Hlavní obsah

V aukci se prodal motor ze Schumacherova monopostu!

Foto: Collecting Cars

Mezi automobilovými sběrateli se prodávají všemožné „speciality“, jednou z nich je třeba motor, který poháněl monopost Michaela Schumachera v šampionátu Formule 1 v roce 2003. Jde o pohonnou jednotku, která německého závodníka dovezla k jeho tehdy rekordnímu šestému titulu Mistra světa.

Článek

Schumacher a Ferrari. Spojení, které necelé dvě dekády nazpět dominovalo Formuli 1. Po přestoupení od Benettonu k Ferrari v roce 1996 čekal Schumacher dlouhé čtyři roky, než se mu podařilo získat jeho vysněný první titul s italskou tradiční stájí – částečně proto, že mu v tom hned dvakrát zabránil jeden sympaťák z Finska.

Foto: Ferrari

Dražený motor poháněl monopost F2003-GA (na obrázku)

V roce 2000 se však konečně zadařilo a Schumacher se později nechal slyšet, že právě tento titul si užil ze všech nejvíce, protože byl nejvíce vydřený. Další čtyři roky nebyl nikdo, kdo by dokázal Ferrari v celkovém hodnocení porazit, a i poté bylo Ferrari velmi konkurenceschopným týmem, byť už stáj a Schumacher v letech 2005 a 2006 neměli takové štěstí. Posledním mistrem světa za tým Ferrari dodnes zůstává Kimi Räikkönen.

Poklad, který se před pár dny prodal, a o kterém si budeme dnes povídat, pochází právě z oné úspěšné éry. Nejde však o auto, nýbrž o jeho srdce – famózní 3,0 atmosférický desetiválec, který točil až 18 300 otáček za minutu a dával výkon i na dnešní dobu působivých 850 koní.

Motor je vyroben převážně z hliníku a hořčíkové slitiny, když tedy nepočítáme karbonové sání, které se tyčí nad motorem. Měl čtyři ventily na válec a elektrické nepřímé vstřikování od Magneti-Marelli. Řadilo se sedmistupňovou sekvenční převodovkou s pádly pod volantem, která přes samosvorný diferenciál směřovala výkon na zadní kola. I s motorem vůz vážil jen těžko uvěřitelných 600 kilogramů, což je při výkonu 850 koní ohromná hodnota.

Sezona 2003 byla z těchto „nudných“ let, kdy Schumacher na Ferrari „pořád“ vyhrával, patrně nejzajímavější – o vítězi nebylo jasno až do posledního závodu v Suzuce. Tehdy probíhal lítý boj mezi Ferrari, McLarenem a Williams-BMW. Nakonec se podařilo Schumacherovi a týmu Ferrari pod vedením technického ředitele Rosse Brawna získat jak Mistrovský titul, tak i Pohár konstruktérů. Přitom Schumacher s 93 celkovými body vedl před druhým Räikkönenem jen o dva body! Ferrari jako tým pak mělo na druhý Williams-BMW náskok 14 bodů.

Schumacherovi se tak podařilo něco fantastického – po 46 letech překonat dosavadní rekord legendárního Juana Manuela Fangia, který dodnes s pěti tituly Mistra světa patří k legendám. Na ikonické vozy se řvoucími desetiválcovými motory řada fanoušků vzpomíná dodnes. Motor byl na serveru Collecting Cars vydražen před třemi dny a finální částka se vyšplhala na 36 000 euro, v přepočtu tedy na 915 tisíc korun.

Načítám