Hlavní obsah

Na prodej je škodovka, která vás přenese na přelom 80. a 90. let. Lépe snad už ani vypadat nemůže, na zem vás vrátí její cena

Foto: Rájveteránů.cz

Když jste si chtěli v osmdesátých letech minulého století koupit sportovně laděné auto, v socialistickém Československu jste mnoho možností neměli. Jednu z mála představovala Škoda Rapid.

Článek

Kupé s motorem vzadu a pohonem zadních kol, známé také jako Škoda 743 a v posledních letech výroby jako 747, bylo odvozené od sedanu z modelové řady 742, respektive 746. Vyrábělo se v letech 1981-1990 v Kvasinách a Bratislavě, za tu dobu vzniklo více než 44 tisíc exemplářů. Rapid přímo navazoval na předchozí Garde, duchovně pak také na Škodu 110 R.

Pro mnoho československých řidičů pak sportovně vyhlížející Škoda Rapid představovala sen. A vůbec nevadilo, že už v době svého vzniku byla technicky zastaralá - podobně jako celá modelová řada 742, z níž vycházela. Jenže nic moc lepšího za podobné peníze prostě u nás k dostání nebylo.

Rapid nebyl ve skutečnosti ani příliš výkonný, ani rychlý - přestože jeho jméno právě na rychlost odkazuje. A platilo to také o poslední evoluci známé jako Rapid 136.

Ta měla za zadní nápravou uložený celohliníkový čtyřválec o objemu 1 289 kubických centimetrů, který poskytoval maximální výkon 46 kW. Spojen byl s pětistupňovou manuální převodovkou. Kupé se rozjelo nejvýš na nějakých 150 km/h, akcelerace z nuly na sto zabrala asi 14 sekund. Poslední verze bylo podle dostupných informací vyrobeno 9 708 kusů.

A právě jeden zástupce této finální evoluce nás zaujal v tuzemské inzerci. Na portálu Rájveteránů.cz jsme totiž našli exemplář z roku 1987, který nás upoutal mimořádně nízkým nájezdem, cenou a také vzhledem.

U designu můžeme začít - kupé s karoserií v červeném odstínu Apollo zaujme sportovními doplňky, které dokonale odpovídají období přelomu 80. a 90. let. Na začátku devadesátých let se totiž i k nám dostaly různé módní stylistické prvky, které už nějakou dobu frčely na Západě.

V případě „našeho“ Rapidu jde například o upravenou přední masku, dodatečné přední mlhovky, falešný „nasavač“ na přední kapotě nebo zadní spoiler. Nechybí střešní okno, polepy a pamětníky jistě zaujme také samolepka společnosti Kamei, německé firmy, která tehdy vyráběla právě i plastové sportovní díly.

Vůz s nájezdem pouhých 29 tisíc kilometrů, který je navíc údajně celou dobu v jedné rodině, vypadá velice zachovale. V inzerátu pak najdeme zmínky o údržbě a různých servisních úkonech, prodejce navíc slibuje kompletní historii a dokumentaci.

A už zmíněná cena? Vzhledem k nájezdu a stavu asi nelze čekat částku, kterou by se současný majitel snažil podbízet. Naopak, jeho auto patří k nejdražším rapidům na prodej v Česku. Za vůz požaduje 600 tisíc korun.

Související témata:
Načítám