Hlavní obsah

Nejdražší Ford Focus na světě? Speciál z WRC po tragicky zemřelém Colinovi McRae!

Foto: Silverstone Auctions

Na prodej: Soutěžní Ford Focus z roku 2001. Po slavném závodníkovi. Kompletní servis. Jen nasednout a jezdit. Pečlivě doložená servisní historie. Včetně jednoho karambolu…

Nebojte, svět se nezbláznil – v tomto případě se nejedná o šílenství okolo klasických aut, které vidíme v posledních letech, s tímto závodním Fordem Focus WRC z roku 2001 totiž jezdil jeden slavný závodník – tragicky zesnulý mistr volantu Colin McRae!

Článek

„If in doubt, flat out.“ To je dnes už památný citát, který (kromě heroického řidičského stylu) proslavil skotského závodního jezdce. Přeložit by se dal jako: „Když jste na pochybách, dejte plný plyn.“ Skotský automobilový závodník Colin McRae vyhrál celkem 460 rychlostních zkoušek a 25 podniků Mistrovství světa rally. V roce 1995 se stal Mistrem světa na voze Subaru Impreza a statisticky je pátým nejúspěšnějším jezdcem rally.

Foto: Silverstone Auctions

Colin McRae byl známý tím, že „se toho nebál“. Bohužel se mu to tu a tam nevyplatilo. Vůz je však dnes uveden do původního stavu včetně starého závodního zbarvení

McRaeův památný citát se vyskytuje i na zadním okně tohoto více než dvacet let starého Fordu Focus. Nejde však jen tak o ledajaký Focus – jde o závodní verzi WRC, přesně ten konkrétní kus, se kterým slavný Colin McRae soutěžil v seriálu Mistrovství světa.

Pravda, většina lidí si Colina patrně bude spojovat právě se Subaru, snad je to i tím, že měl u japonského týmu o kus více štěstí – po mistrovském titulu v roce 1995 se stal vicemistrem ve dvou následujících ročnících. Byla by však chyba se domnívat, že se neuměl ukázat s jiným vozem než se Subaru. Ve skutečnosti dalším rokem, kdy byl nebezpečně blízko titulu, byl rok 2001, kdy soutěžil právě s tímto Fordem Focus WRC.

Tehdy v britské rally, posledním podniku sezony, teoreticky mohli vyhrát tři jezdci – Colin McRae, Tommi Mäkinen a McRaeův krajan Richard Burns, který kdysi jezdil s McRaem u Subaru. Nakonec však ani McRae, ani Mäkinen nedojeli, a tak v celkovém hodnocení zvítězil Burns s náskokem pouhých dvou bodů na McRae. Třetí Mäkinen pak ztrácel na druhého McRae jeden bod. Tomu se říká těsné a napínavé závodění!

Foto: Silverstone Auctions

O pohon se staral 2,0l čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly Garrett. Pravidla tehdy nařizovala maximální výkon přesně 300 koní. Řadilo se šestistupňovou sekvenční převodovkou Xtrac

Je tedy evidentní, že tento konkrétní exemplář z roku 2001 má slušnou závodní historii. Vůz debutoval na řecké Rally Acropolis, sedmém podniku sezony, a debutoval velmi dobře, neboť pomohl získat McRaeovi jedno z celkových tří vítězství v sezoně. Na Novém Zélandě se jim potom společně podařilo dojet na druhém místě, vavříny tehdy přebíral právě bývalý kolega Burns.

Spektakulární závěr měl přijít právě v posledním podniku sezony. A to doslova – ve čtvrté rychlostní zkoušce britské rally McRae vyjel z trati a šel několikrát přes střechu, tehdy však bez vážných zranění. Byl ovšem nucen odstoupit ze závodu a Burns, který si bez potíží dojel pro třetí místo, měl titul, jak se říká, v kapse.

Foto: Silverstone Auctions

Interiér je prostý zbytečností, jak se u závodního auta sluší a patří – dvě závodní sedadla, ochranná klec, volant, řadicí páka a tři pedály

I přes „značné opotřebování“ byl vůz Y4 FMC opraven závodním týmem M-Sport Ford, a dokonce soutěžil v některých podnicích ročníku 2002. Byť se už nedočkal žádné větší publicity – ani co do závodních výsledků, ani co do karambolů – ještě si před odchodem do důchodu pořádně zařádil v závodním seriálu britské rally asociace BTRDA. Následně byl zrenovován a navrácen do svých původních „válečných barev“.

V současnosti se vůz pochopitelně neúčastní regulérních závodních soutěží, tu a tam se však objeví na nějaké exhibici, třeba na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Vůz je momentálně na prodej s odhadovanou cenou 300 až 350 tisíc liber, tedy nějakých 9 až 10,5 milionu Kč. Na „starý“ Focus docela slušné, že?

Colin McRae byl britský automobilový závodník, narodil se v roce 1968 ve skotském Lanarku. Soutěžil v seriálu WRC pro týmy Subaru a Ford, jednou se stal mistrem světa, a sice v roce 1995. Více než jeho závodní úspěchy jej však proslavil jeho nebojácný řidičský styl.

Překvapivě se mu nestalo osudným řízení závodního auta – McRae zahunyl při pádu svého vrtulníku, jen zhruba míli od svého sídla v jeho rodném městě. Naneštěstí při pádu zahynul také jeho 5letý syn Johnny, jeden Colinův rodinný přítel a také Johnnyho 6letý kamarád ze školy. McRae po sobě zanechal manželku Allison a dceru Hollie.

Načítám