Článek
Jenže sportovně vyhlížející specifikaci Monte Carlo si můžete pořídit i s Fabií s 85kW litrovým tříválcem, což rozhodně není vzrušující motorizace. Vrcholnou pohonnou jednotku pro oblíbený malý hatchback pak představuje přeplňovaný 1,5litrový čtyřválec poskytující 110 kW.
To už je samozřejmě mnohem zajímavější, ale 150 koní asi také dnes na zadek posadí málokoho. Škoda přitom kdysi dokázala z Fabie vymáčknout víc. Ale je to opravdu už dávno. Pamětníci si jistě vzpomenou na druhou generaci a provedení RS, které mladoboleslavská značka na trh uvedla v roce 2010.
K dispozici bylo v obou karosářských verzích, tedy jako hatchback a kombík, a spoléhalo na zážehový, kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o výkonu 132 kW (180 koní). Spojen byl výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. „Er-eso“ zrychlovalo z nuly na sto za 7,3 sekundy a rozjelo se na 224 km/h (kombi na 226 km/h).
Velký trhák to však nebyl, zájem byl spíše malý. A tak už v roce 2013 Škoda tuto sportovní verzi zařízla - a v dalších letech se k ní pak nevrátila. Platí to tedy také o aktuální čtvrté generaci.
Přesto existuje možnost, jak se k Fabii, jež by klidně mohla nosit znáček RS, dostat. U německého prodejce Autohaus Ostmann jsme totiž našli nový exemplář s výkonem 140 kW (190 k).
Jak asi tušíte, nejde o stoprocentně tovární vozidlo. Tento konkrétní kus vybavený motorem 1.5 TSI byl totiž dodatečně upraven, konkrétně u známé společnosti ABT Sportline. Německá firma má s modifikací motoru 1.5 TSI bohaté zkušenosti, v minulosti například nabídla limitovanou verzi Škody Scala, nedávno také spolupracovala se španělským dovozcem Škody na vytvoření jiné speciální edice Fabie s označením Rally2. Obě uvedená auta mimochodem dostala výkon právě 140 kW.
Na základě těchto zkušeností proto můžeme odhadovat, že u německého exempláře kromě výkonu narostl také točivý moment - z 250 na 290 Nm. Jak se zlepšila dynamika, bohužel nevíme, ale Fabia si určitě trochu polepšila. Sériovka akceleruje z klidu na stovku za rovných 8 sekund a jede nejvýše 225 km/h. Motor samozřejmě zůstává spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Upravená Fabia dále dostala výrazné polepy a sportovní exteriérové doplňky od firmy Maxton Design. Všimněte si například mračítek na předních světlometech.
Výbava je bohatá, zahrnuje například 18palcová kola, 2zónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla nebo LED světlomety. A protože jde o předváděcí vůz, má auto, registrované v lednu letošního roku, najeto zhruba pět tisíc kilometrů.
Cena činí 32 248 eur, což je v přepočtu asi 808 tisíc korun. Pro srovnání - nejvýkonnější sériová Fabia u nás startuje na částce 559 900 Kč.