Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vlastně bychom se ani nedivili, kdybyste tuto škodu na vlastní oči dosud neviděli. A dokonce ani tomu, že jste o ní dosud ještě neslyšeli. Jde totiž o auto, které se v Československu neprodávalo - Škodu 1203 Kamyonet.
Příběh netradiční škodovky začíná už v 60. letech minulého století, a to - teď vás možná překvapíme - v Turecku. V roce 1966 tato země zavedla novou legislativu omezující dovoz hotových automobilů, jež vyústila v pokusy tureckých firem montovat na domácí půdě vozy z importovaných dílů.
Zde vstupuje do hry československá Škoda 1202, jejíž technika po přepravě do Turecka posloužila jako základ lehkého užitkového vozu s korbou nazývaného Škoda 1202 Kamyonet. Kamyonet je přitom turecký výraz pro dodávku nebo právě pick-up.
Dobové podvozky pro tento model dodávala továrna Škody ve Vrchlabí. Turecká společnost Celik Montaj, později přejmenována na Anadolu Otomotiv Sanayi, na ně pak už doma montovala hranaté plechové karoserie. I pohonné ústrojí bylo škodovácké - zadní kola roztáčel 1,2litrový čtyřválec ze Škody 1201 o výkonu 35 kW spolupracující se čtyřstupňovou manuální převodovkou.
Tímto způsobem v letech 1971 až 1982 v Turecku postavili zhruba deset tisíc těchto pick-upů.
A pak přišel nástupce - Škoda 1203 Kamyonet, kterou už firma Anadolu Otomotiv Sanayi montovala na podvozku novější Škody 1203. Z té pocházel i motor, ale vzhledem k tomu, že jednotka byla převzata ze Škody 1202, o výrazně velkou změnu nešlo. Dvanáctistovka dávala 35 kW.
Modernizovaný Kamyonet byl díky prodloužené podlahové plošině modelu 1203 větší a praktičtější než předchůdce, na délku měřil 4 750 mm, široký byl 1 760 mm a vysoký 1 676 mm. Pohotovostní hmotnost činila 1 315 kg a nosnost pak 1 010 kg. Nákladová plocha měla délku asi 2,25 metru a šířku 1,76 metru.
Škoda 1203 Kamyonet se montovala do roku 1986, podle dostupných údajů vzniklo asi 3 600 kusů.
A právě jeden z nich jsme objevili na inzertním portálu Bazoš, kde ho nabízí slovenský prodejce Retro Garáž. Mnoho informací o vozu z roku 1985 bohužel nepřidává, fotografie ale naznačují, že by pick-up uvítal trochu péče. Ale není divu, je to přece jen užitkové auto, které v Turecku muselo obstarat bůhvíjaké práce. Na prodej je za 110 000 korun.