Článek
Sériově vyráběné předválečné automobily značky Tatra s aerodynamickou karoserií jsou tři - T77 (model produkovaný v letech 1934 až 1938), T87 (1937 až 1950) a T97 (1937 až 1939). Zatímco 77 a 87 poháněl vzduchem chlazený vidlicový osmiválec, typ 97 dostal motor menší, pouze čtyřválcový.
Čtyřdveřový sedan totiž vznikal jako levnější a dostupnější alternativa. Vůz sice využíval většinu součástek s vrcholným modelem 87, byl však menší, hůře vybavený a vzhledem k již zmíněnému motoru slabší a pomalejší. Základní verze například neměla topení, až na výjimky Tatra 97 nabízela jen dva světlomety a chyběla také třetí boční okénka.
Aerodynamický vůz na délku měřil 4 270 milimetrů (pro srovnání - Tatra 97 byla menší než třeba současná Škoda Scala, což je kompaktní hatchback dlouhý 4 362 mm), široký byl 1 610 mm a vysoký 1 450 mm. Rozvor činil 2 600 mm.
O pohon se staral čtyřdobý vzduchem chlazený zážehový čtyřválec s protilehlými válci a rozvodem OHC, uložený za zadní nápravou. Motor o objemu 1,75 litru dával maximální výkon 29 kW, spojen byl s čtyřstupňovou manuální převodovkou a roztáčel zadní kola. Sedan s pohotovostní hmotností 1 150 kg se dokázal rozjet na 130 km/h a výrobce udával průměrnou spotřebu 11 l / 100 km.
Tatra 97 však nakonec měla krátký život, vyráběla se jen do roku 1939. A prsty v tom mělo nacistické Německo.
Spor kvůli německému lidovému vozu
Možná víte, že v roce 1933 vyhlásil říšský kancléř Adolf Hitler soutěž na lidový vůz, který měl motorizovat třetí říši a její občany. Úkolu se chopil konstruktér Ferdinand Porsche, který se pustil do vývoje malého vozu, z něhož se později stal KdF-Wagen (zkratka KdF znamená Kraft durch Freude - česky radostí k síle - což byl název volnočasové státní organizace, jež měla lidem zprostředkovat spoření na dostupný automobil) a ještě později Volkswagen Käfer / Brouk.
Jenže Porscheho vozidlo se současně podobalo právě Tatře 97, mělo podobnou aerodynamickou karoserii, vzadu uložený čtyřválcový vzduchem chlazený motor a rám s nezávislým zavěšením kol.
Sám Ferdinand Porsche údajně přiznal, že KdF-Wagen byl inspirován osobními tatrovkami, zejména T97 a také starším prototypem V570. Chtěl tak urychlit a zlevnit vývoj německého lidového vozu. Vliv na konstrukci KdF-Wagen měla také skutečnost, že se Porsche léta přátelil s Hansem Ledwinkou, konstruktérem Tatry. Oba pánové spolu prý často probírali svoje návrhy a technická řešení.
Kopřivnická automobilka přesto na německou stranu podala žalobu, a to hlavně kvůli použití koncepce rámu s nezávislým zavěšením kol. Jenže v roce 1938 přišla mnichovská dohoda a město Kopřivnice se přesunulo do rukou třetí říše.
Proto když se v roce 1939 obě auta potkala na berlínském autosalonu a kancléř Adolf Hitler na vlastní oči viděl jejich podobnost, rozhodl o zákazu produkce tatrovky. To v praxi znamenalo i ukončení sporu. Proces byl pak obnoven až po skončení války a kopřivnická firma v něm uspěla - Volkswagen musel Tatře vyplatit odškodné, podle některých zdrojů ve výši jednoho milionu marek, podle jiných dokonce třímilionové.
A z Tatry 97 se nakonec stal vzácný a vyhledávaný veterán, vyrobeno totiž bylo jen 510 kusů.
Proto nás zaujalo, že jsme našli jeden exemplář na prodej v Česku. Podle inzerátu na portálu Ráj veteránů jde o kus z roku 1939, který však potřebuje renovaci. Prodejce tvrdí, že vůz je z 95 procent kompletní a původní a že k autu přidá i náhradní díly. Jak asi čekáte, cena není zrovna nízká, Tatra 97 je k mání za 2,4 milionu korun.