Článek
Aston Martin Cygnet. Leckdo žil v domnění, že právě on byl úplně první malým autem značky – včetně nás. To však jen do doby, než aukční síň H&H Classics oznámila dražbu podivuhodného, možná až bizarního vozu, který, byť tomu zrak odmítá uvěřit, nese znak Aston Martinu.
Ve skutečnosti se totiž první pokus Aston Martinu o kompaktní vozidlo vyskytl už v osmdesátých letech a nesl jméno Frazer-Tickford Metro, ale pro naše účely mu říkejme zkráceně Frazer. Že jste o něm nikdy předtím neslyšeli? To je docela dobře možné, protože tento nestandardní poklad automobilky z Gaydonu vznikl v pouhých 26 exemplářích. Paradoxně tak jde o jeden z nejojedinělejších modelů značky.
Vzhledem k malému počtu vyrobených kusů a nízkému nájezdu by mohlo v budoucnu jít o vůz s investičním potenciálem – nájezd konkrétního kousku činí jen okolo 15 tisíc kilometrů, vůz navíc od svého vzniku v roce 1982 vystřídal pouhé dva majitele, což značí, že je ve skvělém stavu. Zajímavé potom je, že tento konkrétní Frazer působil coby exhibiční vůz – v roce 1982 byl vystaven na autosalonu v Los Angeles, tedy téměř přesně před třiceti lety.
Všímavý čtenář se určitě neubrání dojmu, že to tady zavání podobností s neblaze proslulým Austinem Metro – a je to tak. Aston Martin Frazer opravdu vznikl ve spolupráci s konglomerátem British Leyland. O zhotovení vozu se postarala firma Tickford, která se dnes zabývá kromě původní výroby a karosářství také tuningem a dalšími úpravami. Vůz vznikl v době, kdy byl majitelem Aston Martinu průmyslník a podnikatel Sir David Brown.
Jelikož je vůz postaven na základě relativně nezajímavého kompaktního hatchbacku, provedli v Astonu několik úprav. Jmenovitě šlo o nové nárazníky i prahy pro širší postoj, nová litá kola a chybět nesměly ani okřídlené emblémy značky Aston Martin.
Na několik málo změn došlo i uvnitř – přibyla výbava jako střešní okno, tempomat, kvalitní stereo nebo čalounění tvořené kůží a Alcantarou. Pod kapotou bylo (a zároveň bilo) srdce v podobě 1,3l čtyřválce s dvěma karburátory Weber, v tomto případě vyladěné na „drtivých“ 80 koní. Na druhou stranu tato malá skořápka vážila jen pouhých 865 kilogramů, takže úplný lenoch to také nebyl.
Vůz po veletrhu „Auto Expo 82“ v Los Angeles zůstal ve Spojených státech, jeho prvním majitelem byl svého času uznávaný fotograf Rick McBride. Tento chlapík byl často spojován s automobilkami jako Ferrari a De Tomaso, takže šlo o opravdového nadšence, pro kterého práce byla zároveň koníčkem.
Příčinou výjimečnosti Aston Martinu Frazer byla mimo jiné cena – vůz stál na svou dobu mastných 11 600 liber, což bylo víc, než za soudobé Porsche 944! Vůz zůstal na původních značkách až do skonání prvního majitele v roce 2013, kdy jej koupil soukromý sběratel, u kterého vůz zůstal doteď.
Vůz je ve velmi dobrém stavu a prošel kompletním servisem včetně výměny brzd, renovace litých kol a osazení moderními pneumatikami. V rámci servisu došlo také na nové přední sklo, hlavici řadicí páky a páku ruční brzdy, navrch byla přidána nová stropnice z Alcantary, takže vůz je opravdu jako když vyjel z linky. Není divu, do vozu bylo investováno velké množství peněz – jen nový výfukový systém stál 3 tisíce liber.
Aston Martin Frazer-Tickford Metro je pozoruhodným konstruktérským počinem a v budoucnu také dost možná vyhledávanou klasikou – koneckonců vzácnější Aston Martin člověk hned tak nenajde. Aukční síň odhaduje jeho cenu na 35 až 45 tisíc liber, tedy zhruba 1 až 1,4 milionu korun.