Hlavní obsah

Na prodej je nejrychlejší české auto své doby. Obdivovaná Tatra 87 ale stojí balík

Foto: Mobile.de

Tatra 87 patří mezi nejvíce fascinující auta všech dob. I proto dnes představuje velmi ceněný veterán, po němž touží sběratelé nejen v Česku, ale i po celém světě.

Článek

Důvodů, proč má Tatra 87, jejíž kořeny sahají do 30. let minulého století, tolik obdivovatelů, existuje hned několik. Patří k nim zejména design. Luxusní sedan vyniká neobyčejně působivými tvary, za nimiž stojí takzvaná proudnicová karoserie - tedy aerodynamicky optimalizovaná.

Mimochodem po válce u Volkswagenu ve vzduchovém tunelu tatrovce naměřili součinitel odporu vzduchu 0,36.

Zajímavá je T87 také tatrováckou koncepcí. Základ představuje centrální nosný rám, který se vzadu rozdvojuje do tvaru písmene Y. Zadní náprava je na dvou výkyvných poloosách, všechna kola jsou nezávisle zavěšena.

Pohonnou jednotku najdeme za zadní nápravou, přičemž se samozřejmě jedná o vzduchem chlazený motor. Třílitrový vidlicový osmiválec má ventilový rozvod OHC, tedy s vačkovým hřídelem v hlavě válců, jaký se všeobecně uplatnil až mnohem později po válce. Dříve patřil většinou jen sportovním vozům.

Výkon dosahoval 75 koní (55 kW) při 3 600 otáčkách za minutu, plnění obstarával dvojitý spádový karburátor a motor měl chlazení vzduchem s dvojicí radiálních ventilátorů poháněných klínovými řemeny.

Přes relativně skromný výkon a poměrně velké rozměry (na tehdejší dobu šlo o velký vůz) dokázala Tatra 87 jezdit rychle, bylo to právě díky optimalizované aerodynamice. Uváděná nejvyšší rychlost byla tehdy obdivuhodných 160 km/h, trvalá 135 km/h.

Tatra 87 představovala nejen nejrychlejší české (nebo chcete-li československé) auto své doby, ale patřila dokonce mezi nejrychlejší vozy světa. Přitom nebyla přehnaně žíznivá, průměrná spotřeba okolo 12 l / 100 km byla tehdy mimořádně příznivá. Hlavní zásluhu opět nesla aerodynamika.

První prototypy vznikly v roce 1936, o dvě léta později už naplno běžela sériová výroba. Nakonec ve dvou sériích produkce dosáhla 3 023 kusů - z toho 1 652 exemplářů vzniklo po druhé světové válce. T87 totiž ve výrobě vydržela až do roku 1950.

Jestli vás příběh Tatry 87 zajímá podrobněji, určitě si přečtěte náš starší článek, v němž najdete spoustu zajímavostí a detailů.

Protože k velkým obdivovatelům Tatry 87 patříme i my, pravidelně monitorujeme, jestli se nějaká neobjeví na prodej. A teď zrovna jedna taková existuje. Jde o stroj z roku 1947, který je k mání například přes portál Mobile.de na Slovensku. Prodejce bohužel o automobilu neposkytuje mnoho informací, zmiňuje však kompletní historii a přítomnost původního pohonného ústrojí.

Na fotografiích vůz vypadá hezky zachovale, všimnout si můžeme také červeného interiéru. Cena odpovídá postavení tohoto legendárního auta, takže není nízká. T87 je na prodej za 250 tisíc eur, tedy asi 6,3 milionu korun.

Načítám