Hlavní obsah

Na prodej je nejvzácnější Felicia. Vzniklo jen několik desítek kusů, cena opravdu není nízká

Foto: Rajveteranu.cz

Škoda Felicia kdysi bývala nejčastějším autem českých silnic. Není divu, v letech 1994-2001 bylo vyrobeno více než 1,4 milionu kusů. Jenže není felda jako felda, tuzemský bestseller existuje také ve vzácných verzích.

Článek

Mezi ty raritní varianty patří zejména užitková provedení nebo svérázný „lifestylový pick-up“ Fun, který vznikl v počtu 4 216 kusů. Nejvzácnější verze však čítá pouhých několik desítek exemplářů.

Jde o Škodu Felicia, kterou prodávala česká společnost Metalex jako MTX Cabrio 7-16. Označení napovídá, že tento vůz nabízel možnost jízdy s otevřeným nebem nad hlavou. Standardní Felicia se samozřejmě nabízela - kromě užitkových specialit - jako pětidveřový hatchback a praktičtější kombík.

Otevřená felda se ale neobjevila jen tak zničehonic. Firma Metalex totiž v letech 1991-1996 nabízela MTX Roadster (MTX 7-06), kabriolet odvozený od Škody Favorit. Postaveno bylo něco okolo 200 vozů.

Když se tedy objevila Felicia, nástupce Favoritu, vcelku logicky se v Metalexu brzy pustili i do ní. Design vozu si vzal na starost Pavel Škarka, konstrukční řešení pak Ivan Solfronk.

Největší konstrukční rozdíl proti MTX Roadster je vidět na první pohled. Zatímco kabrio odvozené od Favoritu mělo jediný pár dveří, v případě MTX Cabrio tvůrci ponechali karoserii dva páry dveří. Proto také interiéru zůstaly dvě řady sedaček.

Další úpravy zahrnovaly instalaci dodatečných výztuh podlahové části a montáž ochranného oblouku mezi sedadla. Tyto modifikace samozřejmě měly vylepšit tuhost karoserie, která utrpěla odstraněním střechy a sloupků.

Nová střecha byla plátěná a tvořily ji tři vrstvy. Ovládání bylo ruční, ve složeném stavu se střecha ukládala za zadní sedadla. Toto řešení si pochopitelně vyžádalo výrazné změny zadních partií - patří mezi ně především nové laminátové víko zavazadlového prostoru. Všimněte si také, jak místo pro střechu zasahuje nad zadní dveře.

Prostor pro střechu však ovlivnil i sezení vzadu. Z třímístné lavice se totiž stal „flek“ pro dva cestující, kteří navíc museli sedět opřeni o opěradla v poloze takřka do pravého úhlu. Proto šlo o místa spíše nouzová.

Na pohonné ústrojí v Metalexu nesahali, kabriolet tak byl k dispozici se stejnými motory jako standardní Felicia - tedy kromě dieselu. Cena začínala na hranici okolo půl milionu korun.

Možná i proto se z MTX Cabrio trhák nestal, v letech 1997-2000 bylo vyrobeno jen něco okolo 30 kusů. Konkrétní údaj se v závislosti na zdroji liší, ale předpokládá se, že víc než 40 aut nevzniklo.

Nevíme, kolik z nich se jich dochovalo do současnosti, ale mnoho to jistě nebude. Proto nás zaujalo, že jsme jeden exemplář objevili v české inzerci na prodej. Celkově sedmadvacátý kousek z roku 1999 prodává známé muzeum Cabrio Gallery.

Auto je údajně v naprosto původním stavu a má i originální lak. O pohon se stará třináctistovka o výkonu 50 kW (68 k), nájezd činí asi 29 tisíc kilometrů. Raritní MTX Cabrio je k mání za 799 000 Kč.

Načítám