Článek
Stále však zůstáváme v Německu, dokonce i v rámci koncernu Volkswagen. Zhruba v polovině sedmdesátých let potřebovala západoněmecká armáda terénní vozidlo, které by nahradilo tehdejší DKW Munga s dvoutaktním tříválcem, a zároveň se vyrovnalo tehdejším Jeepům. Jelikož už tehdy Volkswagen vlastnil pár automobilek jako Auto Union nebo právě DKW, měl slušné technické zázemí. DKW Munga tak prošlo rozsáhlou modernizací, pod kapotu se nastěhoval nový 1,7l benzinový čtyřválec a bylo „fertig“ – státní zakázka byla přidělena koncernu VW.
A tak se zrodil Volkswagen Type 183 Iltis. Během tajného testování v roce 1976 si inženýři všimli, že na sněhu a břečce armádní vozidla co do jízdních vlastností převyšují i mnohem silnější silniční vozy. Vrchní inženýr Audi, Jorg Bensinger, tedy přišel s nápadem – montovat pohon všech kol i do silničních vozů. A kde lépe takový systém otestovat než v závodech, že?
Ať už mu říkáte Audi Quatrro, Audi Sport quattro či prostě jenom „quattro“ s malým nebo velkým Q, to necháme na vás – faktem je, že soutěžní vozy Audi začátkem osmdesátých let navždy změnily Světový šampionát rally. A právě typ 183 Iltis byl oním pomyslným základním stavebním kamenem systému pohonu všech čtyř kol od Audi.
Tento konkrétní „Iltis“ je poměrně mladý kousek z roku 1985, tedy z doby, kdy slavná Skupina B vrcholila. Pravdou je, že tento konkrétní Iltis už byl vyroben v licenci pro účely kanadské armády – z továrny tedy vyjel pod názvem Bombardier Iltis. U kanadských ozbrojených sil sloužil dlouhá léta, než byl v roce 2020 vyřazen ze služby. Výhodou však bylo, že si tento dříč mohl vychutnat zasloužený odpočinek – byl tedy převezen do města Edmonton v provincii Alberta, kde došlo k zasloužené renovaci.
Momentálně však je tento kousek na prodej v americkém státě Georgia a je ve vynikajícím stavu – najeto má pouze 3 584 kilometrů a pod kapotou je dokonce i původní benzinová sedmnáctistovka. Řadí se čtyřstupňovou manuální převodovkou doplněnou o uzávěrku zadního diferenciálu a pochopitelně s pohonem všech kol.
Jezdí na 16palcových ocelových kolech, ba dokonce je na pravém boku stále i původní rezerva – na tom protějším je potom záložní kanystr. Karoserie pak má ten jediný správný nátěr, tedy zeleno-černou kamufláž. Součástí vozu je i kompletní původně armádní vybavení včetně vysílaček se sluchátky nebo GPS navigace Rockwell, v zadní části interiéru se pak nachází radistická komunikační stanice.
Iltis je dnes k vidění poměrně vzácně, proto překvapí zatím relativně nízká cena 11 500 dolarů, tedy 250 tisíc Kč. Ovšem čas do konce internetové aukce ještě nějaký zbývá, takže kdo ví – třeba si někdo ještě přihodí.
Nejde sice o žádný slavný závoďák nebo vůz, který byl svého času nejkrásnější na světě, ba dokonce netrhal ani prodejní rekordy. Ale z historického hlediska má i tato licenční verze poměrně slušnou hodnotu, neboť kořeny prakticky všech moderních Audi s pohonem všech kol sahají právě k Volkswagenu Iltis.