Hlavní obsah

Nejkrásnější moderní monopost světa má nového majitele. Jordan 191 se prodal za 36 milionů

Foto: Bonhams

Jordan 191 britský deník The Daily Telegraph vyhlásil nejkrásnějším moderním monopostem všech dob

Stáj Jordan se nepyšní řadou pohárů a nemá ani dlouhou tradici. Přesto se významně zapsala do historie motorsportu – lví podíl na tom má tohle auto, monopost Jordan 191 z roku 1991. Nejenže patří k jedněm z nejkrásnějších moderních monopostů v historii, ale také byl u zrodu Rudého barona.

Článek

Je možné, že jste o Jordanu 191 nikdy neslyšeli. Věřte však, že i když nevyhrál mistrovství světa, ba dokonce ani jeden jediný závod, jde o historicky významný monopost. Andrea de Cesaris, Alessandro Zanardi či Roberto Moreno, to je výčet borců, kteří do toho monopostu usedali. Jo, a pak ještě jakýsi Schumacher

Foto: Bonhams

Britská stáj Jordan působila v letech 1991–2005. V Poháru konstruktérů se nejlépe umístila na 3. místě v roce 1999. Její první monopost je dnes sběratelským artiklem

Typ 191 bývá často označován za jednu z nejpohlednějších formulí novodobé historie motorsportu. Ve skutečnosti jej v roce 2018 vyhlásil britský deník The Daily Telegraph nejkrásnějším vozem Formule 1 všech dob, jakkoliv nepatřil k těm nejúspěšnějším.

A byl to právě tento zelený krasavec, který stál na začátku kariéry tehdy 22letého ambiciózního Němce, jemuž se podařilo uzmout úctyhodných 7 mistrovských titulů. Vůz, často označovaný podle čísla šasi jako „191-6“, má dnes ohromnou historickou i sběratelskou hodnotu – jde navíc o úplně první monopost stáje Jordan.

Původně byl na Schumacherově místě Belgičan Bertrand Gachot, ten se však potýkal se zákonem pro potyčku s řidičem londýnské taxislužby, když pospíchal na jednání s vedením týmu. Pro nepřiměřené použití slzného plynu byl závodník nakonec odsouzen k nepodmíněnému trestu v délce trvání 18 měsíců.

Foto: Bonhams

Pohon zajišťoval 3,5l atmosférický osmiválec Ford o výkonu 650 koní. Řadilo se 6stupňovou manuální převodovkou Hewland

Ředitel týmu Eddie Jordan se tak rozhodl sáhnout po vycházející hvězdě seriálu Sportovních vozů jménem Michael Schumacher. A ten s přijetím nabídky pochopitelně neváhal ani minutu, neboť F1 byla jeho klukovský sen.

Měl skvělou průpravu – tehdejší vozy Skupiny C totiž měly k soudobým „ef-jedničkám“ velmi blízko, zejména na rychlých tratích. Dokonce disponovaly vyšším výkonem a maximální rychlostí, byť byly o pár metráků těžší. Schumacher se kvalifikoval na skvělém 7. místě za tehdejší elitou. Ze závodu pak musel odstoupit pro selhání spojky. Rudý Baron, jak se mu přezdívalo, přesto ukázal kvalitu – potom po něm sáhla stáj Benetton… A zbytek už známe.

Po sezoně 1991 vůz putoval do rukou bývalého belgického závodníka a vášnivého sběratele jménem Jean Blaton. Jeho sbírku vůz zdobil dlouhých 14 let, než jej v roce 2005 koupil francouzský sběratel Didier Sirgue. Ten se s vozem příležitostně účastnil série historických formulí Boss GP a dokonce se spolu ukázali i na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Současný majitel vůz koupil v roce 2020. Že je monopost stále ve skvělé kondici dokázala i exhibiční jízda na britském okruhu Silverstone pro televizi Sky Sports F1, kde do vozu usedl Mick Schumacher. Vůz se nakonec začátkem února na aukci v Paříži vydražil za 1 495 000 eur (cca 36 000 000 Kč).

Související témata:
Načítám