Článek
„If in doubt, flat out.“ To je dnes už památný citát, který (kromě heroického řidičského stylu) proslavil skotského závodního jezdce. Přeložit by se dal jako: „Když jste na pochybách, dejte plný plyn.“ Skotský automobilový závodník Colin McRae vyhrál celkem 460 rychlostních zkoušek a 25 podniků Mistrovství světa rally. V roce 1995 se stal Mistrem světa na voze Subaru Impreza a statisticky je pátým nejúspěšnějším jezdcem rally.
McRaeův památný citát se vyskytuje i na zadním okně tohoto více než dvacet let starého Fordu Focus. Nejde však jen tak o ledajaký Focus – jde o závodní verzi WRC, přesně ten konkrétní kus, se kterým slavný Colin McRae soutěžil v seriálu Mistrovství světa.
Pravda, většina lidí si Colina patrně bude spojovat právě se Subaru, snad je to i tím, že měl u japonského týmu o kus více štěstí – po mistrovském titulu v roce 1995 se stal vicemistrem ve dvou následujících ročnících. Byla by však chyba se domnívat, že se neuměl ukázat s jiným vozem než se Subaru. Ve skutečnosti dalším rokem, kdy byl nebezpečně blízko titulu, byl rok 2001, kdy soutěžil právě s tímto Fordem Focus WRC.
Tehdy v britské rally, posledním podniku sezony, teoreticky mohli vyhrát tři jezdci – Colin McRae, Tommi Mäkinen a McRaeův krajan Richard Burns, který kdysi jezdil s McRaem u Subaru. Nakonec však ani McRae, ani Mäkinen nedojeli, a tak v celkovém hodnocení zvítězil Burns s náskokem pouhých dvou bodů na McRae. Třetí Mäkinen pak ztrácel na druhého McRae jeden bod. Tomu se říká těsné a napínavé závodění!
Je tedy evidentní, že tento konkrétní exemplář z roku 2001 má slušnou závodní historii. Vůz debutoval na řecké Rally Acropolis, sedmém podniku sezony, a debutoval velmi dobře, neboť pomohl získat McRaeovi jedno z celkových tří vítězství v sezoně. Na Novém Zélandě se jim potom společně podařilo dojet na druhém místě, vavříny tehdy přebíral právě bývalý kolega Burns.
Spektakulární závěr měl přijít právě v posledním podniku sezony. A to doslova – ve čtvrté rychlostní zkoušce britské rally McRae vyjel z trati a šel několikrát přes střechu, tehdy však bez vážných zranění. Byl ovšem nucen odstoupit ze závodu a Burns, který si bez potíží dojel pro třetí místo, měl titul, jak se říká, v kapse.
I přes „značné opotřebování“ byl vůz Y4 FMC opraven závodním týmem M-Sport Ford, a dokonce soutěžil v některých podnicích ročníku 2002. Byť se už nedočkal žádné větší publicity – ani co do závodních výsledků, ani co do karambolů – ještě si před odchodem do důchodu pořádně zařádil v závodním seriálu britské rally asociace BTRDA. Následně byl zrenovován a navrácen do svých původních „válečných barev“.
V současnosti se vůz pochopitelně neúčastní regulérních závodních soutěží, tu a tam se však objeví na nějaké exhibici, třeba na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Vůz je momentálně na prodej s odhadovanou cenou 300 až 350 tisíc liber, tedy nějakých 9 až 10,5 milionu Kč. Na „starý“ Focus docela slušné, že?
Colin McRae byl britský automobilový závodník, narodil se v roce 1968 ve skotském Lanarku. Soutěžil v seriálu WRC pro týmy Subaru a Ford, jednou se stal mistrem světa, a sice v roce 1995. Více než jeho závodní úspěchy jej však proslavil jeho nebojácný řidičský styl.
Překvapivě se mu nestalo osudným řízení závodního auta – McRae zahunyl při pádu svého vrtulníku, jen zhruba míli od svého sídla v jeho rodném městě. Naneštěstí při pádu zahynul také jeho 5letý syn Johnny, jeden Colinův rodinný přítel a také Johnnyho 6letý kamarád ze školy. McRae po sobě zanechal manželku Allison a dceru Hollie.