Hlavní obsah

Někdo prodává sbírku těch nejklasičtějších českých autobusů, je mezi nimi i svatý grál Škoda 706 RTO. Cena odpovídá unikátnosti sbírky

Foto: Bazoš.cz

Čas od času vás upozorníme na zajímavého automobilového veterána na prodej. Tentokrát vám však ukážeme rovnou celou sbírku k mání. A takovou, jakou jste možná ještě neviděli.

Článek

Kolekce, kterou jsme objevili na oblíbeném inzertním portálu Bazoš.cz, totiž nezahrnuje osobní auta, jak bývá obvyklé. Sbírka obsahuje autobusy - a ne ledajaké, najdeme v ní tři klasické autobusy české výroby.

Nejmladší z nich je Karosa LC 736, tedy model dálkového a zájezdového autobusu, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech 1984 až 1997.

Dvounápravový autobus s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce a motorem umístěným za zadní nápravou představuje luxusnější verzi typu LC 735. LC 736 se lišila pevnými poličkami místo síťovaných, navíc měla i čtecí lampičky a výdechy ventilace nebo větší prostor pro zavazadla. Kus na prodej má ve výbavě také klimatizaci.

Zkratka LC se mimochodem odvozuje od spojení slov „long distance coach“, tedy „dálkový autobus“.

Předchůdcem typů LC 735 a LC 736 byla Karosa ŠD 11 - a tu také ve sbírce nalezneme. Dálkový a meziměstský autobus se vyráběl mezi roky 1963 až 1981.

Přídomek ŠD 11 prozrazuje některé vlastnosti tohoto vozidla, písmeno Š označuje Škodu jako výrobce motoru, písmeno D znamená dálkový a číslo 11 odráží délku autobusu. Dvounápravový vůz se samonosnou karoserií panelové konstrukce poháněl agregát uložený mezi nápravami. A protože byl určen na dlouhé linky, říkalo se mu také evropabus.

Nejvzácnějším kusem sbírky je ale legendární Škoda 706 RTO, předchůdce Karosy ŠD 11. Ikonický autokar, odvozený od nákladního automobilu Škoda 706 RT, národní podnik Karosa vyráběl mezi lety 1958 a 1972.

V kolekci najdeme provedení LUX, které vzniklo pro dálkové vnitrostátní i mezinárodní linky. Uvnitř se vyznačovalo například pružinami pérovanými polštáři, sklápěcími opěradly a loketními opěrkami. Charakteristickým prvkem jsou prosklené přechodové oblouky mezi střechou a boky.

Prodejce sbírky trojice legendárních českých autobusů tvrdí, že všechny autokary jsou po renovaci. A je pravda, že na dostupných fotkách vypadají dobře. Odpovídá tomu snad i cena, která činí 8 999 000 Kč, ovšem bez DPH. S daní částka dosahuje skoro 10,9 milionu korun.

Související témata:
Načítám