Hlavní obsah

30 milionů za Nissan: Speciální GT-R z Rychle a zběsile upravoval a řídil sám Paul Walker

Foto: Bonhams

Zatlačte slzu, dost možná nejžádanější filmové auto současnosti má oficiálně nový domov. Majitele změnilo za sedmimístnou částku, nikoli však v korunách, ale dolarech.

Aktualizováno

Nissan Skyline patří k vyhledávaným sportovním vozům a oblíbený je i mezi sběrateli – jeho investiční potenciál je nesporný, navíc jde o poměrně mladé a robustní auto, takže se s ním dá užít spousta zábavy. Existuje však jeden Skyline, jehož cena dosahuje sedmi míst nikoli v korunách, ale dolarech.

Článek

Když se někde na trhu vynoří legendární Nissan Skyline, nemůže to dopadnout levně. Kromě toho sběratelé velmi dobře slyší na auta, s nimiž nějakou dobu jezdily nebo je ideálně vlastnily filmové hvězdy. Dalším faktorem násobícím cenu sběratelských vozů je vedlejší (pro autíčkáře spíš hlavní) role v nějakém filmu. Ale co když se setkají všechny tři faktory najednou?

Pak se může stát, že aukce draženého vozu skončí sedmimístnou částkou – pochopitelně v eurech, případně dolarech. A přesně to byl případ tohoto modrého Nissanu Skyline, se kterým jezdil samotný Paul Walker, oblíbený, tragicky zesnulý herec a nadšený autíčkář. Aby naši čtenáři nemuseli zbytečně rolovat na konec článku, prozradíme cenu rovnou. Sedíte? 1 357 000 dolarů, tedy 29,4 milionu Kč.

Cenu pomohl vyšroubovat fakt, že druhý Skyline GT-R, jako je tento, na světě není. Pravda, při natáčení filmu Rychle a zběsile 4 z roku 2009, ve kterém vůz účinkoval, bylo sice použito hned několik modrých Nissanů Skyline – všechny z nich však byly slabší verze GT-T, pouze vizuálně upravené tak, aby na plátně vypadaly jako GT-R. S výjimkou tohoto konkrétního exempláře…

Foto: Bonhams

Úpravy a nastavení vozu byly provedeny na míru podle Paula Walkera. Sedadlo je přesně v poloze, v jaké jej americký herec zanechal.

Výraz „Walkerův Skyline“ může znít nadneseně, když vůz ve skutečnosti nevlastnil, avšak vliv amerického herce je ohromný. Úpravy vozu provedla na zakázku japonská firma Kaizo Industries, která se do puntíku řídila pokyny Paula Walkera. Volba dílů, nastavení auta, polepy (nebo spíš jejich absence), to vše má na svědomí právě Walker. V podstatě tak vzniklo něco jako „dokonalý Skyline“.

K úpravám patří mezichladič od Turbonetics, titanový závodní výfuk, sportovní pružiny Nismo, bezpečnostní rám v interiéru, nárazníky Nismo, výkonnější brzdy, kovaná kola Volk Racing, sportovní volant a pedály. Celkově byl vůz vyladěn na výkon 550 koní. V interiéru nechybí sportovní sedadla OMP a věřte, nebo ne, sedadlo řidiče je přesně v té poloze, v jaké jej zanechal herec po natáčení.

Že byl Walker vášnivým autíkářem, není žádným tajemstvím, navíc jednu R34 dokonce sám vlastnil, takže měl velmi dobrou představu o tom, jaký vliv budou mít dané změny na chování vozu. Kromě toho profesionálně závodil se soutěžním BMW M3 E92, jeho týmovým kolegou pak byl Roger Rodas, který onen listopadový den řídil červený vůz Porsche Carrera GT, jenž se stal oběma mužům osudným.

Na závěr malá zajímavost. Fanoušci závodnické série si možná vzpomínají, že čtvrtý díl ságy Rychle a zběsile se natáčel převážně v Dominikánské republice. Po natáčení však byl podle filmařů velký problém s proclením vozidla přes dominikánské úřady.

Výsledkem byly dlouhé administrativní a právnické boje, ovšem ani tehdy neměli filmaři vyhráno – legislativa Spojených států neumožňovala auto legálně importovat do země. A abychom to zkrátili, až v roce 2012 vůz nakonec skončil v Německu, kde pobýval až do aukce v Bruselu. Identita a původ nového majitele zůstávají záhadou.

Načítám