Hlavní obsah

Na prodej je škodovka, o které jste možná nikdy neslyšeli: Elmo zaujme pohonem budoucnosti

Foto: Mobile.de

Slyšeli jste někdy o Škodě Elmo? Nebyli bychom překvapeni, kdybyste se s tímto automobilem dosud nesetkali. I tak vám ale určitě bude na pohled povědomý, vychází totiž z jedné škodovácké legendy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vznik Škody Elmo souvisí s byznysovým plánem jistého švýcarského podnikatele jménem Bruno Fidez. Tento chlapík na přelomu 80. a 90. let oslovil mladoboleslavskou automobilku s nápadem, že by odebral tisícovku tehdy nových favoritů bez motoru a dalších částí pohonného ústrojí a ve Švýcarsku je přestavěl na elektrická vozidla.

Jenže československý výrobce měl dost svých starostí a Fideze odmítl. Myšlenka na elektrický Favorit však nezapadla. V květnu roku 1991 se jí chopil ejpovický závod Škoda Engineering (později Škoda Elcar), který byl součástí plzeňského koncernu Škoda.

V dílnách této společnosti se pak z vyrobených favoritů demontoval spalovací motor, výfukový či palivový systém a další nepotřebné části a pod přední kapotu se nastěhoval elektromotor československé produkce. Jeho výkon dosahoval 15,4 kW, údajně existují také verze s 13 a 18 kW.

Zajímavé je, že elektromotor byl spojen s originální manuální převodovkou. Ta ovšem nabízela jen čtyři stupně, pátý převod byl zablokován.

Foto: Mobile.de

Kromě elektrických favoritů vznikly i pracovní pick-upy.

Elektromotor energii čerpal z olověných baterií, jejichž celková kapacita dosahovala maximálně 15,4 kWh. Dojezd se proto pohyboval jen okolo 60 až 80 kilometrů. Auto nebylo ani příliš rychlé, rozjelo se nejvýše na 80 km/h. Nabíjení z klasické 220V zásuvky zabralo až 12 hodin.

V Ejpovicích na elektromobily transformovali nejen klasické pětidveřové hatchbacky, ale také užitkové pick-upy. U nich měla zástavba elektrického pohonu a 420 kilogramů vážících baterií výrazně negativní vliv na užitečnou hmotnost, jež klesla na 350 kg.

Z elektrické Škody Favorit se nakonec velký hit nestal. Možná i proto, že se objevila s výrazným zpožděním, nedošlo ani k původně plánovanému odběru tisícovky exemplářů do Švýcarska. Nakonec podle dostupných zdrojů vzniklo do ukončení produkce v roce 1994 jen 150 až 200 exemplářů.

Část zůstala v tuzemsku, některé skončily v zahraničí, kromě Švýcarska například v Německu, Norsku, Švédsku, Velké Británii, nebo dokonce v Kanadě. A tím se dostáváme ke Škodě Elmo…

Zatímco pro většinu trhů vůz nesl jméno Eltra, ve Velké Británii se elektromobil prodával jako Elmo. Tato verze má samozřejmě pravostranné řízení.

Kolik aut vzniklo pro britské zákazníky, bohužel nevíme, ani kolik z nich bylo pick-upů, rozhodně jich ale nebylo mnoho - odhadovali bychom jednotky kusů. Proto nás zaujalo, že jsme na známém inzertním portálu Mobile.de právě jedno Elmo našli. Na prodej je v Polsku.

Podle prodejce jde o exemplář z roku 1992, který má najeto přibližně 10 tisíc kilometrů. V jakém je technickém stavu, bohužel neuvádí. Na fotografiích Elmo sice vypadá docela zachovale, kondice elektrického pohonu a baterií by nás však skutečně moc zajímala. Na druhou stranu vyměnit pár olověných baterií není zase tak drahý špás.

Nabídnout tak můžeme jen cenu, která činí 21 tisíc eur, tedy v přepočtu asi 530 tisíc korun.

Načítám