kromě komplexní manuální převodovky také dvě závodní sedadla značky Corbeau nebo staré dobré stereo značky JVC s CD přehrávačem.

Vůz byl prodán formou dražby a konečná částka za tento speciální expediční teréňák činila rovných 220 tisíc dolarů (cca 5,3 milionu korun), a to i navzdory faktu, že prodejce uváděl mírnou korozi ve spodní části dveří a oděrky na béžové karoserii.

Načítám