Hlavní obsah

Na prodej je kolekce klasických škodovek. Auta prý navíc pocházejí z muzejní sbírky, nechybí kabriolet Felicia. Připravte si ale balík

Foto: rajveteranu.cz

Klasických škodovek je v našich končinách na prodej spousta. A najdeme mezi nimi často skutečně hodně zajímavá auta. Nás však tentokrát zaujala jedna sbírka.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Narazit totiž rovnou na kolekci veteránů mladoboleslavské značky, která je k mání, už tak obvyklé není. Zvlášť když vozy podle prodejce v posledních letech sloužily jako exponáty v muzeu.

Všechny kusy pocházejí z podobné doby. V inzerátech, zveřejněných například na portálech Sbazar.cz nebo rajveteranu.cz, se bohužel o jednotlivých vozech nedočteme mnoho informací, najdeme v nich jen výčet. Roky produkce i technické údaje chybí.

Vězte tedy, že na prodej je původní Škoda Octavia v karosářském provedení tudor, dále originální „oktávka“ v praktické verzi kombi a třetím veteránem je kabriolet Škoda Felicia.

Připomeňme, že první Felicia byla nástupcem otevřeného vozu Škoda 450, který byl určen převážně pro exportní trhy. Celkem bylo v letech 1958-1959 vyrobeno jen asi tisíc kusů. Potenciálu kabrioletu si ale byli v automobilce dobře vědomi, a tak po výstavních březnových premiérách nové Felicie zamířily hned v dubnu 1959 tři nové kusy za „velkou louži“. Škoda Felicia se tam představila na newyorském autosalonu na výstavišti Coliseum, jehož se účastnilo téměř sedm desítek vystavovatelů z celého světa.

Kariéra modelu Felicia nebyla dlouhá, ale zato celkem úspěšná. Do roku 1964 vzniklo téměř 15 tisíc kusů pro trhy v Evropě, Jižní a Střední Americe či Africe.

Jméno Felicia mimochodem bylo odvozeno z latinského slova „felicitas“ znamenajícího „štěstí“.

Foto: SBAZAR

Škoda Felicia je jedním z nejkrásnějších československých otevřených vozů.

Felicia byla odvozena od modelu Octavia, jenž zase vzešel z rozsáhlé modernizace Škody 440 přezdívané Spartak. Označení Octavia vychází z latinského výrazu „octava“, který znamená „osmá“. Mladoboleslavská automobilka tak chtěla zdůraznit skutečnost, že novinka byla v pořadí osmým modelem značky vyrobeným od roku 1945 a že z technického pohledu byla pokračováním (a nakonec i završením) konstrukční řady předchozích sedmi vozů s páteřovým rámem s nezávislým zavěšením předních kol a čtyřválcovými motory.

Základní verze modelu Octavia měla pod kapotou čtyřválcový motor o objemu 1,1 litru s výkonem 29,4 kW (40 k), který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Sedan se rozjel na nejvyšší rychlost 110 km/h.

Výkonnější pak byla Octavia Super s motorem o objemu 1,2 litru (33 kW/45 k), která dosahovala maxima 115 km/h. Otevřená Škoda Felicia využívala dvoukarburátorovou verzi čtyřválce 1 089 cm³, jež byla naladěna na výkon 37 kW (50 k).

Octavia v roce 1960 dostala ještě praktické karosářské provedení kombi, které se v produkci udrželo do roku 1971. Tudor skončil podstatně dříve, v roce 1964 ho vystřídala Škoda 1000 MB.

Tolik k historii modelů, které si ve sbírce můžete koupit. Prodejce dodává, že jsou k mání právě jen jako kolekce a za fixní cenu, jež činí rovné dva miliony korun.

A jak je to s tím muzeem? V inzerátu najdeme poznámku, že vozidla byla dlouhá léta vystavována v muzeu v maďarské Budapešti. I proto mají maďarskou registraci.

Načítám